پارلمان اوکراین «وضعیت ویژه» در شرق اوکراین را تمدید کرد

پارلمان اوکراین «وضعیت ویژه» در شرق اوکراین را تمدید کرد
Copyright Reuters
Copyright Reuters
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پارلمان اوکراین روز پنجشنبه ۱۱ دسامبر به طرحی رای داد که به موجب آن خودمختاری محدود اعطایی به منطقه شرقی این کشور، تحت کنترل شورشیان جدایی‌طلب، برای یک سال دیگر تمدید خواهد شد.

آگهی

پارلمان اوکراین روز پنجشنبه ۱۲ دسامبر به طرحی رای داد که به موجب آن خودمختاری محدود اعطایی به مناطق شرقی تحت کنترل شورشیان جدایی‌طلب، برای یک سال دیگر تمدید خواهد شد.

این طرح که با نام «وضعیت ویژه» شناخته می‌شود برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ به تصویب رسید و از آن هنگام تا کنون چندین بار تمدید شده است.

الکساندر کورنینکو، یکی از نمایندگان نویسنده این طرح، پیش از رای‌گیری علنی به نمایندگان گفت این قانون با این هدف تمدید می‌شود که «فرصت موقت اضافه‌ای را ایجاد کند تا حل مسالمت‌آمیز مناقشه و برقراری وضعیت قانونی در برخی نواحی لوهانسک و دونتسک امکان‌پذیر گردد.»

حدود پنج سال از آغاز جنگ میان نیروهای ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان شرق اوکراین که مورد حمایت روسیه هستند، می‌گذرد، جنگی که در جریان آن تا کنون بیش از ۱۳ هزار نفر کشته‌ شده‌اند.

این شورشیان که از سال ۲۰۱۴ منطقه لوهانسک و دونتسک را در کنترل خود دارند در حال جنگ با دولت مرکزی اوکراین هستند که از پشتیبانی غرب برخوردار است.

شمار تلفات جانی ناشی از درگیری‌ها در پی توافق مینسک در فوریه ۲۰۱۵ میلادی کاهش چشمگیر داشته است، با این حال درگیری‌ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و تنها اندکی از شدت و دامنه آن کاسته شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق کی‌یف و جدایی‌طلبان اوکراین برای مبادله اسرا پیش از آغاز سال جدید میلادی

حمله اوکراین به سواحل کریمه؛ کی‌یف: دو کشتی و زیرساخت‌های نیروی دریایی روسیه را هدف قرار دادیم

روسیه از حمله اوکراین با ۳۸ پهپاد به شبه‌جزیره کریمه خبر داد