«زن، زندگی آزادی»؛ تلاش زنان برای عبور از محدودیت‌ها در ایران

مونا در حال نواختن موسیقی در گوشه یکی از خیابان‌های تهران
مونا در حال نواختن موسیقی در گوشه یکی از خیابان‌های تهران Copyright EBU
Copyright EBU
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

محدودیت آواز خواندن برای زنان و حتی ممنوعیت حضور زنان نوازنده در برخی کنسرت‌ها اتفاق تازه‌ای در ایران نیست اما پنج ماه پس از آغاز جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» در ایران آنها همچنان تلاش دارند تا قدم به قدم بر محدودیت‌های پیش رو فائق آیند.

آگهی

مونا، دختر جوان اهل تهران، ساز به دست در گوشه‌ای از خیابانی در پایتخت به اجرای موسیقی می‌پرازد. او می‌گوید: «نمی‌تواند در حضور مردان آواز بخواند.»

محدودیت آواز خواندن برای زنان و حتی ممنوعیت حضور زنان نوازنده در برخی کنسرت‌ها اتفاق تازه‌ای در ایران نیست اما پنج ماه پس از آغاز جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» در ایران آنها همچنان تلاش دارند تا قدم به قدم بر محدودیت‌هایی که پیش روی آنها نهاده شده است، فائق آیند.

برداشتن و حذف روسری و شال در فضاهای عمومی یکی از نشانه‌های مقاومت در برابر «حجاب اجباری» است، آنچه اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ در قالب دستورالعمل‌ها و قوانین و برخورد با زنان در اداره‌ها سازماندهی شد.

در گوشه دیگری از پایتخت ایران، دختران جوان مشغول تمرین رقص در یک فضای بسته هستند. آرزوی آنها این است که روزی بتوانند در خیابان‌های تهران به اجرای رقص بپردازند.

برداشتن و حذف روسری و شال در فضاهای عمومی یکی از نشانه‌های مقاومت در برابر «حجاب اجباری» است
EBU
بشرا معلم کلاس رقص استEBU

بُشرا معلم رقص و شاگردانش به هنگام فیلمبرداری سر خود را می پوشانند تا با حجاب مقابل دوربین برقصند. همین یک تکه پارچه آنها را در چارچوب قانون نگه می‌دارد و مانع پلمپ شدن کلاس رقص می‌شود. اغلب کلاس‌های رقص برای زنان در ایران به شکل زیرزمینی و غیررسمی برگزار می‌شود.

می‌خواهم افرادی که دنبال آموختن رقص هستند، بفهمند که اینجا مکانی برای آرامش یافتن است
بشرا، معلم رقص

بشرا روانشناس است و در کنار این شغل به تدریس رقص می‌پردازد. او می‌گوید: «در نهایت احساسات من با رقصیدن رها می‌شود. می‌خواهم افرادی که دنبال آموختن رقص هستند، بفهمند که اینجا مکانی برای آرامش یافتن است. دوست دارم اندکی هم که شده آنها بتوانند محدودیت‌هایی را که جامعه برایشان رقم زده را در این کلاس به فراموشی بسپارند.»

EBU
بشری می‌گوید به عنوان یک زن رقصنده در ایران هویتی نداریEBU

او در پاسخ به این سوال که زندگی یک زن رقصنده در ایران چگونه است، می‌گوید: «بی‌هویت هستی. یعنی دوست داری کاری را انجام دهی اما در نهان و پنهان. مدام تحت فشار هستی. با این حال رقصیدن می‌تواند راهی برای تحمل این فشارها باشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جامعه‌شناسان: زن‌کشی، آزار فیزیکی و جنسی اپیدمی‌های خاموش اروپا هستند

تحولات ایران؛ مولوی عبدالحمید خواستار برگزاری همه‌پرسی شد

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد