افزایش تماس‌ها و گفتگوهای غیررسمی مقامات عربستان سعودی با حوثی‌های یمن

افزایش تماس‌ها و گفتگوهای غیررسمی مقامات عربستان سعودی با حوثی‌های یمن
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تماس ها و گفتگوهای میان حوثی‌ها و مقامات ریاض در کشور اردن و در پایان ماه سپتامبر صورت گرفته است.

آگهی

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات عربستان سعودی تماس‌ها و گفت‌وگوهای غیررسمی با حوثی‌های یمن را با هدف پایان دادن به جنگ در این کشور افزایش داده‌اند.

به گفته منابعی که رویترز به آنها دسترسی داشته، این گفت‌وگوها میان دو طرف در کشور اردن و در پایان ماه سپتامبر صورت گرفته است.

پس از خروج امارات متحده عربی از ائتلاف با عربستان، اکنون پادشاهی سعودی تنها کشوری است که عملیات نظامی مستقیم در یمن صورت می دهد.

گفت‌وگوها میان دو طرف از زمانی آغاز شد که حوثی‌های یمن از متوقف کردن حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی سخن گفتند.

منابع نزدیک به این گفتگوها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که گفتگوها برای نهایی کردن پیمان امنیتی خیلی سریع و از کانال‌های متعددی پیش می‌رود با این حال ریاض هنوز نگران امنیت مرزی خود می باشد.

یک مقام رسمی عربستان سعودی به رویترز گفته است: «ما از سال ۲۰۱۶ راه تماسی با حوثی ها داریم. ما به این تماس‌ها برای حمایت از صلح در یمن ادامه می دهیم.»

یکی از مقامات حوثی‌ها در گفت‌وگو با رویترز، مذاکرات با عربستان سعودی را تایید کرده است.

سازمان ملل متحد امیدوار است که گفتگوهای رسمی میان مقامات ریاض و حوثی‌ها از سر گرفته شود تا آنچه جنگ نیابتی میان ایران و عربستان سعودی خوانده می شود پایان یابد. فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن گفته است که امیدوار است که در چند ماه نخست سال ۲۰۲۰ اختلافات میان حوثی‌ها و ریاض پایان پذیرد.

با پیوستن جدایی طلبان جنوب یمن به دولت منصور هادی، ریاض امیدوار است که در گفت‌وگو با حوثی‌ها به توافقی دست یابد که جدایی طلبان یمن را نیز در بر گیرد.

عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ در جنگ یمن درگیر است؛ جنگی که تاکنون ده‌ها هزار کشته برجای گداشته و بر اثر نابه‌سامانی‌های ناشی از آن، میلیون‌ها یمنی با قحطی و فقر گسترده دست و پنجه نرم می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها برای «دومین بار» نفتکش حامل نفت روسیه را «به اشتباه» هدف قرار دادند

سخنگوی حوثی‌ها به یورونیوز: ایران به ما و دیگران کمک‌هایی می‌کند اما نمی‌گوید چه بکنیم