اسپایک لی رئیس داوران جشنوارهٔ کن ۲۰۲۰ شد

اسپایک لی
اسپایک لی Copyright عکس از ای پیElijah Nouvelage
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«اسپایک لی با شخصیت پُرشَروشورش قطعا روند امور را به‌هم می‌ریزد. اما هیئت داوران به سرپرستی او چطور خواهد بود؟ پاسخ در فستیوال کن!»

آگهی

اسپایک‌ لی کارگردان سیاهپوست آمریکایی به عنوان رئیس هیئت داوران جشنوارهٔ کن سال ۲۰۲۰ برگزیده شد.

در بیانیهٔ برگزارکنندگان این جشنواره آمده است: «دیدگاه اسپایک لی از همیشه ارزشمندتر است. او (اسپایک لی) با شخصیت پر شر و شورش قطعا روند امور را در هم می‌ریزد. اما هیئت داوران به سرپرستی او چطور خواهد بود؟ پاسخ در فستیوال کن!»

آنها همچنین افزودند: «کَن موطن ذاتی و صدای جهانیِ کسانی است ذهن‌ها را بیدار می‌کنند و موضع‌گیری‌ها و عقاید خشک ما را به چالش می‌کشند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این کارگردان ۶۲ ساله در سال ۲۰۱۸ با فیلم «بلک‌‌کِلِنزمن» برندهٔ نخل طلای بهترین فیلم این جشنواره شده بود. این درحالی است که او پس از ۲۲ سال غیبت به این جشنواره باز می‌گشت.

وی در واکنش به این خبر اعلام کرد: «بزرگترین خوشبختی‌هایم وقتی روی داده‌اند که انتظارشان را نداشته‌ام. وقتی به من زنگ زدند و گفتند که این شانس نصیبم شده که رئیس هیئت داوران کن ۲۰۲۰ باشم همزمان بهت‌زده، خوشحال، شگفت‌زده و مفتخر بودم.»

عکس از ای پی
اسپایک لی پس از بردن اسکار در آغوش ساموئل ال جکسونعکس از ای پی

وی ضمن اشاره به اینکه او نخستین فرد آفریقایی‌تبار است که به ریاست هیئت داوران «مهمترین جشنوارهٔ» سینمایی جهان انتخاب می‌شود، این رویداد هنری را برای خودش بسیار مهم توصیف کرد و گفت که جشنوارهٔ کن مسیر کاری او را به عنوان یک فیلمساز تغییر داده است.

نخستین ساختهٔ بلند او یعنی «او باید داشته باشدش» در ۱۹۸۶ جایزهٔ استعداد جوان کارگردانی را برد و سه سال بعد نیز او با فیلم «کار درست را بکن» ۱۹۸۹ به بخش مسابقهٔ این جشنواره راه یافت، سیری که در سالهای بعد با دیگر فیلمهای او ادامه یافت و سرانجام در سال ۲۰۱۸ به دریافت نخل طلای کن انجامید.

این کارگردان برجستهٔ سینما معتقد است که برنده شدن نخل طلای کن بود که مسیر دریافت نخستین جایزهٔ اسکار را نیز (برای بهترین فیلمنامهٔ اقتباسی سال ۲۰۱۸ «بلک‌‌کِلِنزمن») وی هموار کرد.

هفت فیلم از ساخته‌های اسپایک لی تا کنون در سالهای مختلف در کن به نمایش درآمده که از جملهٔ آنهاست: «باید داشته باشدش» (۱۹۸۶) ، «کار درست را بکن» (۱۹۸۹)، «تابستان سم» (۱۹۹۹)، «ده دقیقه پیرتر» (۲۰۰۲)

اسامی باقی اعضای هیئت داوران کن سال ۲۰۲۰ در میانهٔ ماه آوریل اعلام خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم «پارازیت» به کارگردانی بونگ جون-هو برنده نخل طلایی جشنواره کن شد

تقدیر از آلن دلون در جشنواره کن ۲۰۱۹

فیلم‌های جشنواره کن معرفی شدند؛ افتتاحیه با فیلمی ترسناک از جیم جارموش