آنگ سان سوچی؛ مبارزه به بهای عمر برای کسب آزادی

آنگ سان سوچی؛ مبارزه به بهای عمر برای کسب آزادی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل به نمادی از مقاومت مسالمت آمیز در برابر ظلم و ستم تبدیل شده است. اگرچه او در سال ۱۹۹۱ میلادی برنده این جایزه شد

آگهی

آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل به نمادی از مقاومت مسالمت آمیز در برابر ظلم و ستم تبدیل شده است. اگرچه او در سال ۱۹۹۱ میلادی برنده این جایزه شد اما به دلیل ۲۱ سال محرومیت از آزادی تا سال ۲۰۱۲ قادر به دریافت جایزه اش نبود.

از آنجا که در سال ۱۹۹۱ میلادی، این رهبر مخالفان دولت در برمه قادر به ترک برمه نبود، همسر و دو فرزندش که همه شهروندان بریتانیا بودند از سوی او جایزه صلح نوبل را دریافت کردند.

فعالیتهای سیاسی آنگ سان سوچی در سال ۱۹۸۸ میلادی بطور جدی آغاز شد یعنی زمانی که او بریتانیا، همسر و فرزندانش را ترک کرد تا در شهر رانگون کشور برمه از مادرش مراقبت کند. مدت ۲۸ سال بود که او کشورش را برای ادامه تحصیل در بریتانیا و ایالات متحده آمریکا ترک کرده بود. در زمان بازگشتش به برمه، نظامیان بر این کشور حاکم بودند. نظامیان از سال ۱۹۶۲ میلادی پس از سرکوب مردم، یک دیکتاتوری نظامی را برقرار کرده بودند. در چنین وضعیتی، آنگ سان سوچی حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» را تاسیس کرد.

حزب او در انتخابات پارلمانی سال ۱۹۹۰ میلادی با اکثریت مطلق به پیروزی رسید. دیکتاتوری نظامی نتایج این انتخابات را نادیده گرفت و به سرکوب مردم ادامه داد و اقدام به حبس خانگی آنگ سان سوچی کرد.

در سال ۱۹۹۴ میلادی ژنرال «تان شو»، رئیس شورای نظامی برمه که از سال ۱۹۶۲میلادی قدرت را در این کشور در دست داشت، برای اولین بار او را ملاقات کرد و یک سال بعد آنگ سان سوچی آزاد شد.

پس از آزادی، او اجازه یافت از آرامگاه پدرش بازدید کند. پدر او، «آنگ سان» که از قهرمانان استقلال برمه محسوب می شد، زمانی که دخترش تنها دو سال داشت ترور شد.

همسر خانم آنگ سان سوچی در سال ۱۹۹۹ میلادی در بریتانیا درگذشت آنهم در حالی که آنها امکان ملاقات یکدیگر را نداشتند.

آنگ سان سوچی در سال ۲۰۰۰ میلادی و برای دومین بار در حبس قرار گرفت و سرانجام با فشارهای سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۲ میلادی آزاد شد.

سومین دوره محرومیت از آزادی او نیز از سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز می شود.

در سال ۲۰۱۰ میلادی حزب ژنرال تین سین توانست به پیروزی برسد آنهم در حالی که این انتخابات توسط «لیگ ملی برای دموکراسی» و دیگر احزاب برمه تحریم شده بود. آنگ سان سوچی چند روز پس از این انتخابات آزاد شد. استقبال مردم برمه از او پس از این آزادی بی نظیر بود.

در سال ۲۰۱۱ میلادی دولت نظامی در کشور برمه منحل و دولتی نیمه نظامی به رهبری ژنرال تین سین بر سر کار آمد.

در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۲ میلادی حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» توانست ۴۳ کرسی از ۴۵ کرسی پارلمان را از آن خود کند و به این ترتیب آنگ سان سوچی به عنوان قانونگذار وارد برمه پارلمان شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میانمار؛ شکست حزب حاکم و پیروزی تاریخی حزب آنگ سان سوچی

نبرد با جانتا؛ تلاش شورشیان میانمار برای کنترل بر مرز مشترک این کشور و هند

دولت نظامیان میانمار ۶ سال از محکومیت حبس آنگ سان سوچی را عفو کرد؛ سوچی در بازداشت باقی می‌ماند