سالگرد حمله ژاپن به بندر پرل هاربر آمریکا

سالگرد حمله ژاپن به بندر پرل هاربر آمریکا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هفتاد و پنج سال پیش در هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱(شانزدهم آذر ۱۳۲۰)، حمله جنگنده های ژاپنی به بندر «پرل هاربر» آغازگر ورود آمریکا به صحنه جنگ جهانی دوم بود.

آگهی

هفتاد و پنج سال پیش در هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱(شانزدهم آذر ۱۳۲۰)، حمله جنگنده های ژاپنی به بندر «پرل هاربر» آغازگر ورود آمریکا به صحنه جنگ جهانی دوم بود. در این حمله، علاوه بر ۲۴۰۰ کشته در میان نظامیان وغیرنظامیان آمریکایی، بیش از ۱۸۸ هواپیمای نظامی بر روی زمین مورد هدف قرار گرفتند و پنج ناو جنگی این کشور نیز منهدم شدند. سه ناو جنگی و ۱۵۵ هواپیمای دیگر هم به صورتی آسیب دیدند که توان عملیاتی خود را از دست دادند.

در حاشیه مراسم هفتاد و پنجمین سالگرد این حمله، بازماندگان این حادثه در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کردند. یکی از این بازماندگان حمله پرل هاربر گفت: «از همه جا آتش می بارید. یک ملوان کشتی دیگر برای ما طناب نجات پرتاب کرد و ما آن را گره زدیم. او هم طناب را به عرشه کشتی محکم کرد. ما حدود ۲۵ متر آن را دست به دست کشیدیم. نمی دانم که چطور جان بدر بردم اما حالا که اینجا هستم.»

یکی دیگر از بازماندگان گفت: «ما بدن های زخمی را از زیر آتش بیرون می کشیدیم. بعد از حدود ۴۰ دقیقه آب در روی عرشه به زانوهای ما رسیده بود. یک نفر فریاد زد که کشتی را ترک کنید. پس ما هر مقدار زخمی را که می توانستیم سوار قایقها کردیم تا به بیمارستان برسانیم.»

ناو جنگی «یو اس اس آریزونا» که یکی از بزرگترین ناوهای ناوگان دریایی آمریکا بود در این حمله غرق شد. بیش از ۱۱۰۰ نفر از قربانیان این حملات از پرسنل نظامی این ناو جنگی بودند.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نوامبر امسال از بندر پرل هاربر بازدید می کند. این اولین بازدید یک نخست وزیر ژاپنی از این بندر است. گرچه مقامات این کشور اعلام کرده اند که این سفر برای عذرخواهی از دولت آمریکا نخواهد بود.

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده نیز در ماه می امسال از شهر هیروشیما بازدید کرد. آقای اوباما نیز اولین رئیس جمهور آمریکا بود که پس از بمباران اتمی از این شهر بازدید می کرد. دولت ایالات متحده هم این سفر را به قصد عذرخواهی نمی دانستند.

آمریکا تا پیش از حمله به بندر پرل هاربر، در قبال جنگ موضعی بیطرف داشت و از پیوستن به متفقین در مبارزه با متحدین (سه کشور آلمان، ژاپن و ایتالیا و متحدان آنها) خودداری می کرد، اما پس از حمله جنگنده های ژاپنی به بندر پرل هاربر در هاوایی در اقیانوس آرام، آمریکا نیز به جمع متفقین پیوست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جو بایدن در جریان مراسم نظامی نقش بر زمین شد

تحولات ایران و جهان؛ یک کشتی تجاری در غرب بندر حدیده یمن مورد اصابت موشک قرار گرفت

موشک فضایی ژاپن لحظاتی پس از پرتاب منفجر شد