تغییرات آب و هوایی؛ گرم شدن قطب شمال و آینده نامعلوم ساکنان بومی

تغییرات آب و هوایی؛ گرم شدن قطب شمال و آینده نامعلوم ساکنان بومی
Copyright euronews
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در این برنامه تغییرات آب و هوایی به روستای آبیسکو در شمال سوئد رفته‌ایم تا ببینیم تغییرات اقلیمی چه تاثیراتی بر این منطقه در قطب شمال و زندگی بومیان این مناطق گذاشته است.

آگهی

تغییرات آب و هوایی و گرم تر شدن زمین تاثیرات گوناگونی بر قطب شمال گذاشته است و آینده ای نامعلوم پیش روی این منطقه از زمین گذاشته است.

در این برنامه تغییرات آب و هوایی به روستایی در شمال سوئد رفته‌ایم تا ببینیم تغییرات اقلیمی چه تاثیراتی بر این منطقه و زندگی بومیان این مناطق گذاشته است.

قطب شمال با اینکه هنوز سرد است اما به سرعت در حال گرم تر شدن است.

توماس کوهمونن از بومیان سامی این منطقه از سوئد می گوید: «آنچه می بینیم این است که هر چه بیشتر به طبیعت فشار بیاورید، طبیعت بیشتر تلافی می کند.»

با بررسی تغییر دمای  به نظر می رسد  که وقت آن رسیده است که کتاب رکوردها را بروزرسانی کنیم. نه تنها این دومین فوریه بسیار گرم در سطح جهانی بود، بلکه همچنین در اروپا کل دوره زمستان امسال از آغاز دسامبر تا پایان فوریه ۳.۴ درجه بالاتر از دوره زمانی ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۰ بود. معنای آن این است که این زمستان گرم ترین زمستان زمین تاکنون بوده است.

با نگاهی به نقشه تغییرات دمای هوا در ماه فوریه در مقیاس جهانی متوجه می شویم که در اواخر تابستان، قطب جنوب گرمتر از حد متوسط است، در استرالیا هواد سردتر بوده و در اروپا هوا ملایم تر بوده است. اما در سراسر سیبری و آسیای مرکزی هوا بطور قابل توجهی گرمتر از حد متوسط دما در ماه فوریه بوده است.

دانشمندان محاسبه کرده‌اند که حدود ۸۵۰ هزار کیلومتر مربع یخ در قطب شمال و در ماه گذشته (فوریه) از دریا کم شده است که معمولا در طول یک سال این مقدار باید کم می شد. مقدار یخی که با مساحت فرانسه و ایتالیا برابری می کند.

نگاهی به وضعیت روستای آبیسکو در شمال سوئد نشان می دهد که به دلیل تغییرات آب و هوایی میانگین دمای سالانه از زیر صفر به بالای صفر رسیده است.

نمودار تغییرات دما  نشان می دهد که دمای سالانه از سال ۱۹۶۰ در حال نوسان است اما به تدریج دما افزایش یافته است و در اکنون به صفر رسیده است.

برای بررسی وضعیت این منطقه از قطب شمال خبرنگار یورونیوز لیندزی رمپل به شمال سوئد رفته است. در گزارش او که در این برنامه می بینیند، این اطلاعات را خواهید یافت که زمستان در روستای آبیسکو سوئد به معنای برف و یخ است و متوسط درجه حرارت نیز ۱۵ درجه زیر صفر می باشد. با این حال زیر این همه برف نشانه‌های بزرگی از تغییر قابل مشاهده است.

کیت لارسون، دانشمند اقلیم شناسی است و توضیح می دهد که این تغییرات به چه معناست:‌ «اینجا یک ایستگاه هواشناسی داریم که از ۱۹۱۳ تاکنون با ترمومتر دمای هوا را اندازه می گیریم. این درخت یک ترمومتر (دماسنج) است و همه این درختان به نوعی ترمومتر هستند. »

مطالعه درختان و سنجش دما در ایستگاه هواشناسی در صد سال گذشته نشان می دهد که روستای آبیسکو دو برابر سریعتر از سایر نقاط جهان در حال گرم شدن است. لارسون می گوید چرخه بازخورد علت این وضعیت است. برف ها و یخ ها آب می شوند و بنابراین کمتر نور خورشید را انعکاس می دهند و در نتیجه برف و یخ بیشتری آب می شود.

کیت لارسون، اقلیم شناس ایستگاه تحقیقات علمی آبیسکو می گوید: «تا ۱۹۸۹، به استثنای ۲۰۱۰، همه سالها، سالهای گرم بودند. این به این معنا نیست که زمستان سرد نبوده است، ما به هر حال هنوز در قطب شمال هستیم اما آن زمستانهای سرد را از دست داده ‌ایم.»

در مرکز گردشگری پارک ملی آبیسکو، کل نمایشگاه به تغییرات در چشم انداز محلی اختصاص داده شده است. ببینیم این تغییرات چه معنایی برای گیاهان و حیوانان این منطقه دارد.

لو فیشر، رئیس مرکز بازدیدکنندگان پارک ملی آبیسکو می گوید: «ما اکنون روباه قطبی را در نواحی بالاتر کوهستان داریم و پایین تر روباه قرمز را داریم. اگر آنها با هم تماس پیدا کنند، روباه قرمز، روباه قطبی را از بین می برد.»

در روستای آبیسکو، افراد محلی تغییراتی را شاهد هستند که به گفته آنها برای مردمی که دورتر در جنوب زندگی می کنند قابل مشاهده نیست. مثلا خط درختان روی کوه باید پایین تر بود اما هر سال با بالا رفتن درجه حرارت، این خط در حال بالا رفتن است.

توماس کوهمونن، سامی است، سامی ها جامعه ای بومی در شمال سوئد، نروژ و فنلاند است.او می گوید که هر سال زندگی برای کسانی که به شیوه سنتی زندگی می کنند از جمله پرورش دهندگان گوزن سخت تر می شود.

توماس کوهمونن می گوید: «اینجا چراگاههای زمستانی ما و همسایگان ماست. اما در سالهای اخیر به مراتع بسیار پراکنده تبدیل شده است. »

آگهی

آب و هوای گرمتر به معنای باران بیشتر است که باعث ایجاد گلسنگ روی زمین می شود که در نتیجه گرسنه ماندن گوزن ها را در پی دارد. توماس می گوید امسال برخی خانواده ها گوزن هایشان را در داخل فنس‌ها نگاه داشتند و بصورت دستی به آنها غذا می دهند با اینکه می گویند این کار برای حیوانات خوب نیست.

توماس کوهمونن در پاسخ به این سوال که «چه آینده ای پیش روست؟» می گوید: «یک عالمه تردید و عدم قطعیت. وقتی از بزرگان مان می پرسیم زمانی که زمستان‌ها اینطوری بود چه می کردید؟ آنها آهی می کشند و می گویند نمی دانیم.»

نگرانی توماس وضعیت امروز نیست. او نگران است که زمستان برای نسل بعدی چه شکلی خواهد بود و آیا زمستان به آن شکلی که می شناختیم دوباره باز خواهد گشت؟‌

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

دانشمندان: شمالگان ۴ برابر سریعتر از دیگر مناطق زمین گرم می‌شود

ثبت دمای منفی ۳۵/۸ درجه در اسپانیا

هشدار دانشمندان؛ سطح آب دریا‌ها می‌تواند تا ۴۰ سانتی‌متر بالا بیاید