توقف اعطای اقامت به مهاجرین کوبایی فاقد ویزا با لغو سیاست «پای خیس، پای خشک»

توقف اعطای اقامت به مهاجرین کوبایی فاقد ویزا با لغو سیاست «پای خیس، پای خشک»
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کوبایی هایی که مایل به مهاجرت به آمریکا هستند از این پس باید همان مسیر قانونی ای را طی کنند که دیگر مهاجران طی می کردند.

آگهی

کوبایی هایی که مایل به مهاجرت به آمریکا هستند از این پس باید همان مسیر قانونی ای را طی کنند که دیگر مهاجران طی می کردند. روز گذشته باراک اوباما در یکی از آخرین اقدامات دوره ریاست جمهوری خود، سیاست پیشین شامل حال مهاجران کوبایی را حذف کرد. در سیاست اتخاذ شده قبلی، مهاجرین کوبایی حتی درصورت ورود غیر قانونی، به محض لمس خاک آمریکا می توانستند درخواست دریافت اقامت دائمی کنند در حالی که دیگر مهاجران غیرقانونی بلافاصله اخراج می شدند.

جوزفینا ویدال، مدیر امور ایالات متحده وزارت امور خارجه کوبا در نشست مطبوعاتی درباره قانون جدید گفت: «با تصویب این اعلامیه مشترک، یک بحران جدی مهاجرت حذف خواهد شد. ایالات متحده از این پس مهاجرین کوبایی را بصورت قانونی، منظم و امن دریافت خواهد کرد. از سوی دیگر این قانون قاچاقچیان انسان را دلسرد خواهد کرد.»

از سال ۱۹۹۵، در پی بحرانی با نام «قایقران ها یا الوار سَواران» که به مهاجرت غیرقانونی مردم کوبا به وسیله قایق های کوچک و حتی شناورهای چوبی دست ساز و روانه شدن آنها به سمت آمریکا اشاره داشت، بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا سیاستی را مخصوص مهاجران کوبایی وضع کرد که به «پای خیس، پای خشک» مشهور است. بر اساس آن سیاست، چنانچه مهاجران در دریا نجات می یافتند، دستگیر و به کوبا باز گردانده می شدند اما اگر پایشان به خاک آمریکا می رسید می توانستند در خواست اقامت دائم کنند. این قانون روز پنجشنبه دوازدهم ژانویه لغو شد.

اکثر کوبایی های ساکن میامی که از نظر سیاسی به شدت ضد کاسترو هستند، با لغو این قانون موافقند. آرماندو گوتیِرز، شهروند آمریکایی-کوبایی می گوید: «من فکر می کنم که جلوگیری دولت آمریکا از آمدن کوبایی ها یه اینجا خیلی خوب است. بجز کوبایی هایی که در مخالفت کاسترو کاری انجام داده اند و آنهایی که از دست دولت کوبا فرار می کنند. ولی با مردمی که اینجا می آیند و یک سال زندگی می کنند و تمام پولی که درآورده اند را بر می دارند و به کوبا می برند، مخالفم. من خودم کهنه سرباز عملیات خلیج خوکها هستم.»

در هاوانا پایتخت کوبا نیز می توان مردم راضی و هم ناراضی از لغو این قانون را یافت. موافقان می گویند که سیاست جدید باعث جلوگیری از غرق شدن تعداد زیادی از مهاجران و پناهجویان کوبایی در آبها می شود. اما مخالفینی مانند رینا پِرِز شهروند هاناوا نیز وجود دارند. او می گوید: «کوبایی ها می خواهند در کشور دیگری زندگی کنند و خوب این تنها راهی است که بلد هستند؛ ترک کشور به صورت غیر قانونی. من فکر نمی کنم که درست باشد که آنها این فرصت را از کوبایی ها بگیرند. زیرا آنها هم از جان خود می گذرند و خیلی ها جان خود را از دست داده اند تا به آرزوی خود برسند. این حق هر انسانی است.»

مهاجران کوبایی که پشت مرز آمریکا در مکزیک مانده اند از مواردی هستند که بعد از لغو این قانون دچار سردرگمی خواهند شد و حال رویای آنها برای اقامت در ایالات متحده دور از دسترس می نماید.

تنها در سال ۲۰۱۶، ۵۴ هزار مهاجر کوبایی به خاک آمریکا وارد شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا به سیاست اعطای اقامت سریع به کوبایی های فاقد ویزا پایان داد

کوبایی‌ها چگونه برای جنگ در اوکراین به استخدام روسیه درمی‌آیند؟

استخدام نیرو برای جنگ علیه اوکراین؛ کوبا از کشف یک شبکه قاچاق انسان به روسیه خبر داد