«اختلافات ایران و ترکیه را مدیریت می کنیم»

«اختلافات ایران و ترکیه را مدیریت می کنیم»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

احمد داودا غلو، نخست وزیر ترکیه شامگاه جمعه برای دیدار با مقام‌های عالیرتبه ایرانی وارد تهران شد. این نخستین سفر یک نخست وزیر ترکیه به ایران در دو سال گذشته است.

مراسم رسمی استقبال از آقای داود اغلو صبح شنبه با حضوراسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران در کاخ سعدآباد برگزار شد. به گزارش خبرگزاری‌های ایران نخست وزیر ترکیه و هیات همراه وی، با همتایان ایرانی خود چند جلسه مذاکره «خصوصی و عمومی» برگزار کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ترکیه گفت: «با اینکه ایران و ترکیه در خیلی زمینه‌ها اشتراک نظر دارند اما ممکن است در برخی از مسایل منطقه هم اختلاف نظر‌هایی وجود داشته باشد که تصمیم داریم با مدیریت اختلافات، به سمت ثبات منطقه حرکت کنیم.» معاون اول رئیس جمهوری ایران به قدرت رسیدن حزب اسلامگرای «عدالت و توسعه» را به عنوان عامل بهبود روابط دو کشور توصیف کرده است.

آقای داود اغلو هم با استقبال از برگزاری انتخابات هفتم اسفند و اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران گفت: «در زمانی که ایران در شرایط سختی قرار داشت ترکیه تلاش‌های زیادی برای حل مسئله ایران انجام داد و دوستان و برادران خود را تنها نگذاشت و امروز ترکیه بیش از هر کشور دیگری از برداشته شدن تحریم‌ها خوشحال است و هم‌اکنون راه برای گسترش روابط دو کشور فراهم شده است.»

روابط تهران و آنکارا در سال‌های گذشته به ویژه بر سر بحران سوریه، فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است؛ در حالی که ایران حامی اصلی دولت بشار اسد در مواجهه با مخالفان بوده است، سوریه همواره از گروه‌های شورشی این کشور – که برای سرنگونی رژیم اسد می‌جنگند- پشتیبانی می‌کند. پس از قدرت گرفتن داعش در سوریه و عراق و پیوستن هزاران تن از جنگجویان خارجی به این گروه از طریق خاک ترکیه، بسیاری از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از عملکرد آنکارا در قبال جنگ داخلی سوریه انتقاد کردند.

قرار است نخست وزیر ترکیه با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سخنرانی دختر احمدرضا احمدی با پوشش اختیاری: پدرم را با اجبار بازنشسته کردند

چرا چین در تلاش برای میانجی‌گری در جنگ روسیه با اوکراین است؟

ایران ابراز امیدواری کرد تا ۱۹ اردیبهشت سفارت خود را در عربستان بازگشایی کند