فناوریهای نوین پزشکی و توانبخشی در ژاپن

فناوریهای نوین پزشکی و توانبخشی در ژاپن
نگارش از Daleen Hassan
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ژاپن یکی ازبهترین جاها، برای آشنایی با فناوریهای نوینی است کاربرد پزشکی دارند. شرکتهای ژاپنی با تکیه بر مهارتهای خود، قصد دارند با برخی از چالشهای مراقبتهای بهداشتی مقابله کنند.

آگهی

ژاپن یکی ازبهترین جاها، برای آشنایی با فناوریهای نوینی است کاربرد پزشکی دارند، فناوریهایی که می تواند زندگی بسیاری از مردم جهان را بهتر کند. در این گزارش «نگاه نزدیک» به سراغ سه فناوری رفته ایم که در حوزه مراقبتهای بهداشتی و توانبخشی در این کشور طراحی و ساخته شده است.

ابزاری برای کمک کردن به راه رفتن

گام هایی که اخیرا شرکت هوندا در صنعت خودروسازی یا هوافضا برداشته، جهش بزرگی است. اما این شرکت فناوریهایی هم برای کمک به راه رفتن، روانه بازار کرده است. شرکت هوندا ابزار جدیدی را وارد بازار کرده که به کار کسانی می آید که از اختلالات حرکتی رنج می برند.

این ابزار فقط دو کیلو و ۷۰۰ گرم وزن دارد و سبک و سریع است، و قادر است از میزان خستگی و استرس در پاهای کسی که دچار اختلالات حرکتی است، بکاهد و در راه رفتن به او کمک کند.

ماکوتو شیباتا، از بخش توسعه شرکت هوندا درباره نحوه کار کردن این ابزار توضیح می دهد: «این دستگاه یک ساختار بسیار بسیار ساده دارد. مجهز به دو موتور و یک باتری و یک کامپیوتر است که در پشت آن قرار دارد. موقع راه رفتن، این حسگرها حرکات مفاصل ران بیمار را ثبت می کند. سپس داده ها به یک تبلت منتقل می شود. مثل روشی که برای ماشین های مسابقه، وقتی وسط مسابقه وارد ایستگاه تعمیر و نگهداری می شوند، به کار می رود.»

این ابزار با الهام از «آسیمو» روبات انسان نما، طراحی و ساخته شده است. مهندسان با کمک روبات آسیمو درباره سیستم راه رفتن انسان روی دو پا تحقیقات کاملی انجام داده اند.

از سال ۲۰۱۳ میلادی تا کنون بیماران در بیش از ۵۰ بیمارستان در ژاپن از این ابزار کمکی استفاده می کنند. با استفاده از نتایج، آزمایشها کارکرد دستگاه بهینه شده است.

بازوی روباتیک با چاپگر سه بعدی

یافتن راه حل مشکلاتی که به سلامتی افراد مربوط می شود مختص شرکت های بزرگ نیست. جنتا کوندو، مخترع درخشان جوانی است که بازوی روباتیکی اختراع کرده که با چاپگر سه بعدی ساخته می شود.

سازمان غیر انتفاعی موسوم به «میشن آرم» در ژاپن، متشکل از چند مهندس و طراح و افرادی با ناتوانی های جسمی است. جنتا کوندو ۳۱ ساله یکی از بنیانگذاران شرکت، با ترکیب فناوریهای روباتیک و فناوری چاپگر سه بعدی، بازویی اختراع کرده است. با یک حسگر متصل به بازو، می توان انقباضهای عضلانی را به حرکت انگشتان و شست دست تبدیل کرد.

#Japan Brand Program】
Genta Kondo, Catalyst, Mission ARM Japan, lectured in Austria and Poland on 27 Nov.-4 Dec.https://t.co/zx5GOfetBLpic.twitter.com/jh30cIvdYX

— MOFA of Japan (@MofaJapan_en) 7 December 2016

او می گوید: «تمام داده ها را به صورت رایگان روی شبکه اینترنت قرار داده ایم و اگر به اینترنت دسترسی داشته باشید می توانید داده ها را روی کامپیوتر خودتان پیاده، و بلافاصله چاپ کنید. می توانید آنها را به تناسب نیازتان تغییر دهید. اصلا کار مشکلی نیست. درست کردن یکی از اینها هم خیلی سرگرم کننده است. این نوع فناوری زندگی مردم را بهتر خواهد کرد، چون دیگر اسیر سازندگان حرفه ای پروتز نخواهند بود و هر کسی می تواند خودش پروتزِ دست درست کند.»

این اختراع زندگی تاکایوشی را از این رو به آن رو خواهد کرد. او که دچار نقص عضو مادرزاد در دست چپش است و این پروتز جدید را آزمایش کرده می گوید: «تا حالا همه چیز را با دست راست می گرفتم، اما حالا با این بازو می توانم چیزها را با دست چپ هم نگه دارم. امیدوارم به این ترتیب بتوانیم خیلی کارها را با دو دست انجام دهم. خیلی به زندگی ام امیدوار شده ام.»

رنگ، پشه کش

هر سال حدود نیم میلیون نفر در اثر بیماری مالاریا می میرند. یک شرکت ژاپنی، رنگی اختراع کرده است که پشه ناقل این بیماری مهلک را دفع می کند. آزمایشگاه شرکت تولید این رنگ در توکیو است.

شرکت کانسای یکی از بزرگترین تولیدکنندگان رنگ برای کاربردهای صنعتی و خودروسازی است. این شرکت، رنگی اختراع کرده است که با استفاده از مواد حشره کش، پشه و حشرات دیگر را دفع می کند. این رنگ به سیستم عصبی حشره حمله می کند و برای استفاده در کشورهای مناطق حاره ای در نظر گرفته شده است.

یو آکاکی، مدیر اجرایی شرکت کانسای می گوید: «در شرایطی که تعداد زیادی کودک در آفریقا به علت ابتلا به مالاریا می میرند فکر کردیم که رنگی بسازیم که دافع پشه باشد یا حتی پشه را از بین ببرد. این رنگ اجزایی دارد که اعصاب پشه را تحریک می کند. وقتی پشه روی سطحی بنشیند که با این رنگ پوشش یافته است فلج می شود و دیگر نمی تواند انسان را نیش بزند.»

مسئولان این شرکت می گویند که بازدهی این رنگ ۸۰ درصد است.این قابلیت باعث شده است وضع درمانگاه ها، در چند کشور در حال رشد بهتر شود. از رنگ ضد پشه می توان بخصوص در کودکستانها و مدارس کشورهایی مثل مالزی و اندونزی که در آنها تب دنگی شایع است، استفاده کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان ژاپنی از سلول‌های بنیادی موش «مینی قلب» ساختند

پشت صحنه جام حسن دوم، مشهورترین مسابقات گلف مراکش

سفر به هنگ‌کنگ؛ لذت از طبیعت و فعالیت‌های فرهنگی در کنار بهره‌مندی از تجارت بین‌المللی