درباره ویروس جدید کرونا چه می‌دانیم؟ آیا تراژدی سارس تکرار می‌شود؟

درباره ویروس جدید کرونا چه می‌دانیم؟ آیا تراژدی سارس تکرار می‌شود؟
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویروس جدید و خطرناک کرونا به سرعت در حال گسترش است و کشورهای مختلف در حال بررسی راه‌های کنترل و محدودیت افزایش این ویروس هستند.

آگهی

ویروس جدید کرونا در چین تا لحظه تنظیم این خبر در روز جمعه ۱۰ بهمن (۳۰ ژانویه) دست‌کم جان ۱۷۰ نفر را گرفته و هزاران نفر دیگر را آلوده کرده است.

شیوع سریع و خطرناک این ویروس علاوه بر مقامات چین، سازمان جهانی بهداشت را به تکاپو وادشته تا با همکاری‌های بین‌المللی این ویروس مهار شود تا تجربه دردناک ناشی از شیوع ویروس سارس تکرار نشود. سارس در سال ۲۰۰۲ میلادی جان بیش از ۷۷۰ نفر را گرفت. اما درباره ویروس جدید کرونا چه می‌دانیم؟

چند نفر آلوده شده‌اند؟

از روزهای پایانی سال ۲۰۱۹ تا ۳۰ ژانویه مقامات کشور چین از شناسایی بیش از هفتصد هزار نفر که به این ویروس مبتلا شده‌اند خبر دادند. تمامی این بیماران اخیرا به چین سفر داشته‌اند. بر اساس آخرین آمار تاکنون و بعد از چین، تایلند ۱۴، ژاپن ۱۱، هنگ کنگ و سنگاپور هر دو ۱۰ مورد از ابتلا به این ویروس را گزارش کرده‌اند.

این در حالیست که کشورهای تایوان، مالزی و ۸ مورد از ابتلا به این ویروس خطرناک را ثبت کرده‌اند. همچنین کره جنوبی با ۶ مورد، آمریکا و فرانسه با ۵ مورد و همچنین آلمان و امارات با ۴ مورد ابتلای به کرونا در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر آخرین به‌روز رسانی در روز ۳۰ ژانویه حاکی از مشاهده یک مورد مبتلا به این ویروس در کشورهای سری‌لانکا، هند، فیلیپین، فنلاند، نپال و کامبوج است.

ویروس از کجا آمده است؟

بیشتر موارد در ووهان ، شهری با ۱۱ میلیون نفر در استان مرکزی هوبئی چین گزارش شده است.

مركز اروپایی پیشگیری و كنترل بیماری (ECDC) در بیانیه‌ای در این خصوص می‌گوید:‌«بعد از بازدید از بازار عمده‌فروشی‌های دریایی ووهان در چین اکثر موارد بیماری نوعی سینه پهلو تشخیص داده شده است.»

بسیاری از نخستین موارد گزارش شده افرادی بوده‌اند که از محصولات یک فروشگاه مواد غذایی دریایی در شهر ووهان مصرف کرده بودند.

ضمن اینکه در مواردی، افراد بعد از ابتلا به این ویروس جان خود را هم از دست داده‌اند. سرایت این بیماری از انسان به انسان شیوع آن را تسریع می‌کند. کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شوند.

علائم چیست؟

این ویروس جدید در موارد شدیدتر می‌تواند باعث ذات الریه ، سندرم حاد تنفسی حاد و نارسایی کلیه شود. از علائم شایع در اثر این ویروس می‌توان به عفونت شامل مشکلات تنفسی، تب و سرفه اشاره کرد.

آرنائد فونتانل محقق موسسه پاستور به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «این هفتمین گونه شناخته شده از این ویروس است که بر انسان تأثیر می گذارد. از نظر ژنتیکی ویروس جدید موقتا با عنوان 2019-nCOV شناخته می‌شوند و ۸۰ درصد شبیه سندرم حاد تنفسی سارس است.»

کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای می‌گوید کورونا ویروس حیوانات وحشی هستند. به این معنا که بین حیوانات و مردم منتقل می شوند. به عنوان مثال ویروس سارس از نوعی گربه خاص به انسان منتقل می‌شد و ۸ هزار نفر را در ۳۰ کشور جهان آلوده کرد.

در همین حال، سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) از گونه‌ای از شترها به انسان منتقل شد. در طول شیوع این ویروس در سال ۲۰۱۲ میلادی که منشاء آن در عربستان سعودی بود و در ادامه به ۲۶ کشور دیگر هم منتقل شد، ۵۶۷ نفر از بیش از ۱۵۰۰ فرد آلوده به این بیماری جان خود را از دست دادند.

آیا کرونا می‌تواند در سراسر جهان گسترش یابد؟

مقامات چین روز دوشنبه تأیید کردند که سویه جدید این بیماری می‌تواند از انسان به انسان دیگر منتقل شود که احتمال شیوع ویروس را افزایش می‌دهد.

چین بیش از همه تحت تأثیر شیوع این بیماری قرار دارد. ووهان، مرکز این بیماری است اما در دیگر شهرهای بزرگ چین همچون پکن و شانگهای هم مواردی گزارش شده که نگرانی‌های بین‌المللی را افزایش داده است.

اما مقامات بهداشتی در سرتاسر جهان نگرانند جشن‌های سال نو چینی ممکن است به افزایش موارد ابتلای بین‌المللی این ویروس منجر شود. صدها میلیون شهروند چینی برای تعطیلات در داخل کشور سفر می‌کنند، از سوی دیگر میلیون‌ها چینی به خارج از کشور می‌روند و می توانند این بیماری را با خود به دیگر نقاط دنیا منتقل کنند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شهر بحران زده ووهان؛ انتشار ویدئو از مردی که در خیابان درگذشت

واکنش چین به طرح منع فعالیت تیک‌تاک در آمریکا: منطق واشنگتن منطق راهزنان است

معمای تنها پاندای قهوه‌ای در اسارت جهان پس از ۴۰ سال حل شد