مغازه‌های خالی و مردم عصبی؛ ایرانیان ایتالیا از کرونا چه می‌گویند؟

مغازه‌های خالی و مردم عصبی؛ ایرانیان ایتالیا از کرونا چه می‌گویند؟
Copyright یورونیوز فارسی
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مریم که نه سال است در ایتالیا زندگی می‌کند می‌گوید تا کنون هرگز چنین صحنه‌هایی در این کشور ندیده است.

آگهی

ایتالیا، ایران و کره جنوبی بعد از چین بیشترین آمار فوتی بر اثر بیماری کرونا در جهان را دارند.

تعداد موارد فوت بیماران مبتلا به ویروس «کووید ۱۹» در ایتالیا اکنون به ۷ نفر و شمار مبتلایان به ۲۸۷ نفر رسیده است که بیشترین آمار در اروپاست. در اروپا به جز ایتالیا تاکنون تنها یک مورد فوتی بر اثر کرونا گزارش شده که آن هم مربوط به یک شهروند چینی در فرانسه بوده است.

برخی از ایرانیان مقیم ایتالیا مشاهدات خود از شرایط کنونی زندگی به ویژه در استان شمالی لمباردی را با یورونیوز در میان گذاشته‌اند.

به فلیپبورد یورونیوز فارسی بپیوندید

شهرها خلوت شده‌اند

بیشتر افرادی که خبرنگار یورونیوز با آن‌ها گفتگو کرده می‌گویند شهرهای محل سکونت آن‌ها در مناطق شمالی بسیار خلوت تر از گذشته شده و خود آن‌ها نیز ترجیح می‌دهند در خانه بمانند.

مرضیه یکی از این ایرانیان است که در میلان، مرکز استان لمباردی زندگی می‌کند. او می‌گوید دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها در این شهر تا دوم مارس تعطیل اعلام شده و مسابقات ورزشی نیز به تعویق افتاده یا لغو شده‌اند.

مرضیه همچنین از قول دوستش سینا که در شهر تورین، مرکز استان پیه مونته در شمال غربی ایتالیا زندگی می‌کند، می‌گوید اوضاع در این شهر نیز کمابیش مانند میلان است و دانشگاه محل تحصیل او تعطیل شده است.

​اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور دانلود کنید

الهام، دانشجوی معماری در میلان می‌گوید بسیاری از مغازه‌ها در این شهر باز هستند اما در کل شهر خلوت تر شده است. این شهروند ۳۰ ساله ایرانی به یورونیوز می‌گوید: «فعالیت اداره‌های دولتی هم محدود شده. دیروز دوستم یک کار اداری داشت، اما وقتی به آن اداره رفت، در را باز نکردند و از پشت در گفتند مدارکش را با‌ ای میل بفرستد.»

مردم عصبی شده‌اند

مریم، ۳۴ ساله یکی دیگر از ایرانیان مقیم ایتالیاست که در یکی از شهرهای کوچک استان لمباردی زندگی می‌کند و می‌گوید از روز یک‌شنبه تا کنون رغبت نکرده از خانه بیرون برود. او با این حال می‌گوید همان روز یک‌شنبه که بیرون رفته با صحنه‌های عجیبی روبرو شده است.

او می‌افزاید: «خیلی از سوپرمارکت‌ها خالی شده‌اند. در سوپرمارکت لیدل که من همیشه از آن خرید می‌کنم، بسیاری از قفسه‌ها خالی بود و اجناسی مثل پنیر پیتزا، ماکارونی و حتی سیب زمینی و پیاز هم تمام شده بود.»

او با اشاره به رفتار مردم ایتالیا در این روزها می افزاید: «احساس می‌کنم رفتار مردم عوض شده. در مغازه لیدل دیدم مردم سر خرید جنس با هم دعوا می‌کنند و در پارکینگ همان سوپرمارکت هم دیدم که دو نفر بر سر جای پارک، مدتی طولانی با هم جر و بحث کردند.»

مریم که ۹ سال است در ایتالیا زندگی می‌کند می‌گوید تا کنون هرگز نظیر چنین صحنه‌هایی را در این کشور ندیده است.

ماسک کمیاب و گران شده

تمام کشورهایی که تا کنون در آن‌ها ویروس کووید ۱۹ شایع شده، مشکل کمبود ماسک را کمابیش تجربه کرده‌اند.

در ایتالیا نیز این کمبود از دو سه روز پیش آغاز شده است. مهسا و علیرضا از ایرانیان مقیم میلان می‌گویند از بیم بیماری نوظهور کرونا به داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها مراجعه کرده‌، اما ماسک پیدا نکرده‌اند.

علیرضا به یورونیوز می‌گوید: «ماسک، دستمال کاغذی و بقیه مواد شوینده و بهداشتی به شدت کمیاب شده. ماسک را اگر هم گیر بیاورید قیمتش دست کم ده برابر قیمت واقعی است.»

اپلیکیشن یورونیوز را از گوگل‌پلی دانلود کنید

در روز سه شنبه با اعلام موارد جدید ابتلا به کرونا در دو استان دیگر ایتالیا نگرانی‌ها از گسترش آن افزایش یافته و ایرانیان مقیم ایتالیا مانند دیگر شهروندان باید امیدوار باشند که این بیماری کشنده به زودی مهار شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف دیوارنگاره‌های دست‌نخورده در ایتالیا؛ تالاری شگفت‌انگیز که روایت‌گر نبرد تروا و اساطیر یونان است

انفجار در نیروگاه برق ایتالیا؛ غواصان بدنبال قربانیان می‌گردند

جسد زن جوان فرانسوی که به دنبال «شکار ارواح» بود در کلیسای متروکه‌ای در ایتالیا پیدا شد