صدور حکم اعدام «سلطان سکه»؛ ۳۰ اخلال‌گر به ۳ تا ۲۰ سال حبس محکوم شدند

صدور حکم اعدام «سلطان سکه»؛ ۳۰ اخلال‌گر به ۳ تا ۲۰ سال حبس محکوم شدند
Copyright عکس: ایسنا؛ کیمیا نیک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در طول زندان «سلطان سکه و اخلال‌گران» تا صدور حکم اعدام و محکومیت آنها بهای ارز و سکه در بازار ایران به دو برابر رسید.

آگهی

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران از صدور حکم اعدام برای سه تن از افرادی که به گفته او به ارتکاب جرم «اخلال در بازار ارز» محکوم شده‌اند، خبر داد.

آقای محسنی‌اژه‌ای روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرده که سه تن از محکومان دادگاه‌های ویژه بررسی اتهام‌های مطرح شده در خصوص ارتکاب فساد مالی از طریق اخلال در بازار ارز، به اعدام محکوم شده‌اند.

آقای اژه‌ای اعلام کرده که در این رابطه، ۳۰ مجرم دیگر نیز به حبس از ۳ سال تا ۲۰ سال محکوم شده‌اند.

در میان افرادی که سخنگوی قوه قضائیه ایران از صدور حکم اعدام برای آنها خبر داده نام وحید مظلومین معروف به سلطان سکه به همراه محمداسماعیل قاسمی و باقری درمنی به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید:محسن‌ اژه‌ای: خریداران ۲ تُن سکه پدر و پسر هستند

آقای اژه‌ای تیرماه گذشته اعلام کرده بود که آقای مظلومین به همراه پسرش در خرید ۲ تُن سکه طلا و خرید عمده ارز مشارکت داشته است. با این حال در میان اسامی اعلام شده از متهمان اخلال در بازار ارز، نامی از فرزند آقای مظلومین به چشم نمی‌خورد.

رئیس پلیس تهران نیز سه ماه پیش از این اعلام کرده بود که سلطان سکه «به نوچه‌های خود دستور داده بود در بازار تهران به راه افتاده و بدون توجه به قیمت روز سکه، تمام سکه‌های موجود را بخرند تا در روزهای آینده خودش تعیین کننده نرخ سکه باشد.»

به گفته حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، این فرد که پیش از این نیز به‌عنوان دلال سکه بازداشت شده بود، از سال ۱۳۹۶ خرید ۲ تُن سکه را آغاز کرده بود. آقای رحیمی همچنین از بازداشت ۳۰ اخلال‌گر بازار ارز خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

علی خامنه‌ای، رهبر ایران تیرماه گذشته و در پی آغاز روند صعودی قیمت‌ها در بازار ایران که منجر به اعتصاب بخش‌هایی از بازارتهران شد، از قوه قضائیه این کشور خواست تا با آنچه که او «مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی» عنوان کرد، برخورد کند. پیش از صدور این دستور صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران اعلام کرده بود که حکم اعدام و ۲۰ سال حبس در انتظار «اخلاگران اقتصادی» است.

آقای لاریجانی اخلاگران اقتصادی را کسانی معرفی کرده بود که به زعم او با ریختن پول در بازار و جمع کردن دلار و سکه قصد ملتهب کردن بازار را دارند.

کیهان، روزنامه تحت نظر رهبر ایران نیز در عنوان اول شماره ۴ تیرماه خود خواستار اعدام و مصادره اموال «تروریست‌های اقتصادی» شده بود.

با وجود دستگیری و محاکمه افرادی که به اخلال در بازار ارز و سکه ایران متهم شده بودند، قیمت دلار که اوایل تیرماه گذشته نزدیک به ۸ هزارتومان بوده، طی هفته اخیر رکورد ۱۸ هزارتومانی را نیز ثبت کرده و بهای هر قطعه تمام سکه طلا نیز از ۲.۵ میلیون تومان به بیش از ۵ میلیون تومان رسیده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نوسانات بازار ارز؛ دلار از مرز ۱۹ هزار تومان و یورو از ۲۲ هزار تومان گذشت

زورآزمایی ترامپ و کیهان در بازار ارز ایران

جو امنیتی در بازار ارز همزمان با رکورد زدن قیمت سکه و فراخوان اعتصاب