مجمع جهانی زنان آفریقا با موضوع توانمندسازی زنان روستایی برگزار شد

مجمع جهانی زنان آفریقا با موضوع توانمندسازی زنان روستایی برگزار شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بیش از یک چهارم زنان کشورهای این منطقه در حال حاضر کارآفرین هستند که بالاترین نرخ در سطح جهان است. اما این زنان نمی‌توانند مشاغل خود را توسعه بدهند زیرا بودجه كمتری نسبت به مردان دریافت می‌كنند. این اختلاف بودجه معادل ۲۰ میلیارد دلار آمریکاست.

آگهی

بروکسل امسال میزبان مجمع جهان زنان آفریقا بود. این همایش که درباره توانمندی سازی زنان قاره سیاه بود در اتحادیه اروپا برگزار شد. در این رویداد سران دولت سیاست‌گذاران، رهبران مشاغل و سازمان‌های غیردولتی گرد هم آمده‌اند تا با تبادل ایده، به راهی برای ایجاد تغییر در شرایط زنان در قاره آفریقا دست پیدا کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این همایش را مجمع جهانی کرانس مونتانا برگزار کرد.

یکی از موضوعات مطرح شده در مجمع زنان آفریقا نحوه توانمندسازی زنان روستایی بود. ژوزفا لئونل کوریا ساکو، کمیسر جدید اقتصاد روستایی و کشاورزی کمیسیون اتحادیه آفریقا می‌گوید: «ما زنان را ترغیب می‌كنیم كه كشاورزی را، نه فقط برای معیشت، بلکه به عنوان یك كسب و كار دنبال کنند. می‌خواهیم پارادایم‌ها را تغییر دهیم و به زنان فرصتی برای مدرن سازی کشاورزی بدهیم تا بتوانند علاوه بر افزایش بهره‌وری درآمد هم داشته باشند.»

کشاورزی عمودی راهی برای کسب و کار زنان آفریقایی

کشاورزی یکی از منابع اصلی ایجاد شغل در آفریقاست.۸۰ درصد مواد غذایی آفریقا را زنان تولید می‌کنند. در حالیکه تنها ۱۵ درصد زمین‌های کشاورزی در اختیار آنهاست. یکی از راه حل های نوآورانه برای زنان، کشاورزی عمودی است. در این روش ۹۵ درصد کمتر از کشاورزی سنتی آب مصرف می‌شود و شرایط نامطلوب آب و هوا نیز بر محصولات کشاورزی تاثیری ندارد.

ژوزفین فاور، مدیر انجمن مزرعه‌های عمودی در آفریقا می‌گوید: «کشاورزی عمودی به زمین احتیاج ندارد، تنها چیزی که لازم داریم فضای است بتوانید در آن کشاورزی کنید. وقتی یک یا دو زن چنین فضایی را در اختیار داشته باشند، می توانند خودشان مزرعه عمودی بسازند. در نتیجه مستقل خواهند بود، که هم به نفع خودشان است و هم به نفع خانواده‌شان چون راهی برای تامین معیشت خانواده خواهند داشت.»

بیشتر بخوانید: همایش کرانس مونتانا با موضوع آفریقای مدرن برای زنان و جوانان برگزار شد

طبق تخمین بانک جهانی ارزش تجارت کشاورزی تا سال ۲۰۳۰ میلادی در مناطق جنوب صحرای بزرگ آفریقا به ۱۰۰۰ میلیارد دلار آمریکا خواهد رسید.

بیش از یک چهارم زنان کشورهای این منطقه در حال حاضر کارآفرین هستند که بالاترین نرخ در سطح جهان است. اما این زنان نمی‌توانند مشاغل خود را توسعه بدهند زیرا بودجه كمتری نسبت به مردان دریافت می‌كنند. این اختلاف بودجه ۲۰ میلیارد دلار آمریکاست.

تکیه بر جامعه مهاجران آفریقایی برای کارآفرینی در قاره سیاه

گریس کامارا وکیل بریتانایی معتقد است که برای حمایت از زنان آفریقا باید از جمعیت مهاجر خارج از قاره کمک گرفت. او یک صندوق سرمایه گذاری ایجاد کرده که آفریقایی‌های مهاجر پولی را که می‌خواهند برای خانواده‌شان بفرستند به این صندوق ورایز می‌کنند. این پول سپس برای کارآفرینان حوزه‌های مختلف از کشاورزی و مد گرفته تا فناوری‌های پیشرفته به مصرف می‌رسد.

او می‌گوید:‌ «امروز در صنعت مد از طراحی‌ و مدهای آفریقایی زیاد استفاده می‌شود. من به این نتیجه رسیدم که می‌توان با حمایت از طراحان مد آفریقایی کاری کرد تا طراحی‌هایشان را در قاره آفریقا ارائه کنند. در اینصورت به طور بالقوه ۵۰ الی ۱۰۰ فرصت شغلی ایجاد می‌شود. ما می‌خواهیم با حمایت از جامعه مهاجران آفریقایی از در قاره سیاه تغییر ایجاد کنیم.»

تقویت روابط بین زنان کشورهای مختلف آفریقایی یکی دیگر از موضوعات مطرح در همایش بود.

ژان پل کارترون، مدیر مجمع کرانس‌مونتانا می‌گوید: «اگر واقعاً می‌خواهید به زن آفریقایی کمک کنید، نه تنها باید به آفریقا بروید بلکه باید به آنها در برقراری ارتباطات بین المللی ، تبادل نظر و رشد شبکه‌شان کمک کنید.»

شرکت کنندگان مجمع زنان آفریقا به این نتیجه رسیدند که توانمند سازی زنان آنها را به بازیگران قدرتمندی برای مبارزه با گرسنگی ، سوء تغذیه و ناامنی غذایی تبدیل می‌کند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

شهرک بین‌المللی بشردوستی در دُبی؛ کانون امدادرسانی جهانی

آفریقای جنوبی؛ موفق در جذب سرمایه‌ٔ خارجی و پیشگام توسعهٔ قاره سیاه

گام تجاری آفریقای جنوبی با برگزاری مجمع جهانی اقتصاد در کیپ تاون