گره در نشست صادرکنندگان نفت؛ عربستان تهدید به کناره‌گیری از ریاست کرد

عبدالعزيز بن سلمان، وزير انرژي عربستان
عبدالعزيز بن سلمان، وزير انرژي عربستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی پایان بی‌نتیجه صد و هشتادمین نشست وزرای نفت کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، وزیر انرژی عربستان سعودی تهدید به استعفا از ریاست کرد و برگزاری نشست نهایی اوپک پلاس دو روز به تعویق افتاد.

آگهی

در پی پایان بی‌نتیجه صد و هشتادمین نشست وزرای نفت کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، وزیر انرژی عربستان سعودی تهدید به استعفا از ریاست کرد و برگزاری نشست اوپک پلاس دو روز به تعویق افتاد.

عبدالمجید عطار، وزیر انرژی الجزایر که ریاست نشست وزارتی اوپک را بر عهده داشت، بعد از ظهر روز دوشنبه و در جلسه افتتاحیه این نشست با یادآوری پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه تولید واکسن بیماری کووید-۱۹ تاکید کرد که که اثر توزیع و تزریق واکسن‌ها به طور قابل توجهی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ در بازار نفت قابل مشاده خواهد بود و تاثیر آن بر افزایش تقاضای نفت فوری و در کوتاه مدت نخواهد بود.

در همین حال، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران عصر دوشنبه به خبرنگاران گفت که هر چند که اعتراض‌هایی نسبت به عدم رعایت سهمیه‌ها توسط برخی کشورها مطرح است ولی در مورد بحث تمدید توافق کاهش تولید روزانه هفت میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۱ اجماع نسبی در میان اعضا وجود دارد.

با این وجود، آقای زنگنه تصریح کرد که برای بیشتر اعضای اوپک مشکل خواهد بود که بدون همراهی غیراوپک، چنین تصمیمی بگیرند.

البته وزرای نفت اوپک در نشست عصر دوشنبه با چالش درخواست امارات برای افزایش سهمیه، در کنار متعهد نبودن عراق و نیجریه و افزایش تولید روزانه نفت لیبی به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه مواجه بودند.

در مجموع پس از یک کنفرانس ویدئویی چهار ساعته، نمایندگان کشورهای عضو اوپک درباره شرایط دقیق تمدید کاهش تولید به اجماع کامل نرسیدند و توافق نهایی در این خصوص به نشست مشترک و رایزنی با ائتلاف اوپک پلاس به رهبری روسیه موکول شد؛ ائتلافی که اعضای اصلی آن یعنی روسیه و قزاقستان مخالف جدی طرح عربستان هستند.

عبدالعزيز بن سلمان، وزير انرژی عربستان که پیشنهاد دهنده اصلی طرح تمدید کاهش ۷.۷ میلیون بشکه‌ای در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ است، در واکنش به نتیجه نشست وزارتی اوپک اعلام کرد که از سمت خود به عنوان رئیس کمیته نظارت بر توافق اوپک پلاس و نیز ریاست مشترک نشست اوپک پلاس با الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، استعفا می‌دهد.

همزمان با نارضایتی عربستان از روند مذاکرات صادرکنندگان نفت، بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران پیش‌بینی کرد که حصول توافق در نشست اوپک پلاس با حضور روسیه و قزاقستان آسان نخواهد بود و نیاز به صبر و مذاکره زیادی دارد.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

بر همین اساس، نشست اوپك پلاس که قرار بود امروز (سه‌شنبه) برگزار شود، با تشدید اختلاف‌ نظرها میان کشورهای صادر کننده نفت و با هدف پیش مذاکره بیشتر اعضا به روز پنجشنبه (۳ دسامبر) موکول شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا وزیر نفت ایران را تحریم کرد؛ زنگنه: صنعت نفت ایران از پا نخواهد نشست

طرح جدید ایران برای دور زدن تحریم آمریکا؛ صادرات نفت بدون عبور از تنگه هرمز

اذعان ضمنی به توسعه برنامه اتمی؛ عربستان به نظارت محدود آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان می‌دهد