کنوانسیون جمهوریخواهان در فلوریدا، نقطه امید میت رامنی

کنوانسیون جمهوریخواهان در فلوریدا، نقطه امید میت رامنی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

میت رامنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری برای رسیدن به کاخ سفید تاکنون میلیون‌ها یورو صرف تبلیغات انتخاباتی کرده است. با اینحال موفقیت او تضمین شده نیست.

جمهوریخواهان همایش حزبی خود را از دوشنبه تا پنجشنبه در فلوریدا برگزار می‌کنند. چهار روز تبلیغات انتخاباتی، نامزد جمهوریخواه را بیش از هر زمان دیگری در افکار عمومی مردم آمریکا مطرح خواهد ساخت. با این حال آقای رامنی تا ماه نوامبر و متقاعد ساختن آمریکایی‌ها برای انتخاب او به عنوان گزینه بر‌تر راه درازی در پیش دارد.

اما انتخاب پل رایان، جوان اهل ویسکانسین به میت رامنی که تبلیغات انتخاباتی اش را بر اقتصاد و اشتغالزایی بنا کرده است امکان می‌دهد تا طیف‌های مختلف حزب جمهوریخواه را زیر یک چتر گردهم آورد.

کاردینال تیموتی دولان، والا‌ترین مقام کلیسای کاتولیک نیز دعای خیر خود را بدرقه راه او کرده است. بسیاری حمایت کاردینال از میت رامنی را به مثابه نبرد او با سیاستهای باراک اوباما در زمینه مشارکت کارفرمایان در تامین بخشی از هزینه های درمان و در نتیجه دسترسی رایگان به امکانات کنترل جمعیتی می‌دانند.

از سوی دیگر مخالفت اخیر تاد ایکن، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با سقط جنین در بارداری ناشی از تجاوز جنسی نیز می تواند این موضوع را تحت الشعاع قرار دهد.

گرچه اظهارات او در حمایت از زندگی از سوی میت رامنی غیر قابل دفاع است. اما امتناع آقای ایکن از انصراف از سناتوری ایالت میسوری به حزب جمهوریخواه ضربه وارد می‌کند.

اما از سوی دیگر گرچه آقای اکین از سخنانش درباره «تجاوز مشروع» عذرخواهی کرده، اما اشتباه او این فرصت استثنایی را در اختیار آقای رامنی قرار می‌دهد که در زمینه بحث سقط جنین بتواند بیشترین همراهی را در میان حزبش به دست آورد.

در ارتباط با کنوانسیون جمهوریخواهان خبرنگار یورونیوز با جاناتان کارل، تحلیلگر سیاسی “ای بی سی” گفتگویی کرده که متن آن در ادامه آمده است.

یورونیوز: آیا این کنوانسیون واقعا به معنای حملات نامزد و حزب مخالف است؟ آیا پیام هایی بیش از ادعاهای اقتصادی، اشتغال و بهداشت و درمان خواهیم شنید؟

جاناتان کارل:
البته، پیام های دیگری هم خواهید شنید. این تنها فرصت رامنی است تا پیامش را به گوش مردم برساند. بزرگترین و تنها فرصتی که می تواند مورد توجه مردم قرار گیرد. بیشترین بیننده را بویژه در پنج شنبه شب، روز سخنرانی خواهد داشت. واقعا فرصتی برای رسیدن به موفقیت است. جدا از حملاتی که به اوباما خواهد شد و صحبتهایی در مورد اقتصاد و وضعیت کنونی از نگاه جمهوریخواهان، سخنگویان اسپانیایی زبان و آفریقایی تبارها و زنان را نیز خواهید دید که سعی می کنند دیدگاه جامع تری از حزب جمهوریخواه را ارایه دهند که پیشتر و در مراحل اولیه تبلیغات انتخاباتی ندیده ایم.

