رژه گسترده رنگین‌کمانی‌ها در ورشو با وجود مواضع دولت لهستان علیه دگرباشان

رژه گسترده رنگین‌کمانی‌ها در ورشو با وجود مواضع دولت لهستان علیه دگرباشان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تاتیانا پاولاوا زن بازنشسته لهستانی، است که ۸۳ سال سن دارد و در این رژه حضور داشت. وی می‌گوید: «به‌خاطر پسرم که خودش و دوستش همجنسگرا است، اینجا هستم.»

آگهی

رژه ده‌ها هزار نفری دگرباشان و کنشگران حقوق رنگین کمانی‌های لهستان شنبه هشت ژوئن (۱۸ خرداد) در ورشو، پایتخت، و همزمان با کارزارهای انتخاباتی این کشور برگزار شد. مساله حقوق دگرباشان در این کشورِ به شدت محافظه‌کار و مذهبی، یکی از موضوعات داغ انتخابات پیش‌ رو است.

رژه روز گذشته طبق آمار شهرداری ورشو، بزرگترین گردهمایی در نوع خود در این کشور بود. این در حالی است که حزب محافظه‌کار حاکم (حزب قانون و عدالت) در این کشور اروپای شرقی، یکی از مخالفان حقوق دگرباشان جنسی است و آن را تهدیدی برای فرهنگ لهستان عنوان می‌کند.

یکی از موضوعات مورد توجه حزب قانون و عدالت در زمان انتخابات ماه گذشته پارلمان اروپا، مخالفت با جنبش‌های دگرباشان جنسی بود. موضوعی که به‌نظر می‌رسد در انتخابات ملی این کشور که احتمالا در ماه اکتبر یا نوامبر برگزار می‌شود هم باز مورد توجه قرار گیرد. حزب قانون و عدالت در انتخابات اروپایی به همراه دو حزب محافظه‌کار و سنت‌گرای دیگر نتایج درخشانی گرفت.

شهر ورشو نسبت به شهرهای دیگر لهستان و مناطق روستایی این کشور، لیبرال‌تر است. در نتیجه از زمان به قدرت رسیدن دوباره حزب قانون و عدالت در سال ۲۰۱۵، بسیاری از شهروندان پایتخت برای بهبود و محافظت از حقوق مدنی رو در روی دولت حاکم قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که حزب حاکم در نقاط دیگر این کشور به دلیل رویکردهای محافظه‌کارانه در موضوعات اجتماعی مانند مخالفت با جنبش‌های دگرباشان یا مخالفت با سقط جنین مورد حمایت قرار می‌گیرد.

رژه دگرباشان در ورشو با حضور پررنگ‌ جوانان همراه بود. آن‌ها با لباس‌های رنگین‌کمانی، نماد دگرباشان می‌رقصیدند و آواز می‌خواندند.

بیشتر بخوانید:

زن لهستانی به اتهام تلفیق تصویر «مریم مقدس» با پرچم همجنسگرایان بازداشت شد

رویترز
رژه دگرباشان جنسی در شهر ورشو لهستانرویترز

تاتیانا پاولاوا زن بازنشسته لهستانی که ۸۳ سال سن دارد و در این راهپیمایی حضور داشت. وی می‌گوید: «به‌خاطر پسرم که خودش و دوستش همجنسگرا هستند، به اینجا آمده‌ام.»

سخنگوی شهرداری ورشو، تعداد افرادی را که در این رژه شرکت کردند، ۵۰ هزار نفر تخمین زد و گفت: «سال گذشته در برنامه مشابه ۴۵ هزار نفر شرکت کرده بودند.»

وی همچنین افزود: «این رژه از نظر میزان حضور برای خودش رکوردی را ثبت کرد.»

همه مجبور نیستند که در رژه برابری حضور داشته باشند اما همه باید به حقوق گروه‌های اقلیت احترام بگذارند.
رافال ترزاسکوواسکی
شهردار ورشو

رافال ترزاسکوواسکی، شهردار ورشو سال گذشته در مقابل نامزد حزب حاکم قانون و عدالت، پیروز شده بود و کلید این شهر را در دست گرفت. وی امسال از سوی حزب حاکم برای یک برنامه آموزش جنسی به دانش آموزان درباره گرایش جنسی، تبعیض و سلامت باروری مورد انتقاد قرار گرفت.

ترزاسکوواسکی که خود یکی از افراد شرکت کننده در رژه روز گذشته دگرباشان بود، گفت: «همه مجبور نیستند که در رژه برابری حضور داشته باشند اما همه باید به حقوق گروه‌های اقلیت احترام بگذارند.»

یاروسواف کاچینسکی، رهبر حزب قانون و عدالت و نخست وزیر اسبق لهستان آوریل گذشته (اردیبهشت ۱۳۹۸) گفته بود: «جنبش دگرباشان تهدیدی برای هویت ما، ملت ما و حیات بلند مدت ما است.»

دولت‌های اروپای شرقی نسبت به حقوق دگرباشان جنسی عموما موضعی انعطاف‌ ناپذیر دارند. مجارستان و لهستان «پایتخت‌های اروپایی همجنسگراهراسی» نامیده می‌شوند. سال گذشته مجارستان و لهستان تنها دو کشوری در اتحادیه اروپا بودند که از پذیرش بیانیه مشترک در دفاع از حقوق همجنسگرایان سر باز زدند.

بیشتر بخوانید:

انتقاد از رئیس پارلمان مجارستان برای تشبیه همجنس‌گرایان به کودک‌آزاران

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات لهستان؛ بخت اقتدارگرایان از اپوزیسیون بیشتر است

پلیس لهستان برای مقابله با کشاورزان معترض در ورشو گاز اشک آور پرتاب کرد

اتحادیه اروپا ۱۳۷ میلیارد بودجه مسدود شده لهستان را آزاد می‌کند