انتخابات پارلمانی مجارستان؛ حزب ویکتور اوربان دو سوم آرا را کسب کرد

انتخابات پارلمانی مجارستان؛ حزب ویکتور اوربان دو سوم آرا را کسب کرد
Copyright REUTERS/Bernadett Szabo
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات پارلمانی مجارستان روز یکشنبه در داخل و نیز در سفارتخانه‌های این کشور در سراسر دنیا برگزار شد. جناح راست ملی‌گرا به رهبری ویکتور اوربان، نخست وزیر کنونی دو سوم آرا را کسب کرد.

آگهی

انتخابات پارلمانی مجارستان ساعت ۶ صبح یکشنبه ۱۹ فروردین (۸ آوریل) آغاز شد و با آن که انتظار می‌رفت که رای‌گیری در حوزه‌های انتخاباتی تا ساعت ۱۹:۰۰ به وقت محلی به پایان برسد، اما حضور کم‌سابقه مردم در حوزه‌های رای‌گیری سبب شد تا زمان رای‌گیری تا ساعت ۲۱:۳۰ شب تمدید شود.

انتخابات مجارستان از اهمیت ویژه‌ای برای اتحادیه اروپا برخوردار است. شمارش اولیه آرا حاکی از آن است که حزب راست ملی‌گرای «فیدز» به رهبری ویکتور اوربان، نخست وزیر کنونی با کسب دو سوم آرا برنده این انتخابات است. اگر این حزب پیروز نهایی انتخابات شود، وی برای سومین دوره متوالی بر کرسی نخست وزیری این کشور تکیه خواهد زد.

پارلمان مجارستان ۱۹۹ کرسی دارد و نخست وزیر از حزبی انتخاب میشود که بتواند ۱۰۰ کرسی را در اختیار بگیرد.

براساس آخرین نتایج اعلام شده حزب «فیدز» تا ساعت یک بامداد روز دوشنبه به وقت محلی موفق شده است تا دو سوم کرسی‌های پارلمان یعنی ۱۳۳ کرسی را از آن خود کند. حزب «جنبش برای مجارستان برتر» با کسب ۲۶ کرسی، حزب «سوسیالیست–گفتگو برای مجارستان» با کسب ۲۰ کرسی، حزب «سیاست می‌تواند متفاوت باشد» با ۹ کرسی و حزب «ائتلاف دموکراتیک» با کسب ۸ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شادی طرفداران ویکتور اوربان پس از اعلام نتایج اولیه رای‌گیری

حزب فیدز با محبوبیت رهبر آن ویکتور اوربان قدرت را از سال ۲۰۱۰ در مجارستان در دست دارد. این حزب که از آغاز یک حزب راست‌گرای معتدل بود در سال‌های اخیر تبدیل به یکی از افراطی و مهاجرستیزترین احزاب مجارستان شده است. تحلیلگران دلیل اصلی محبوبیت حزب را هم سیاست‌های مهاجرستیزانه آن می‌دانند.

حضور مردم مجارستان در این انتخابات کم‌سابقه بود، به گونه‌ای که در شهرهای بزرگ این کشور از جمله در بوداپست، پایتخت مجارستان و همچنین سفارتخانه‌های این کشور در برخی از کشورهای اروپایی مثل بریتانیا و هلند، حتی تا بعد از پایان زمان رسمی انتخابات مردم همچنان در صف‌های رای‌گیری حضور داشتند.

بنا به گزارش رسانه‌های رسمی، تا عصر روز یکشنبه حدود ۶۸.۱۳ درصد از واجدان شرایط شرکت در انتخابات به پای صندوق‌ها رفتند و رای دادند. در انتخابات پارلمانی امسال از جمعیت ۱۰ میلیون نفری مجارستان، نزدیک به هشت میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپوندید

حضور زنان با لباس‌های محلی مجاری در یک حوزه رای‌گیری
صف طولانی رای‌دهندگان مجاری در مقابل یک حوزه رای‌گیری در لندن
مردم بوداپست تا شب در مقابل حوزه‌های رای‌گیری در صف ایستادند

احزاب اصلی شرکت کننده در انتخابات پارلمانی مجارستان

ائتلاف مدنی–حزب دموکراتیک مسیحی موسوم به «فیدز» (Fidesz–KDNP): رهبری این حزب را ویکتور اوربان (Viktor Orbán) از ۱۷ مه ۲۰۰۳ میلادی بر عهده دارد. در حال حاضر این حزب ۱۳۱ کرسی از مجموع ۱۹۹ کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

حزب سوسیالیست–گفتگو برای مجارستان (MSZP–Dialogue): رهبری این حزب از ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷ بر عهده گرگی کارچونی (Gergely Karácsony) است و ۲۹ کرسی پارلمان در اختیار این حزب است.

