کرونا در ایران؛ وزیر بهداشت: نماز جمعه به‌مدت یک دوره برگزار نمی‌شود

کرونا در ایران؛ وزیر بهداشت: نماز جمعه به‌مدت یک دوره برگزار نمی‌شود
Copyright خبرگزاری میزان
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وزیر بهداشت ایران با اعلام آخرین تصمیم‌ها درباره شیوع ویروس کرونا در ایران طبق مصوبات ستاد مدیریت و پیشگیری از این بیماری گفت: «نماز جمعه به مدت یک دوره در شهرهایی که آلوده تشخیص داده شده برگزار نخواهد شد.»

آگهی

حسن روحانی از مردم ایران خواست به شایعات توجه نکنند و هر فوتی را به پای کرونا نگذرند و به این ویروس تهمت نزنند.

پیش از این وزارت بهداشت ایران از تایید درگذشت ۱۹ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داده بود.

کیانوش جهانپور، رئيس روابط عمومی وزارت بهداشت ایران روز چهارشنبه ۷ اسفند با اعلام این مطلب افزود ۱۳۹ نفر هم به ویروس کووید-۱۹ آلوده شده‌اند.

در موارد جدید ابتلا ۱۵ نفر در استان قم، ۹ نفر در استان گیلان، ۴ نفر در استان تهران، ۳ نفر در استان خوزستان، ۲ نفر در سیستان و بلوچستان، ۲ نفر در فارس، ۲ نفر در کهکیلویه و بویر احمد یک نفر در استان مرکزی، یک نفر در لرستان، یک نفر در کرمانشاه، یک نفر در اردبیل، یک نفر در مازندران، یک نفر در سمنان و یک نفر در هرمزگان بوده‌اند.

مصوبات ستاد مدیریت و پیشگیری از کرونا اعلام شد

وزیر بهداشت ایران با اعلام آخرین تصمیم‌ها درباره شیوع ویروس کرونا در ایران طبق مصوبات ستاد مدیریت و پیشگیری از این بیماری گفت: «نماز جمعه به مدت یک دوره در شهرهایی که آلوده تشخیص داده شده برگزار نخواهد شد.»

وی درباره مکان‌های مذهبی و زیارتی گفت: «در حرم حضرت معصومه و امام رضا، شاه چراغ و بقاع متبرکه قرار شد تا محدودیت زیارت اعمال شود. به طوری که مردم از داخل صحن زیارت کنند. البته نظر ما در وزارت بهداشت در این باره سختگیرانه تر بود.»

فعلا محدودیت در ورود به حرم اعمال می‌شود. به شرط اینکه زائران در بدو ورود به صحن دست ها را ضدعفونی کنند و ماسک بزنند
سعید نمکی
وزیر بهداشت ایران

وی تاکید کرد: «فعلا محدودیت در ورود به حرم اعمال می‌شود. به شرط اینکه زائران در بدو ورود به صحن دست ها را ضدعفونی کنند و ماسک بزنند.»

وی همچنین گفت که دانشگاه‌ها تا یک هفته دیگر تعطیل خواهند بود و درباره تعطیلی مدارس هم جمعه شب اطلاع رسانی می‌شود.

وزیر بهداشت جایگزین قرنطینه را اعلام کرد

این مقام ایرانی گفت: «ما به جای قرنطینه شهرها محدودیت برای عبور و مرور افراد مشکوک و مبتلا اعمال خواهیم کرد. قرار شد در ورودی شهرها اکیپ‌های ما مستقر شوند و افراد مبتلا یا مشکوک را متوقف کرده و با دستگاه های تب سنج، تب مردم را بررسی کرده و بیماران را شناسایی کنند.»

اگر فردی در مبادی شهری مشکوک تشخیص دهیم، او را قطعا به مدت ۱۴ روز در همان شهر قرنطینه می کنیم. بنابراین مردم از سفر رفتن در این روزها خودداری کنند
سعید نمکی
وزیر بهداشت ایران

سعید نمکی از مردم خواست که در تعطیلات سفر نکنند و افزود: «اگر فردی در مبادی شهری مشکوک تشخیص دهیم، او را قطعا به مدت ۱۴ روز در همان شهر قرنطینه می کنیم. بنابراین مردم از سفر رفتن در این روزها خودداری کنند.»

وی در پایان تاکید کرد که «همه تصمیم های جلسه امروز مقطعی و منوط به تایید نهایی و ابلاغ ریاست جمهوری است.»

روحانی: هیچ‌کس جز ستاد ملی مبارزه کرونا، حق اعلام تعطیلی ندارد

حسن روحانی، رئيس جمهوری ایران هم روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت تاکید کرد مسئولیت تصمیم‌گیری درباره تعطیلی تنها با ستادملی مبارزه با کرونا است و هیچ استاندار، فرماندار و وزارت‌خانه‌ای اجازه ندارد به تنهایی تصمیم به تعطیلی بگیرد.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش از مردم خواست به شایعات در خصوص قرنطینه شهرها یا مناطق توجه نکنند و به دولت اطمینان داشته باشند که اطلاع رسانی با شفافیت و صداقت صورت می‌گیرد.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از مردم خواست کرونا را با دیگر بیماری‌ها اشتباه نگیرند و افزود: «روزانه افرادی به دلایل مختلفی فوت می‌شوند و ممکن است آنفولانزا داشته باشند. این را نباید به پای کرونا بگذاریم و کرونا تهمت نزنیم. هر فوتی دلیل خاص خود را دارد.»

او یک بار دیگر با تکرار صحبت‌های پیشین خود آمریکا را به بهره‌برداری از بحران کرونا متهم کرد و افزود: «ویروس جدید نباید بهانه جدیدی به دست معاندین باشد و ما کار را تعطیل کنیم. اگر وزارت بهداشت به ما بگوید قبل از شروع جلسه دست خود را با صابون بشوریم، ما حتما این کار را انجام دهیم و هر چه وزارت بهداشت بگوید ما انجام می‌دهیم.»

روحانی با تهدید خواندن شایعات در خصوص تعطیلی در ایران، آن‌را توطئه‌ای دانست که کشورهای خارجی از آن استفاده می‌کنند.

«اخیرا یکی از مسئولین رده‌بالای آمریکا هم راجع به کرونای ایران حرف می‌زند. خودشان آنجا در آمریکا گرفتار کرونا هستند. در آنفولانزا ۱۶ هزار کشته دادند، حالا درباره کرونا در ایران اظهار نظر می‌کنند.»

این صحبت‌های حسن روحانی در حالی طرح می‌شود که پیشتر علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی ایران هم کرونا را کلیدواژه راهبرد فشار حداکثری دشمنان علیه ایران خوانده بود. آقای شمخانی هدف این کار را ایجاد فشار روانی برای بستن مرزهای زمینی و هوایی به روی ایران معرفی کرده بود.

آگهی

ویروس کرونا تاکنون جان بیش از ۲۷۰۰ نفر را در سراسر جهان گرفته و بیش از ۸۱ هزار نفر هم به این ویروس آلوده‌شده‌اند. بر اساس اعلام مقامات ایرانی، تاکنون ۱۹ نفر بر اثر این ویروس فوت کرده‌اند و ۱۳۹ نفر هم ناقل آن هستند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشورهای اروپایی برای مهار کرونا چه می‌کنند؟

از شهردار تا معاون وزیر؛ کرونا به مسئولان دولتی ایران نزدیک شد

رفع شلوغی و بی‌نظمی‌های زندگی باعث بهبود سلامت روان شما می‌شود