حمله آرامکو؛ سازمان ملل فعلا ایرانی بودن سلاح‌ها را تأیید نمی‌کند

حمله آرامکو؛ سازمان ملل فعلا ایرانی بودن سلاح‌ها را تأیید نمی‌کند
Copyright REUTERS/Hamad I Mohammed/Arşiv
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک که چند روز بعد از این حملات منتشر شد نوشته بودند: «برای ما روشن است که ایران مسئول این حملات است. توضیح دیگری در این زمینه متصور نیست.»

آگهی

سازمان ملل می‌گوید در حال حاضر در مرحله‌ای نیست که بتواند دست داشتن ایران در حمله به تأسیسات آرامکو، شرکت نفتی عربستان سعودی در روز ۲۳ شهریور گذشته را تأیید کند.

این موضوع روز سه‌شنبه، ۱۹ آذر در قالب گزارش شش ماهه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به شورای امنیت اعلام شد. در این گزارش که متن آن به رؤیت خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز رسیده، آمده است: «دبیرخانه سازمان ملل متحد توانسته است قطعات باقی مانده از سلاح‌های استفاده شده در حمله به تأسیسات نفتی عفیف در ماه مه، حملات به فرودگاه بین‌المللی ابها در ژوئن و اوت و حمله دیگر به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در خریص و بقیق در سپتامبر ۲۰۱۹ را بررسی کند.»

این گزارش می‌افزاید: «در این مقطع، [سازمان ملل] در مرحله‌ای نیست که بتواند مستقلا تأیید کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در این حملات منشأ ایرانی داشته‌اند و به صورتی مغایر با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ [مربوط به برجام] انتقال داده شده باشند.»

آنتونیو گوترش با تأکید بر این که کار تحقیقات درباره این حملات همچنان ادامه دارد، وعده داده است که به محض پایان بررسی‌ها، نتیجه آن را در اختیار شورای امنیت قرار دهد.

فرانسه، آلمان و بریتانیا با همراهی آمریکا ایران را به دست داشتن در حمله به تأسیسات نفتی عربستان متهم کرده‌اند. سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک که چند روز بعد از این حملات منتشر شد نوشته بودند: «برای ما روشن است که ایران مسئول این حملات است. توضیح دیگری در این زمینه متصور نیست.»

حوثی‌های یمن که از سوی ایران حمایت می‌شوند بلافاصله پس از حمله به تأسیسات نفتی در شرق عربستان، مسئولیت آن را بر عهده گرفتند. اما ایران همواره هر گونه دخالت در این عملیات را قویا رد کرده است.

حمله به تأسیسات نفتی آرامکو در خاک عربستان در روز ۲۳ شهریور با چند فروند پهپاد و موشک کروز انجام شد و مقام‌های سعودی می‌گویند این سلاح‌ها ساخت ایران بوده است.

در این مقطع، [سازمان ملل] در مقامی نیست که بتواند مستقلا تأیید کند که موشک‌های کروز و پهپادهای مورد استفاده در این حملات منشأ ایرانی داشته‌اند و به صورتی مغایر با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ [مربوط به برجام] انتقال داده شده باشند.
گزارش شش ماهه آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد

در بخش دیگری از گزارش آنتونیو گوترش همچنین آمده است که در حمله به بقیق از ۱۸ فروند پهپاد و در حمله به خریص از ۴ فروند موشک کروز استفاده شده و ۴ موشک کروز دیگر نیز به هدف اصابت نکرده‌اند. این سند سازمان ملل نتیجه می‌گیرد که به این ترتیب شمار کل سلاح‌های پرتاب شده در این عملیات ۲۵ فروند بوده است.

عربستان سعودی پس از حملات ماه سپتامبر از دبیر کل سازمان ملل خواسته بودند به منظور بررسی قطعات باقی مانده سلاح‌ها و نیز انجام تحقیقات بیشتر کارشناسانی را به این کشور بفرستد.

نتیجه کار این کارشناسان به طور دقیق در گزارش روز سه‌شنبه آنتونیو گوترش آمده است.

فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای ایران

خبرگزاری فرانسه می‌گوید در همین گزارش به مانند دیگر گزارش‌های شش‌ماهه دبیر کل سازمان ملل، به طور مبسوط به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در مورد فعالیت‌های موشکی ایران و اجرای برجام نیز پرداخته شده است.

آقای گوترش در گزارش خود ضمن تأکید بر اهمیت «اجرای کامل و دقیق» مفاد برجام از سوی تمام طرف‌های این توافق بین‌المللی، از ایران خواسته است تا از همه اقداماتی که در سال ۲۰۱۹ انجام داده و به نوشته این گزارش با تعهدات این کشور در تضاد بوده، «صرف‌نظر» کند.

وی همچنین از ایران خواسته است تا از انجام هر گونه اقدام تازه‌ای که این کشور را بیش از پیش از توافق هسته‌ای دور می‌کند، پرهیز نماید.

اپلیکیشن یورونیوز را از پل استور را دانلود کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پاسخ تهران به ماکرون: نام دریای جنوب ایران فقط خلیج فارس است

کارشناسان سازمان ملل: حمله به تاسیسات نفتی عربستان کار حوثی ها نبوده است

دو کشور رقیب مسلمان که اسرائیل را به‌رسمیت نمی‌شناسند؛رئیسی در بحبوحه جنگ غزه مهمان بن‌ سلمان می‌شود