سقوط بازارهای جهانی نفت و سهام؛ رکوردشکنی بورس و دلار در تهران

سقوط بازارهای جهانی نفت و سهام؛ رکوردشکنی بورس و دلار در تهران
Copyright عکس از آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با نزول شاخص‌ بورس‌های جهانی در پنجمین روز کاری متوالی و کاهش قیمت نفت به پایین‌ترین حد در دو هفته گذشته، بورس تهران تحت تاثیر نزول ارزش ریال به کمترین حد در ۱۷ ماه گذشته، به رکوردشکنی مستمر خود ادامه داد.

آگهی

همزمان با نزول شاخص‌ بورس‌های جهانی در پنجمین روز کاری متوالی و کاهش قیمت نفت به پایین‌ترین حد در دو هفته گذشته، بورس تهران تحت تاثیر نزول ارزش ریال به کمترین حد در ۱۷ ماه گذشته، به رکوردشکنی مستمر خود ادامه داد.

طی داد و ستدهای روز سه‌شنبه بورس نیویورک، شاخص داوجونز، که میانگین موزون قیمت سهام ۳۰ شرکت صنعتی برتر آمریکایی را نشان می‌دهد، ۸۷۹ واحد دیگر کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در چهار ماه گذشته رسید. شاخص نزدک نیز همچون ۵ روز کاری گذشته نزولی بود و با ۲۵۵ واحد افت به کمترین حد در دو ماه گذشته بازگشت.

با آغاز معاملات روز چهارشنبه نیز شاخص کل بورس آلمان (داکس) با ۱۵۴ واحد کاهش مواجه شد و در بازارهای مالی آسیا نیز بورس‌های ژاپن، هنگ‌کنگ و شانگهای همچنان شاهد ادامه روند نزولی قیمت سهام و شاخص‌ها بودند.

در بازار جهانی نفت نیز هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال با ۷۴ سنت کاهش، ۵۳ دلار و ۵۲ سنت معامله شد که معادل نرخ معاملات دو هفته پیش(۱۰ فوریه) بود. بدین ترتیب تحت تاثیر نگرانی از افزایش تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا بر کسب و کار شرکت‌های بزرگ جهان و نیز رشد اقتصادی چین و سایر اقتصادهای برتر جهان، قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران نیز به ۴۷ دلار تنزل کرد، نرخی یک حدود ۱.۵ ماه پیش ۶۰ دلار بود.

رشد کسری بودجه دولت به دلیل کاهش قیمت نفت همزمان با دشوارتر شدن صادرات ایران به علت بسته شدن مرزهای کشورهای همسایه به دلیل شیوع ویروس کرونا چشم‌انداز افت نرخ برابری ریال در برابر دلار آمریکا را تیره‌تر کرده است. بر همین اساس ۵ روز پس از ورود دوباره ایران به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی به دلیل اتخاذ تدابیر ناکافی این کشور در مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم، بانک مرکزی ایران نرخ رسمی عرضه دلار در سامانه صرافی‌های بانکی به بالاترین حد در ۱۷ ماه گذشته رساند.

با آغاز عرضه دلار ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومانی توسط شبکه بازارساز بانک مرکزی، هر چند شتاب رشد بهای دلار در بازار آزاد تهران کند شد ولی از مرز ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان گذشت و حتی ظهر چهارشنبه به ۱۶ هزار تومان رسید.

در همین حال هر یورو نیز در بازار آزاد تهران بیش از ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان مبادله شد و فاصله آن با نرخ رسمی از ۴۰۰ تومان فراتر رفت.

کاهش ارزش برابری ریال ایران موجب شد تا شاخص بورس تهران برای ۶ روز کاری متوالی به صعود خود ادامه دهد و با ۵ هزار و ۸۸۱ واحد رشد(۱.۱ درصد) نصاب جدید ۵۲۴ هزار واحدی را ثبت کند.

فعالان بازار سرمایه ایران امیدوارند که افت ارزش ریال همزمان با نزدیک شدن به فصل برگزاری مجامع سالانه شرکت‌های بورسی، بر رشد ارزش دارایی‌ها و قیمت محصولات آنها اثرگذار باشد. امیدی که با وجود شرایط نگران کننده اقتصاد جهان و ایران به عامل اصلی رکوردشکنی بورس تهران بدل شده است.

البته این نگرانی‌ها موجب شد تا طی معاملات روز چهارشنبه هر اونس طلا همچنان بالاتر از ۱۶۵۰ دلار خرید و فروش شود که همچنان بالاترین سطح از فرویه سال ۲۰۱۳ تا کنون به شمار می‌رود. بر همین اساس بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار به بیش از ۶۲۵ هزار تومان رسید و قیمت هر قطعه تمام سکه طلا در مبادلات بازار تهران نیز در آستانه ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی ماند که بالاترین قیمت در تاریخ ایران به شمار می‌رود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۱۰ ثروتمند جهان ۸۳ میلیارد دلار به خاطر ویروس کرونا از دست دادند

برترین مراکز مالی اروپا؛ کجا برای راه‌اندازی کسب و کار بهتر است؟

پورشه و چالش رقابت در چین؛ عرضه مدل‌های جدید به قیمت حاشیه سود کمتر