معترضان در ایسلند خواهان استعفای نخست وزیر شدند

معترضان در ایسلند خواهان استعفای نخست وزیر شدند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هزاران نفر از مردم ایسلند با شرکت در تجمعی اعتراضی خواهان استعفای نخست وزیر شدند. نخست وزیر ایسلند اما می گوید که تسلیم فشارهای احزاب مخالف برای

آگهی

هزاران نفر از مردم ایسلند با شرکت در تجمعی اعتراضی خواهان استعفای نخست وزیر شدند.

نخست وزیر ایسلند اما می گوید که تسلیم فشارهای احزاب مخالف برای استعفا نمی شود و به کار خود ادامه خواهد داد. آقای گونلاگسون گفت: «من قطعا استفعا نخواهم داد. چرا که همسر من همیشه مالیات خود را پرداخت کرده است. همچنین ما اطمینان حاصل کرده ایم که او با سرمایه گذاری در شرکتهای ایسلندی هیچ وقت دچار تضاد منافع نشده است.»

بر اساس مدارک موسوم به «اسناد پاناما» که بتازگی منتشر شده سیگموندور گونلاگسون، نخست وزیر ایسلند متهم به پنهان کردن داراییهایش شده است.

آقای گونلاگسون پیش از انتشار این اسناد هم درباره این موضوع تحت فشار بود. او حدود یک هفته قبل از سوالهای خبرنگار یک رسانه سوئدی درباره شرکتی که او و همسرش مالک آن بودند خشمگین شد و مصاحبه را به نشانه اعتراض کرد.

نخست وزیر ایسلند به همراه همسرش شرکتی خارجی را به نام وینتریس در سال ۲۰۰۷ میلادی خریداری کرده بودند. اما هنگامی که آقای گونلاگسون در سال ۲۰۰۹ وارد پارلمان شد، بر خلاف قانون، سهم خود در این شرکت را به پارلمان اعلام نکرد.

نخست وزیر ایسلند هشت ماه بعد از ورود به پارلمان نیمی از سهام این شرکت را قیمت یک دلار به ازای هر سهم به همسرش فروخت. مخالفان دولت ایسلند می گویند هدف نخست وزیر از این اقدامات خودداری از پرداخت مالیات بوده است. از طرفی نخست وزیر ایسلند در حالی با طلبکاران خارجی بر سر عدم پرداخت بدهیهای بانکهای ایسلندی چانه زنی می کرد که این مساله می توانست بر ارزش شرکت وینتریس تاثیر مستقیمی بگذارد. چرا که این شرکت در بانکهای بزرگ ایسلندی که در جریان بحران مالی ورشکسته شدند سرمایه گذاری هنگفتی کرده بود.

احزاب مخالف دولت گفته اند که دولت ایسلند برای ادامه کار باید در پارلمان مجددا رای اعتماد بگیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از زمین‌خواری تا درآمد ماهانه میلیاردی از هتل؛ از فساد مالی منتسب به کاظم صدیقی چه می‌دانیم؟

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند

ادامه اعتراض پزشکان در کره‌جنوبی؛ هزاران نفر با وجود ایجاد اختلال در مراقبت‌های بهداشتی تجمع کردند