یورونیوز: آقای رامنی چه انتظاری از این کنوانسیون دارد؟ جمهوریخواهان چطور؟

جاناتان کارل:
چیزی که رامنی انتظار دارد این است که رییس جمهور اوباما در جریان کنوانسیون کاری نکند. در آمریکا این گونه مرسوم بوده که طی کنوانسیون، احزاب دیگر کنار می ایستند و فرصت را دست کم برای چند روز در اختیار حزب مخالف قرار می دهند تا با مردم سخن گویند. اما جو بایدن، معاون رییس جمهوری بر آن است که روز دوشنبه تحت هر شرایطی سخنرانی کند. از سوی دیگر رییس جمهور هم تبلیغات انتخاباتی اش را طی کنوانسیون جمهوریخواهان ادامه می دهد.
جمهوریخواهان امیدوارند که اینگونه پیش نروند و این فرصت در اختیار آنها قرار گیرد. آنها روی این فرصت حساب کرده اند. با این امتیاز آن می توانند قوی تر ظاهر شوند.

یورونیوز: جمهوریخواهان از محبوبیت کمتری برخوردارند و میت رامنی طی زمان درازی کمتر بصورت ایدئولوژیک ظاهر شده است . با توجه به برنامه واقعا ایدئولوژیک معاونش یعنی پل رایان برخی می گویند این نشان از یک نوع بحران هویتی دارد. شما در اینباره چه فکر می کنید؟

جاناتان کارل:
بحران هویت دقیقا همان اتهامی است که میت رامنی در تمام فعالیت سیاسی اش با آن روبروست. سال 1994، زمانی که او در ماساچوست در برابر تد کندی، یک جمهوریخواه میانه رو ظاهر شد. میت رامنی به گونه ای، حزبش را تایید نمی کرد خود را جمهوریخواهی متفاوت معرفی کرد. او حتی از ریگان هم انتقاد می کرد.
برای پیروزی در انتخابات مقدماتی او باید خود را در زمینه مهاجرت محافظه کارتر و راستی تر از دیگر نامزدها نشان می داد. اما صرف نظر از تغییر موضعش در این زمینه، در حال حاضر برای جلب آرای اسپانیایی زبانها او باید عقب نشینی کند.
پل رایان مسلما برای حزب جمهوریخواه مهره بنیادی و یک قهرمان تلقی می شود، آنچه میت رامنی هرگز نبوده و نخواهد بود.از اینرو با یک بحران هویتی روبرو هستیم. اما میت رامنی نسبت به زمانی که فرماندار ماساچوست بوده نامزد متفاوتی است. او خود را با محافظه کاران حزب همسو کرد و از این نظر بازگشتی نداشته است.

یورونیوز: درباره تاد ایکین چه فکر می کنید؟

جاناتان کارل:
تاد اکین در کنوانسیون حضور نخواهد داشت. حزب جمهوریخواه به او گفته که نیاید و او را نمی خواهند. حزب جمهوریخواه اساسا ارتباطش را با تاد اکین قطع کرده است چرا که حزب از حضور او ضربه می خورد. مهمترین تاثیری که اکین بر حزب جمهوریخواه به همراه داشته این است که در اختیار گرفتن کنترل دوباره مجلس سنا ناممکن به نظر می رسد. ایالت میسوری جایی است که امکان کمی وجود دارد که دوباره سناتوری از حزب جمهوری خواه انتخاب شود.گرچه آقای اکین در کنوانسیون حضور نخواهد داشت، اما تا همین جا کنوانسیون تحت الشعاع این موضوع قرار خواهد گرفت. دموکراتها هر روز به مردم یاداوری می کنند که اکین نامزد میسوری است و پیوند نزدیکی با پل رایان دارد و در کمیته بودجه در خدمت اوست. پل رایان از حمایت تاد اکین و بقیه برخوردار است تا جایی که به مانعی برای لایحه سقط جنین تبدیل شده است. از این رو حضور او بر حزب جمهوری خواه سنگینی می کند. به همین دلیل است که که آنها خواهان خروج او هستند و می خواهند از میدان کناره گیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایالات متحده و ژاپن خواستار پای کارآمدن «همه کشورها» برای ممنوعیت توسعه سلاح‌های هسته‌ای در فضا شدند

ترامپ: من انتخاب نشوم در آمریکا حمام خون به راه می‌افتد؛ پنس:از ریاست‌جمهوری دوباره او حمایت نمی‌کنم

بارش «تگرگ گوریلی» در کانزاس آمریکا در پی وقوع طوفان کم‌سابقه