جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس «به‌شدت بیمار است»

جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس «به‌شدت بیمار است»
Copyright REUTERS/Henry Nicholls
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیانیه ویکی‌لیکس: «در مدت هفت هفته‌ای که آسانژ در زندان است وضعیت سلامتش بدتر شده و او بشدت وزن کم کرده است. تصمیم مقامات زندان مبنی بر انتقال او به درمانگاه، گویای همه چیز است.»

آگهی

جولین آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس که هم اکنون دوران محکومیت خود را در زندان فوق امنیتی بلمارش لندن، پایتخت بریتانیا سپری می‌کند، به‌شدت بیمار است و به دلیل وخامت حال به درمانگاه بیمارستان منتقل شده است.

این خبر روز پنج‌شنبه از سوی گرت پیرس، وکیل آقای آسانژ اعلام شد. خانم پیرس اعلام کرد که جولین آسانژ حتی برای شرکت از طریق ویدئو کنفرانس در جلسۀ رسیدگی به درخواست استردادش به ایالات متحده آمریکا که روز پنج‌شنبه تشکیل شد نیز بسیار بیمار بود. به گفتۀ خانم پیرس «او اصلا وضعیت خوبی ندارد.»

اِما آربوتنوت، قاضی دادگاه بریتانیا نیز وخامت وضعیت سلامت او را تایید کرده است.

آمریکا خواستار استرداد آسانژ ۴۷ ساله شده است. جولین آسانژ ۱۱ آوریل از سفارت اکوادور در لندن اخراج و سپس در اوایل ماه جاری میلادی از سوی دادگاهی در بریتانیا به ۵۰ هفته زندان محکوم شد. او از آن زمان در زندان بلمارش به سر می‌برد و در صورت استرداد به آمریکا و محکومیت در آنجا، با خطر چند دهه حبس روبرو خواهد بود.

سازمان غیرانتفاعی ویکی‌لیکس ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت آقای آسانژ، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در مدت هفت هفته‌ای که آسانژ در زندان بلمارش است وضعیت سلامتش بدتر شده و او بشدت وزن کم کرده است. تصمیم مقامات زندان مبنی بر انتقال او به درمانگاه، گویای همه چیز است.»

قرار است دومین جلسه بررسی درخواست استرداد او به آمریکا ۱۲ ژوئن برگزار شود.

جولین آسانژ که مدت هفت سال را در ساختمان سفارت اکوادور در لندن سپری کرده، بارها گفته است که از استرداد به آمریکا می‌ترسد.

ایالات متحده آمریکا آقای آسانژ را متهم به جاسوسی کرده و می‌گوید که او با همدستی چلسی منینگ، تحلیلگر اطلاعاتی پیشین ارتش آمریکا به اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه دست یافته و این اسناد را بطور غیرقانونی منتشر کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا همچنین می‌گوید که جولین آسانژ با انتشار این اسناد و افشای هویت افراد، زندگی بسیاری از منابع اطلاعاتی آمریکا را در کشورهایی همچون عراق و افغانستان همچنین زندگی بسیاری از خبرنگاران، رهبران مذهبی، کنشگران حقوق بشر و بسیاری از مخالفان سیاسی رژیم‌های سرکوبگر را به خطر انداخته است.

بیشتر بخوانید:

آسیب شناسی جاسوسی های آمریکا در گفتگو با فرانسوا بونه

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نماینده آمریکا در دادگاه لندن: آسانژ نه قهرمان آزادی بیان که مجرم است

دادستانی سوئد تحقیقات درباره آسانژ در پرونده تجاوز را متوقف کرد

شایعات پیرامون همسر ولیعهد بریتانیا؛ ریشه گمانه‌زنی‌ها در مورد کیت میدلتون چیست؟