شهر نورسلطان قزاقستان میزبان چهارمین کنفرانس روسای پارلمان‌های اوراسیا

شهر نورسلطان قزاقستان میزبان چهارمین کنفرانس روسای پارلمان‌های اوراسیا
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در این نشست، میهمانانی از بیش از ۶۰ کشور شامل اعضای پارلمان‌ها همچنین نمایندگان نهاد بین‌المللی شرکت دارند.

آگهی

تنها ۲۲ سال است که شهر نور سلطان با نام قدیمی آستانه، پایتخت قزاقستان است. اما در این زمان کوتاه، نورسلطان از شهری کوچک به یک کلان شهر با بیش از یک میلیون نفر جمعیت تبدیل شده است. نورسلطان امسال در ۲۴ سپتامبر میزبان کنفرانسی بین‌المللی با حضور روسای پارلمانهای اوراسیا بود.

هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس، تقویت گفتگوها با هدف ایجاد اعتماد، و ایجاد اعتماد با هدف فراهم آوری بستر همکاری‌ها میان کشورهای اروپایی و آسیایی است. روسای پارلمان اوراسیا با این هدف به نورسلطان آمده‌اند.

در این نشست، میهمانانی از بیش از ۶۰ کشور شامل اعضای پارلمان‌ها همچنین نمایندگان نهاد بین‌المللی شرکت دارند. این چهارمین نشست بین‌المللی روسای پارلمان‌های اوراسیا محسوب می‌شود و میزبان نشست امسال، رئیس پارلمان قزاقستان است.

نورلان نیگماتولین، رئیس پارلمان قزاقستان می‌گوید: «امروزه بر اهمیت گفتگو میان پارلمان‌های جهان بیش از هر زمانی تاکید می‌شود. چنین نشست‌هایی به ما امکان می‌دهد تا راهی مشترک برای توسعۀ اقتصادی کشورهای مختلف بیابیم.»

یورونیوز: هنگامیکه با همتایان خود از دیگر کشورها به گفتگو می‌نشینید، مهمترین موضوعاتی را که به بحث می‌گذارید چیست؟

نورلان نیگماتولین، رئیس پارلمان قزاقستان: «موضوعات دیجیتالیزه کردن کارها، موضوعات مرتبط با محیط زیست همچنین موضوع استفاده از هوش مصنوعی. فکر می‌کنم چنین نشست‌هایی کمک می‌کند که باب گفتگو همواره باز بماند، آنهم با وجود دشواری‌هایی که در عصر حاضر با آن روبرو هستیم.»

هم در کارگاه‌ها و میزگردها و هم در گفتگوهای دوجانبه، میهمانان درباره راه‌های رسیدن به توسعه امن و پایدار در کشورهای اروپایی و آسیایی سخن می‌گویند. ناتالی گولت، سناتور فرانسوی نیز یکی از میهمانان این کنفرانس است.

خانم گولت می‌گوید: «همه ما آرزوی رسیدن به صلح و امنیت و رفاه برای همه را داریم. موضوعی که من در این نشست طرح می‌کنم، چگونگی جلوگیری از هدر دادن مواد غذایی و راه‌های کاهش زباله‌های غذایی است. زیرا همانطور که می‌دانید درحالی که نیمی از مردم جهان گرسنه هستند، همزمان نیمی دیگر در تلاشند تا با رژیم از وزن خود بکاهند. بنابراین چیزی در این دنیا اشتباه است.»

یوروینوز: مایلید پس از طرح موضوع زباله‌های غذایی در این نشست، چنانچه همه چیز مطابق خواست شما پیش برود، به چه نتیجه‌ای برسید و ایده‌آل‌تان در این باره چه خواهد بود؟

ناتالی گولت: «آرزوی من این است که پس از این نشست هر کدام از نمایندگان حاضر پس از برگشت به کشور خود، این موضوع را در صدر دستورالعمل پارلمانی قرار دهد و در راه نجات مردم از گرسنگی تلاش کند.»

بسیاری از بحث‌های این کنفرانس مربوط به بحران‌های انسانی بود که جهان امروز با آن روبروست. مالزی از کشورهایی است که مدت‌هاست در این زمینه با کشورهای همسایه‌‌اش همکاری می‌کند و در منطقه، سابقۀ تاریخی قابل تأملی دارد. در جریان کنفرانس نورسلطان، رئیس پارلمان مالزی تجربه‌های کشورش را در اختیار همتایانش می‌گذارد.

محمد عریف، رئیس پارلمان مالزی می‌گوید: «جهان بیش از هر زمانی درهم تنیده شده است و دیگر نمی‌توانیم تنها روی یک یا دو کشور تمرکز کنیم. باید نگاه گسترده‌تری داشته باشیم.»

یورونیوز: قطعا یکی از تلاش‌ها در این‌باره، گفتگو است و همۀ ما طرفدار گفتگو هستیم. مایلید بطور مشخص به عنوان نماینده مالزی در این کنفرانس، دربارۀ چه موضوعی صحبت کنید؟

محمد عریف، رئیس پارلمان مالزی: «ما هم به دنبال توسعه پایدار هستیم که بستر مناسبی برای حل بحران‌های انسانی است. این ایده که "هیچ کس را پشت سر رها نکنید" ایدۀ قدرتمندی است. زیرا اگر کسی را پشت سر خود رها کنیم، آنگاه همه عقب نگه داشته خواهند شد. به همین دلیل باید فضایی توأم با صلح و همکاری و گفتگو حاکم باشد و جنگ و درگیری را فراموش کنیم. با گفتگو می‌توانیم مشکلات را برطرف کنیم. در واقع مردم می‌خواهند از مسیر فرصتهای مشترک و رفاه مشترک به شادی برسند.»

نشست آیندۀ روسای پارلمانهای اوراسیا که پنجمین نشست از این دست است، سال آینده در اندونزی برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

پیام نمایندگان مذاهب به رهبران جهان؛ زبان خصمانه را کنار بگذارید

شعار نورسلطان قزاقستان: شهر هوشمند، مقصد گردشگری هوشمند

رئیس جمهوری تازه منتخب قزاقستان:‌ ما به روسیه مطلقا نیاز داریم