اختراع دو برادر هندی: توربین بادی ارزان برای تامین انرژی خانگی در هند

اختراع دو برادر هندی: توربین بادی ارزان برای تامین انرژی خانگی در هند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در ایالت کرالا در جنوب هند با ساحل طولانی و زیبا در کنار دریای عرب، آرون و آنوپ جرج اختراع خود را بررسی می کنند.

آگهی

در ایالت کرالا در جنوب هند با ساحل طولانی و زیبا در کنار دریای عرب، آرون و آنوپ جرج اختراع خود را بررسی می کنند. دو برادر توربین بادی کوچکی ساخته اند که روزانه بین سه تا پنج کیلو وات برق تولید می کند و برای تامین انرژی یک خانه کافی است. این توربین که قرار است به بهای ۷۵۰ دلار به بازار عرضه شود جایگزین مناسبی برای نمونه های وارداتی ۳۰۰۰ دلاری است.

آرون جرج می گوید: «ما این توربینها را به بهایی تقریبا بی سابقه در کشورمان ساخته ایم. هدف ما عرضه آن به بهای ۵۰ هزار روپیه برابر با ۷۵۰ دلار به بازار مصرف است. تولید انرژی پاک با قیمت مناسب برای مصرف کننده عمومی تحول بزرگی در این صنعت است.»

هند با داشتن خط ساحلی به طول ۵۵۰۰ کیلومتر و حجم بالای باد از ساحل غربی، یکی از مهمترین کشورها در تولید انرژی بادی است. بنا به آمار «شورای جهانی انرژی بادی» پس از چین، آمریکا و آلمان هند چهارمین کشور دارای ظرفیت و زیر ساخت تولید این انرژی تجدید پذیر است. این در حالی است که بنا به آمار بانک جهانی یک چهارم مردم به ویژه در مناطق روستایی به برق دسترسی ندارند و برق بطور مکرر قطع می شود.

سورش کومار، کارشناس مهندسی باد معتقد است: «کشور در حال پیشرفت است ولی با استفاده بهینه از انرژی باد فاصله زیادی داریم. دلیلش عدم حمایت دولت است. دولت از ظرفیت بالقوه این انرژی بهره برداری نکرده است. به نظر من دولت با دادن یارانه می تواند به توسعه این انرژی کمک کند. البته بتازگی شروع کرده اند اما هنوز به حد مورد نیاز نرسیده است.»

اما همه از تولید انرژی بادی راضی نیستند. ساکنان یکی از شهرهای ایالت تامیل نادو در جنوب شرقی هند از صدای نیروگاههای بادی اطراف بسیار ناراحتند. یکی از ساکنان منطقه می گوید: «این نیروگاه به روستای ما نزدیکتر است و صدای آن برای ما مشکل آفرین شده است. مشکل دايمی مردم است. با صدای آن در شب ها کسی نمی تواند بخوابد. ولی در طول روز خیلی بد نیست زیرا همه مشغول کارند و در روستا نیستند. در شب وقتی همه جا ساکت است این تنها صدایی است که شنیده می شود و واقعا غیرقابل تحمل است. آسیابها ممکن است مفید باشند ولی مشکلاتی هم دارند.»

علاوه برآن، بعضی کارشناسان می گویند این توربین ها خطری بالقوه برای پرندگان محسوب می شوند. رحیم که پرنده شناس است می گوید: «ثابت شده است که پره های فلزی این آسیاب ها بسیاری از پرنده های در حال پرواز را می کشد. در نتیجه هر سال هزاران پرنده در کشور ما به این شکل کشته می شوند. ولی بر خلاف کشورهای غربی هیچ اقدامی برای ارزیابی جدی بودن مشکل و خطرات ناشی از آن انجام نمی شود. دسته های پرنده های مختلف مانند مرغابی و یا خفاش در آن گیر می افتند.»

برادران جرج برای شرکت در «نشست انرژی پاک» و عرضه توربین خود ماه ژوئن به سانفرانسیسکو می روند. هند در سالهای ۲۰۱۵ و۲۰۱۶ میلادی بیش از ۲۶۷۰۰ مگا وات انرژی بادی تولید کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فناوری‌های تازه هواوی در خدمت دیجیتالی‌کردن شرکت‌های کوچک و متوسط

نسل تازهٔ تجهیزات خودرو؛ شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما

دیدگاه‌های تازه و مقالات علمی دربارهٔ جوّ مریخ؛ حاصل طرح فضایی امارات