رواج سیگار الکترونیکی، راهی برای ترک سیگار یا تهدیدی برای صنعت دخانیات؟

رواج سیگار الکترونیکی، راهی برای ترک سیگار یا تهدیدی برای صنعت دخانیات؟
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

موج استفاده از سیگار الکترونیکی کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر را فراگرفته است. تخمین زده می شود تنها در اروپا بیش از ۷ میلیون نفر از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند. در فرانسه، تعداد فروشگاههای ویژه این سیگارها، طی سال گذشته از ۳۰۰ به ۱۵۰۰ فروشگاه رسیده است.

بسیاری افراد سیگاری از سیگارهای الکترونیکی راضی هستند و آن را روشی برای ترک سیگار می دانند.

برغم حمایتهای پزشکان از این محصول، کمیسیون اروپا همچنان در مورد وضع قانون در مورد سیگار الکترونیکی مردد است. فروش این سیگار به عنوان محصولی از دخانیات، به کسانی که زیر سن قانونی هستند، ممنوع است.

اما چرا برای محصولی که به گفته بسیاری خطراتش به مراتب از سیگار کمتر است، تا این حد بد جلوه داده می شود؟ از نظر طرفداران سیگار الکترونیکی کافی است به فشاری که از سوی صنعت دخانیات و داورسازی اعمال می شود، توجه کرد. آنها تلاش می کنند اجازه تولید محصولی را بگیرند که تقاضای فزاینده ای برای آن وجود دارد.

تخمین زده می شود که صنعت سیگار الکترونیک اروپا ۵۰۰ میلیون یورو ارزش داشته باشد که خیلی کمتر از ۹۱ میلیارد یورویِ درگیرِ در صنعت سیگار است.

اما در فرانسه صاحبان سیگارفروشی ها می گویند که دستورالعمل جدید اروپا کار و کاسبی آنها را کساد کرده است. قیمت سیگار افزایش یافته است و قوانین اروپا دسترسی و خرید سیگار از آن سوی مرزها را آسان تر کرده است.

اما سیگار الکترونیکی تا چه حد در ترک سیگار مؤثر است؟ با آن که تعداد بررسی های انجام شده تا کنون کم است اما تخمین زده می شود که از هر ۲۰ نفر توانسته سیگار را ترک کنند. بیشتر افراد همچنان به استنشاق بخار آن ادامه می دهند، ضمن اینکه سیگار هم کمتر مصرف می کنند.

با این حال این خطر وجود دارد که سیگار الکترونیک مسیری باشد که به سیگار کشیدن منتهی شود.

قرار است در ماه مارس در پارلمان اروپا در باره دستورالعمل سیگار الکترونیکی رأی گیری شود. پس از آن هر عضو اتحادیه اروپا دو سال فرصت خواهد داشت تا درباره وضع قوانین برای سیگار الکترونیکی در کشور خود تصمیم گیری کند، اما بسیاری امیدوارند که این سیگارها مجاز بماند و تحولی که برای ترک سیگار در اروپا آغاز شده است، ادامه پیدا کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها