شرق اوکراین در اشغال جدایی طلبان

شرق اوکراین در اشغال جدایی طلبان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شرق اوکراین همچنان صحنۀ درگیری های خونین میان ارتش این کشور و جدایی طلبان طرفدار روسیه است. حمله به مناطقی از شهر “ماریوپل” در روز بیست و چهارم

آگهی

شرق اوکراین همچنان صحنۀ درگیری های خونین میان ارتش این کشور و جدایی طلبان طرفدار روسیه است. حمله به مناطقی از شهر “ماریوپل” در روز بیست و چهارم ژانویه، آغاز این سلسله از درگیری ها بود که ۳۱ کشته و دست کم صد نفر مجروح برجای گذاشت. مراکز غیرنظامی از جمله مدارس، فروشگاهها و منازل مسکونی در این شهر بندری هدف حملات موشکی قرار گرفتند.

مقامات اوکراین می گویند جدایی طلبان عامل این حملات موشکی هستند و در مقابل، شورشیان نیز دولت اوکراین را متهم به حمله به مواضع آنها می کنند. سازمان همکاری و امنیت اروپا نیز تائید کرده است که حملۀ موشکی از سوی جدایی طلبان صورت گرفته است.

به فاصلۀ دو روز بعد از حمله به ماریوپل، شهر “هورلیوکا” نیز صحنۀ یکی از شدیدترین درگیری های شرق اوکراین طی پنج ماه گذشته یعنی بعد از امضای آتش بس بود.

همان روز، شهرهای دونتسک و لوهانسک که کاملا در اختیار شورشیان جدایی طلب قرار دارند، توسط نیروهای اوکراین بمباران شد که بر اساس آمار رسمی اعلام شده، یازده قربانی از بین نیروهای نظامی در پی داشت.

این درگیری ها روز بعد یعنی در روز بیست و هفتم ژانویه در شهر لیسیچاینسک در نزدیکی شهر لوهانسک ادامه یافت. با شدت گرفتن این درگیری ها، گارد ملی اوکراین نیز به کمک ارتش این کشور آمده و در حال آماده باش برای مقابله با حملات جدایی طلبان بسر می برد. در همان روز، ۹ نفر از نیروهای نظامی اوکراینی در این شهر جان خود را از دست دادند.

تمامی این شهرها در داخل منطقۀ تحت نفوذ جدایی طلبان قرار دارند و شهر پوپاسانا که در مرکز استان دو دونتسک واقع شده، با ۲۲ هزار سکنه، نیز در اثر حملات و پیشروی شورشیان تحت محاصرۀ نیروهای شوررشی قرار گرفته است. دولت تلاش می کند غیرنظامیان را از این شهر خارج کرده و تاکنون دست کم ۵ هزار نفر را از شهر پوپاسانا انتقال داده است.

همین وضعیت در شهر مجاور یعنی “دبالسه وه” نیز حاکم است و در روزهای پایانی ماه، ۸ سرباز نیروی زمینی اوکراین در اثر حملات جدایی طلبان کشته شدند.

روز سی ام ژانویه، یک مرکز فرهنگی در شهر دونتسک هدف چندین خمپاره قرار گرفت که در نتیجۀ آن دست کم هفت نفر جان دادند که برخی از آنها غیر نظامی بودند. کی یف پس از آن اعلام کرد که ۵ تن از نیروهای نظامی دولتی در این حملات جان خود را از دست داده اند.

با آغاز ماه فوریه، رویارویی دو طرف درگیر ادامه یافت و ارتش اوکراین با مستقر کردن تانک در اطراف مواضع جدایی طلبان به حملات خود علیه شورشیان ادامه داد. هشتمین روز از این حملات، برای ارتش اوکراین روز تلخی بود چرا که ۱۳ تن از سربازان خود را در درگیری ها از دست داد.

ارتش ناتوان اوکراین با این اقدام نیز نتوانست مانع از حملات مخرب شورشیان به شهر دووالتسو شود و در نتیجۀ آن، هفت غیرنظامی جان خود را از دست دادند. با احتساب این قربانیان، شمار کشته شدگان غیرنظامی از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱۱۸ نفر از جمله هفت کودک رسید.

شورای امنیت و دفاع کی یف می گوید، از زمان تشدید درگیری ها در هفتۀ اخیر، دستکم ۲۰۰۰ نفر را از مناطق تحت حملۀ جدایی طلبان خارج کرده است.

نزدیک به یکسال است که شورشیان در شرق اوکراین با حملات نظامی که با حمایت روسیه همراه است، در صدد جدایی و استقلال منطقۀ دونباس متشکل از استان های لوهانسک و دونتسک هستند. به گزارش سازمان ملل، این درگیری ها تاکنون دست کم ۴۰۰۰ نفر از میان غیرنظامیان قربانی به جا گذاشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ساکنان دو شهر در شرق اوکراین در حال فرار از جنگ

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم