گسترش اعتراض‌ها به افزایش بهای بنزین؛ در شهرهای ایران چه می‌گذرد؟

گسترش اعتراض‌ها به افزایش بهای بنزین؛ در شهرهای ایران چه می‌گذرد؟
Copyright عکس از خبرگزاری مهر
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گسترش اعتراض‌ها به افزایش بهای بنزین؛ در شهرهای ایران چه می‌گذرد؟

آگهی

اعتراض‌ها به افزایش قیمت بنزین در ایران روز شنبه ۲۵ آبان (۱۶ نوامبر) در بسیاری از شهرهای این کشور از جمله تهران، اصفهان، شیراز و تبریز به خشونت کشیده شد. گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از کشته شدن چندین نفر در جریان درگیری معترضان با نیروهای امنیتی است.

  • معترضان روز شنبه در تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کوچک و بزرگ ایران در اعتراض به افزایش بهای سوخت تجمع کردند
  • در بسیاری از مناطق معترضان با نیروهای پلیس درگیر شدند
  • گزارش‌های تایید نشده برخی منابع خبری از کشته شدن بیش از ۱۰ نفر در جریان درگیری‌ها خبر می‌دهد
  • دسترسی به اینترنت در ایران به شدت مختل شده است
  • با وجود اعتراض‌ها، سران قوای سه‌گانه اعلام کردند در اجرای طرح خود برای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت سوخت مصمم هستند

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا از اعتراض‌های ایران حمایت کرد

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده ایران با انتشار یک پیام از اعتراض‌های ایران حمایت کرد. وی با بازنشر یکی از توییت‌هایش به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب ایران نوشت: «همانطور که یک سال و نیم پیش به مردم ایران گفتم: ایالات متحده همراه با شما است.»

شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا: اجرای مصوبه مدیریت مصرف سوخت ادامه می‌یابد

حسن روحانی، علی لاریجانی و ابراهیم رئیسی، سران قوای جمهوری اسلامی ایران با وجود اعتراض‌ها بر ادامه اجرای سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین تاکید کردند. به گزارش ایسنا در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، معاون رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشورتاکید کردند که قوه قضائیه برای اجرای این طرح به طور کامل همکاری خواهد کرد.

تمام مدارس اصفهان و شیراز روز یکشنبه تعطیل خواهند بود

به گزارش رسانه‌های ایران، وزارت آموزش و پرورش در استان فارس و استان اصفهان اعلام کرده است که تمامی مدارس مراکز این دو استان روز یکشنبه ۲۶ آبان تعطیل خواهند بود.

شهرهای اصفهان و شیراز روز شنبه شاهد درگیری‌های شدید میان معترضان به افزایش قیمت سوخت و نیروهای پلیس بود.

انتقاد صافی گلپایگانی از افزایش قیمت بنزین

لطف‌الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید ساکن قم، با انتشار بیانیه‌ای از افزایش قیمت بنزین انتقاد کرده و از مجلس خواسته است تا «برای حل مشکل مردم اقدام» کند.

مجسمه انگشتر روح‌الله خمینی در شهریار به آتش کشیده شد

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که معترضان در میدان امام خمینی شهرستان شهریار (استان تهران) تندیس انگشتر روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی را به آتش کشیده اند.

دادستان کل کشور اعتراض‌‌ها را به خارج از کشور مرتبط دانست

محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور روز شنبه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، معترضان را اخلالگر توصیف کرد و گفت: «به اخلالگرانی که قطعا ریشه در خارج از کشور دارند، کما اینکه ما در این یکی دوروز شاهد بودیم که جریانات معاند با نظام جمهوری اسلامی از فضای مجازی استفاده کرده و مردم را به خیال خام خودشان می‌خواهند تحریک کنند، اجازه این کار داده نخواهد شد.» همزمان وزارت کشور ایران تهدید کرده است که با «شایعه‌پراکنان» در فضای مجازی برخورد می‌کند.

