مارتین مک گینس کیست؟

مارتین مک گینس کیست؟
نگارش از Behrooz Assadian
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

از فرماندهی ارتش جمهوریخواه ایرلند تا مذاکرات صلح، مارتین مک گینس بی تردید از تاثیرگذارترین چهره های سیاسی ایرلند شمالی بود

آگهی

مارتین مک گینس، سیاستمدار نامدار و فرمانده سابق ارتش جمهوریخواه ایرلند، در پی ابتلا به یک بیماری قلبی نادر در ۶۶ سالگی چشم از جهان فروبست.

مک گینس در دهه ۷۰ میلادی برای دفاع از حقوق اقلیت کاتولیک در ایرلند شمالی به ارتش جمهوریخواه ایرلند پیوست و به سرعت مراحل ترقی را در این جریان شبه نظامی طی کرد و فرمانده ارشد شد.

او پس از سالها مبارزه مسلحانه پشت میز مذاکره نشست و در سال ۱۹۹۸ با امضا توافق صلح موسوم به «پیمان جمعه نیک» به بیش از ۳۰ سال خشونت در ایرلند شمالی پایان داد.

یان پسر یان پیسلی، وزیر اول پیشین ایرلند شمالی، پیچیدگی شخصیت مک گینس را اینگونه توضیح می دهد: «از یک سو، او به یک معنی پدرخوانده شبه نظامیان ارتش جمهوریخواه ایرلند است و از سوی دیگر، همانطور که رهبر حزب ما گفته بود، مهم ترین چهره دولت ایرلند شمالی و موثرترین فردی که مذاکرات صلح را پیش برد.»

مک گینس در ماه مه ۲۰۰۷ معاون وزیر اول ایرلند شمالی یعنی یان پیسلی شد. پیسلی رهبر پروتستان های ایرلند بود و سالها مهم ترین دشمن او و جریان جمهوریخواه و کاتولیک محسوب می شد.

مک گینس در ژوئن سال ۲۰۱۲ در حرکتی نمادین با ملکه بریتانیا دیدار کرد تا برگی دیگر از تاریخ مناسبات دشمنان چند ده ساله رقم خورد.

نگرش و منش سیاسی مارتین مک گینس همواره بحث برانگیز بوده، اما در این هم تردیدی نیست که او یکی از تاثیرگذارترین چهره های سیاسی ایرلند شمالی در قرن بیستم است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت بریتانیا متاثر از جنگ غزه و حامیان فلسطین؛ سوناک برای برکناری وزیر کشورش تحت فشار قرار گرفت

تحولات ایران و جهان؛ عربستان در یک روز ۷ نفر را به اتهام «تروریسم» اعدام کرد

وزیر دفاع اندونزی با کارنامه نقض حقوق بشر مدعی پیروزی در انتخابات شد