«شیطان وجود ندارد» در برلیناله؛ گفتگوی اختصاصی یورونیوز با محمد رسول‌اف

«شیطان وجود ندارد» در برلیناله؛ گفتگوی اختصاصی یورونیوز با محمد رسول‌اف
Copyright 
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

محمد رسول‌اف، فیلمساز ممنوع‌الخروج از ایران در گفتگوی اختصاصی با یورونیوز گفت: «آنها حق ندارند من را از خلق اثر هنری محروم کنند یا شرایطی به‌وجود بیاورند که این اتفاق بیفتد. من همۀ تلاشم را به کار می‌گیرم، قبلا هم اینطور بوده که آن چیزی که فکر می‌کنم حقوق انسانی من هست را به دست بیاورم.»

آگهی

محمد رسول‌اف، فیلمنامه‌نویس و کارگردان مشهور ایرانی و برندۀ جوایز بین‌المللی متعدد از جمله جشنواره‌های فیلم شیکاگو، کن، روتردام و حقوق بشر نورنبرگ، با وجود موفقیت فیلمش در ورود به بخش اصلی جشنوارۀ فیلم برلین، امکان سفر به آلمان و حضور در این رویداد فرهنگی را ندارد.

او از تابستان ۱۳۹۶ یعنی زمان دریافت جایزۀ جشنوارۀ کن برای فیلم «لِرد» ممنوع‌الخروج است؛ اما موانع قانونی ایجاد شده برای او و فعالیت‌هایش نتوانسته است مقابل فکر و اندیشه‌هایش دیواری بنا کند.

این فیلمساز به‌نام ایرانی در گفتگو با یورونیوز می‌گوید: «بعد از نمایش فیلم "لِرد" در سال ۹۶ در فستیوال کن، وقتی که در شهریورماه به ایران برگشتم در فرودگاه پاسپورت من را گرفتند و توسط قرارگاه ثارالله یک شکایتی در دستگاه قضایی مطرح شد و اطلاعات سپاه طی بازجویی‌هایی که داشتند، مجموعۀ فیلم‌ها و کارهایی را که انجام داده بودم را مورد پرسش قرار دادند. بعد از آن به شعبۀ ۲۶ دادگاه انقلاب رفتم و آنجا در دادگاه من را در رأی بدوی به یک‌سال زندان برای فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم کردند؛ به علاوۀ دو سال ممنوعیت خروج از کشور و محرومیت از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی.»

او دربارۀ تلاش‌هایی که در این مدت برای رفع محدودیتهای او انجام شده است نیز می‌گوید: «مطلع هستم که بعضی از دوستان با معاونت سینمایی ظاهرا تماسی داشتند و تقاضایی مطرح کردند و خانۀ سینما یک نامه داده است. به هر حال اخبار وجود دارد و فکر می‌کنم که خود آنها بهتر از هرکسی از شیوه و روشی که دارند اجرا می‌کنند، مطلع هستند.»

شیطان وجود ندارد؛ پذیرش مسئولیت انسانی توسط شهروندان در فضایی استبدادی

محمد رسول‌اف دربارۀ فیلم جدید خود نیز می‌گوید: «فیلم "شیطان وجود ندارد" یکی از فیلم‌های منتخب بخش مسابقه اصلی فستیوال برلین است. تا چند روز دیگر نمایش فیلم در بخش مسابقه خواهد بود. داستان فیلم دربارۀ پذیرش مسئولیت انسانی توسط شهروندان در یک زمینۀ استبدادی است. پرسش اصلی که در فیلم مطرح می‌شود این است که وقتی شما در یک جامعه‌ای که حاکمیت مستبد دارید مجبور به انجام کاری هستید، تا چه اندازه مسئولیت آن کار را به عهده می‌گیرید یا اینکه آن را نسبت می‌دهید به ساختاری که شما را مجبور به انجام این کار می‌کند.»

رسول‌اف دربارۀ چگونگی ساخت «شیطان وجود ندارد» نیز می‌گوید: «من بطور رسمی که این فیلم را نساختم. این فیلم را باز بصورت مخفیانه ناچار شدم بسازیم. برای اینکه بعد از اینکه حکم زندان را دریافت کردم، واقعا فکر کردم که باید حتما یک کاری بکنم و طبیعتا دیگر نمی‌توانستم مجددا دنبال پروانه ساخت بروم و دنبال مجوزهای فیلمبرداری باشم.»

«حق ندارند من را از خلق اثر هنری محروم کنند»

محمد رسول‌اف که نگاه نقادانه ‎اش به ساختار قدرت در ایران همواره واکنش حکومتگران را در پی داشته، می‌گوید: «آنها حق ندارند من را از خلق اثر هنری محروم کنند یا شرایطی بوجود بیاورند که این اتفاق بیفتد. من همۀ تلاشم را به کار می‌گیرم، قبلا هم اینطور بوده که آن چیزی که فکر می‌کنم حقوق انسانی من هست را به دست بیاورم.»

محمد رسول‌اف دربارۀ احتمال سفر به برلین در روزهای محدود باقی‌مانده نیز می‌گوید: «من تا این لحظه از این‌که در زمان نمایش فیلمم در برلین باشم، ناامیدم. اما همه چیز مقابلم مبهم است و نمی‌توانم هیچ اظهارنظری بکنم.»

جشنوارۀ بین‌المللی فیلم برلین در تاریخ ۲۰ فوریه (۱ اسفند) آغاز شده است و تا اول مارس (۱۱ اسفند) ادامه خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

خرس طلایی جشنواره برلین در دستان کارگردان اسپانیایی؛ سهم ایرانی‌ها از جوایز چه بود؟

اصغر فرهادی از اتهامات سرقت ادبی تبرئه شد

شروین حاجی‌پور به بیش از ۳ سال حبس، ۲ سال ممنوع الخروجی و ساخت آهنگ درباره «جنایات آمریکا» محکوم شد