دسترسی به اینترنت در ایران ضعیف و مختل شده است

شماری از مخاطبان یورونیوز می‌گویند دسترسی به شبکه اینترنت در ایران ضعیف شده است. از قرار معلوم اینترنت اپراتورهای ایرانسل و همراه اول ضعیف یا از دسترس خارج شده است. به نظر می‌رسد دسترسی به سایت‌های خبری داخل کشور از جمله ایرنا، ایسنا و فارس از خارج از ایران ممکن نیست.

احتمال ارائه طرح دوفوریتی در مجلس برای لغو افزایش قیمت سوخت

خبرگزاری ایرنا عصر شنبه احتمال طرح دوفریتی در مجلس برای توقف افزایش قیمت بنزین را به‌نقل از علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی مطرح کرد. آقای یوسف‌ نژاد گفته است: « امروز با اعضای فراکسیون امید و برخی اعضای هیات رئیسه صحبت کردم و تجمیع نظرات آنها این بود که مجلس با تصمیم افزایش قیمت بنزین مخالفت خواهد کرد زیرا در شرایط فعلی به نفع کشور و مردم نیست.»

اخبار تایید نشده از جان‌ باختن یک نفر در بهبهان

پس از آنکه فرمانداری سیرجان خبر جان باختن یکی از معترضان در تظاهرات شامگاه جمعه را تایید کرد، ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر جان باختن یک شهروند در جریان ناآرامی‌های بهبهان در استان خوزستان در روز شنبه است.

اعتراض‌ها در ایران و ویدوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

اعتراض به افزایش قیمت بنزین در پی اجرای ناگهانی برنامه دولت برای سهمیه‌بندی و افزایش سه برایری قیمت بنزین آزاد در شهرهای ایران آغاز شد. براساس تصمیم دولت، نرخ بنزین سهمیه‌بندی لیتری ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان اعلام شد. پیش از آن بنزین تک نرخی به قیمت لیتری ۱۰۰۰ تومان فروخته می‌شد.

درگیری معترضان با پلیس در مناطق مختلف تهران و حومه

در حالی‌که رسانه‌های ایران اخبار دقیقی از ناآرامی‌ها در شهرهای این کشور منتشر نمی‌کنند، تصاویر تظاهرات و درگیری در میدان صادقیه در غرب تهران، اتوبان امام علی و شهرستان شهریار حاکی از گسترش تظاهرات به پایتخت ایران و حومه آن است. همچمین اخباری از درگیری شدید میان معترضان و پلیس ضد شورش در جاده ساوه در جنوب تهران منتشر شده است.

دو خوردوی پلیس در شیراز به آتش کشیده شد

بر اساس یک ویدیوی منتشر شده از شیراز، معترضان دو خودروی پلیس را در یکی از خیابان‌های این شهر به آتش کشیده اند. همچنین کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند یک کلانتری در این شهر به آتش کشیده شده است. اخبار تایید نشده حاکی از کشته شدن یک نفر در جریان اعتراضات این شهر است.

درخواست برگزاری جلسه فوق‌العاده در مجلس برای بررسی قیمت بنزین

همزمان با گسترش اعتراض‌ها، محمدرضا تابش، از نمایندگان فراکسیون امید (حامی دولت حسن روحانی) خواستار برگزاری جلسه فوق‌العاده برای بررسی قیمت بنزین شده است. شماری از نمایندگان مجلس روز شنبه با انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند که به هیچ وجه در جریان برنامه دولت برای افزایش بهای سوخت نبوده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انفجار در میدان تحریر؛ معترضان بخشی از پل اصلی بغداد را دوباره اشغال کردند

حمله سایبری چیست؟

هکرهای مرتبط با اسرائیل مسئولیت «حمله سایبری» به جایگاه‌های سوخت در «سراسر ایران» را برعهده گرفتند