امید افغان‌ها به تنش زدایی با اجرای پروژه‌های برق و گاز «تاپی»

TAPI
TAPI Copyright REUTERS/Stringer
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجموعه پروژه‌های تاپی که روز جمعه ۴ اسفند افتتاح شدند، شامل چهار پروژۀ انتقال گاز، انتقال برق، ساخت خط آهن تورغندی (ترکمنستان-هرات) و خط فیبر نوری است.

آگهی

دولت افغانستان همزمان با افتتاح پروژۀ انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان و هند از مسیر افغانستان موسوم به «تاپی» (TAPI: Turkmenistan-Afghanistan-Pakistan-India) از آغاز اجرایی شدن پروژۀ «تاپ» که برق ترکمنستان را نیز از مسیر افغانستان به پاکستان منتقل می‌کند خبر داد.

به این ترتیب قرار است همزمان با ساخت خط لوله‌های گاز در خاک افغانستان برای انتقال سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان، خطوط انتقال ۵۰۰ کیلوولت برق پروژۀ «تاپ» نیز در امتداد خط‌ لوله‌ گاز تاپی و در مسیری ۷۰۰ کیلومتری کشیده شود.

مجموعه پروژه‌های موسوم به تاپی که روز جمعه ۲۳ فوریه (۴ اسفند) با حضور مقامات عالی‌رتبۀ سیاسی چهار کشور هم‌پیمان در هرات افتتاح شدند، شامل چهار پروژۀ انتقال گاز، انتقال برق، ساخت خط آهن تورغندی (ترکمنستان-هرات) و خط فیبر نوری است.

امید می‌رود با اجرایی شدن این پروژه‌ها علاوه بر کاهش تنش میان کشورهای همسایه و درآمدزایی برای افغانها، میزان کارآفرینی در این کشور و همچنین فرصت برای سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز افزایش یابد.

بر اساس توافق سه کشور افغانستان، ترکمنستان و پاکستان قرار است خطوط انتقال انرژی در خاک افغانستان از ولایات هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار عبور کند تا درنهایت به پاکستان برسد.

مجموعه پروژه‌های تاپی با حمایت مالی و فنی بانک توسعه آسیایی اجرا می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود اجرای این پروژه‌ها بیش از ۱۰ هزار فرصتی شغلی ایجاد کند و دولت افغانستان نیز بتواند بابت حق ترانزیت انرژی از این مسیرها سالانه میلیون‌ها دلار سود به دست آورد.

به گفتۀ سخنگوی والی هرات همچنین قرار است پروژۀ تاپ در مسیر عبور خود از ولایات غربی افغانستان برق اهالی آن مناطق را نیز تامین کند.

از حاشیه‌های مهم مراسم افتتاح این پروژه‌ها در روز جمعه، غیبت علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان بود که بار دیگر موضوع اختلافات مقامات بلندپایۀ حکومت وحدت ملی افغانستان را در مرکز توجه قرار داد.

آقای عثمانی اعلام کرده است که از سوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان به او اجازۀ شرکت در مراسم افتتاح این پروژه‌ها داده نشده است.

پیش از این موضوع استیضاح وزیر انرژی افغانستان به دلیل کم کاری و هدر دادن بودجۀ این وزارتخانه نیز مطرح شده بود. اتهاماتی که از سوی آقای عثمانی رد شده است.

گفته می‌شود مخالفت‌ها با او به دلیل مقاومتش در مقابل فساد، تمرکز قدرت و فعالیتهای گروههای مافیایی در افغانستان است. آقای عثمانی اعلام کرده است که شماری از مقامات دولت، معاهداتی را در حوزۀ کاری او امضا می‌کنند آنهم درحالیکه او از مفاد این معاهدات هیچ اطلاعی ندارد.

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل در آستانۀ امضای توافق با یونان و قبرس، پمپاژ گاز در مدیترانه را آغاز کرد

اینترنت ماهواره ای رایگان در افغانستان؛ فرصت یا تهدید؟

افراد مسلح ۹ تبعه غیرایرانی را در نزدیکی مرز پاکستان کشتند