همکاری آمریکا و عربستان سعودی برای ساخت دو راکتور هسته‌ای

همکاری آمریکا و عربستان سعودی برای ساخت دو راکتور هسته‌ای
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

عربستان سعودی از شرکتهای آمریکایی دعوت کرده است تا در برنامۀ توسعۀ انرژی هسته‌ای در این کشور مشارکت داشته باشند.

این خبر روز دوشنبه توسط خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان اعلام شد. او افزود که پادشاهی سعودی قصد استفادۀ نظامی از تکنولوژی هسته‌ای را ندارد.

بنا بر اعلام خبرگزاری رویترز، شرکت وستینگهاوس فعال در زمینه نیروگاه‌های هسته‌ای در حال گفتگو با دیگر شرکتهای مستقر در آمریکا است تا کنسرسیومی را برای اجرای پروژۀ چند میلیارد دلاری ساخت دو راکتور هسته‌ای در عربستان تشکیل دهد.

«شهر ملک عبدلله برای انرژی اتمی و انرژی تجدیدپذیر» که بطور خلاصه «KACARE» نامیده می‌شود محل اجرای این پروژه است و دولت عربستان سعودی علاوه بر توشیبا که مالک شرکت وستینگهاوس است، با شرکت فرانسوی «EDF» نیز وارد گفتگو شده است.

این خبر در حالی اعلام شد که ریک پری، وزیر انرژی آمریکا این هفته در اولین سفر رسمی خود به خاورمیانه میهمان ریاض است و پس از آن به امارات متحده عربی و قطر سفر خواهد کرد.

واشنگتن معمولا از کشورها می‌خواهد تا با امضای تفاهم نامۀ هسته‌ای مشهور به «توافق ۱۲۳» از برداشتن گام‌هایی برای استفاده از فناوری هسته‌ای در تولید سوخت یا بمب هسته‌ای جلوگیری کنند اما ریاض تا کنون از امضای هر توافقی که مانع از آن شود تا عربستان روزی بتواند به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد، سر باز زده است.

ساخت راکتورهای هسته‌ای در این کشور بخشی از برنامۀ اصلاحات اقتصادی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است و ریاض می گوید قصد دارد با دست‌یابی به فناوری هسته‌ای و تنوع بخشیدن به انرژی‌های مصرفی در داخل عربستان، امکان صادرات نفت خام بیشتر را فراهم کند.

عربستان سعودی امیدوار است تا سال ۲۰۳۲ میلادی ۱۷ راکتور را در این کشور تاسیس کند. انتظار می‌رود کرۀجنوبی، روسیه، فرانسه و چین به عنوان رقبای آمریکا در مناقصۀ این پروژه شرکت داشته باشند.

بیشتر بخوانید: پروژه عظیم گردشگری سعودی‌ها؛ گامی بزرگ برای تابوشکنی؟

بیشتر بخوانید: دستگیری شاهزادگان سعودی، مبارزه با فساد یا تحکیم قدرت ولیعهد؟

بیشتر بخوانید: برگزاری جشنواره موسیقی جاز در عربستان سعودی

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا ترزا می به عربستان سعودی رفت؟

عربستان سعودی به یک ربات زن «حق شهروندی» داد

سرمربی الهلال پس از ثبت رکورد ۲۸ پیروزی متوالی: هنوز وقت جشن گرفتن نیست