حزب جنبش برای مجارستان برتر (Jobbik): گابور وونا (Gábor Vona) از ۲۵ نوامبر ۲۰۰۶ میلادی عهده‌دار سمت رهبری این حزب است. این حزب ۲۴ کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

حزب سیاست می‌تواند متفاوت باشد (LMP): رهبر این حزب برنادت سیل (Bernadett Szél) است که از ۲۴ مارس ۲۰۱۳ میلادی در این جایگاه قرار گرفته است. ۶ کرسی پارلمان مجارستان در اختیار این حزب است.

حزب ائتلاف دموکراتیک (DK): این حزب به رهبری فرنتس جورچانی (Ferenc Gyurcsány) که از ۲۲ اکتبر ۲۰۱۱ به این مقام منصوب شده است، ۴ کرسی پارلمان را در اختیار دارد.

حزب با هم (Együtt): ویکتور سیگتواری (Viktor Szigetvári) نامزد این حزب برای انتخابات پارلمانی امسال است. یک کرسی پارلمانی در اختیار این حزب قرار داد.

حزب جنبش مومنتم (Momentum Movement): آندراس فاکاته-گیور (András Fekete-Győr) رهبر این حزب تازه تاسیس و از احزاب مهم این انتخابات است. این حزب که در تاریخ ۴ مارس ۲۰۱۷ برای اعتراض به میزبانی مجارستان در مسابقات المپیک تابستانی ۲۰۲۴ تاسیس شد، در نهایت خود را نامزد انتخابات پارلمانی امسال کرد.

احزاب دیگری نیز در این انتخابات شرکت کردند که به نسبت احزاب نام برده شانس کمتری برای پیروزی دارند.

گرچه زمان انتخابات تا ساعت ۲۱:۳۰ اعلام شد، اما در برخی حوزه‌ها رای‌دهندگان تا پاسی از شب برای انداختن رای خود به صندوق در صف ایستادند. انتظار می‌رود نتایج انتخابات در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه مشخص شود و ترکیب پارلمان ظرف شش روز قطعی گردد.

با پایان زمان رای‌گیری شمارش آرا آغاز شد
انتظار می‌رود نتایج انتخابات در ساعات اولیه روز دوشنبه نهم آوریل اعلام شود

افزایش قدرت راست‌گرایان افراطی و پوپولیست‌ها

چینش کرسی‌های پارلمان مجارستان در سه دوره گذشته تفاوت‌های چشمگیری داشته است. در طی انتخابات دوازده سال گذشته تعداد کرسی‌های متعلق به احزاب چپ‌گرا کاهش یافته و بر تعداد کرسی‌های احزاب راست‌گرا اضافه شده است. این تغییر در سیستم پارلمانی مجارستان حاکی از آن است که قدرت سیاسی راست‌گرایان افراطی و پوپولیست‌ها در مجارستان طی یک دهه افزایش یافته است.

آگهی

گسترش سیاست‌های مهاجرستیزانه در مجارستان

مهاجرت از سال ۲۰۱۵ میلادی و با هجوم مهاجران از آسیا و آفریقا بویژه از کشورهای سوریه و عراق به مجارستان به یکی از مباحث مهم در این کشور بدل شد.

به دلیل رواج سیاست‌های مهاجرستیزانه دولت مجارستان، از میان بیش از ۱۷۴ هزار پناهجویی که در سال ۲۰۱۵ به این کشور وارد شدند تنها ۴۲۵ نفر از مقامات این کشور پاسخ مثبت دریافت کردند.

مهاجرستیزی نه تنها در مجارستان بلکه در سراسر اروپا در سال‌های اخیر گسترش یافته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دلایل مهاجرگریزی و مهاجرستیزی در اروپا و غرب؛ از افسانه تا حقیقت

ده‌ها هزار نفر در حمایت از رهبر نوظهور اپوزیسیون مجارستان به خیابان رفتند؛ پیتر مجار کیست؟

ویکتور اوربان: برای ایجاد تغییرات در اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم