انتشار رمان جدید وزیر اقتصاد فرانسه؛ منتقدان: لومر کی وقت می‌کند کتاب بنویسد؟

برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه
برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یکی از صفحه‌های این رمان که بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و مورد تمسخر شماری قرار گرفته است. آقای لومر در این صفحه رابطه جنسی اسکار را با زنی به نام جولیا با عباراتی شهوانی و هیجان‌انگیز به صراحت بیان می‌کند.

آگهی

«فوگ آمریکایی»، سیزدهمین کتاب برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی دولت امانوئل ماکرون است. آقای لومر ۵۴ ساله از سال ۲۰۱۷ بر این مسند است.

وی همچنین در خط مقدم دفاع از اصلاحات مناقشه برانگیز قانون بازنشستگی امانوئل ماکرون قرار دارد. دولت این اصلاحت را که به افروختن شعله اعتراضات گسترده و گاهی خشونت‌آمیز در فرانسه منجر شده است، برای برقراری تعادل اقتصادی الزامی می‌داند.  

آقای لومر همچنین برای یافتن راهی در جهت مقابله با روند افزایشی هزینه‌های زندگی که در نتیجه بالا رفتن قیمت سوخت به دلیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به وجود آمده، از طرف مردم تحت فشار است.  

اما «فوگ آمریکایی» کاملا در جهانی دیگر اتفاق می‌افتد.

این کتاب که به ولادیمیر هوروویتس، پیانیست اسطوره‌ای اوکراینی‌الاصل آمریکایی تقدیم شده است، روایتگر داستان دو برادر به نام‌های فرانتس و اسکار ورتایمر است که زندگیشان در سفری به کوبا برای شرکت در یکی از کنسرت‌های این پیانیست بزرگ دگرگون می‌شود.  

«فوگ» برگرفته از واژه‌ای لاتین به معنای تعقیب و گریز است. این واژه در موسیقی معرف فرمی از آثار است که برای دو یا چند ساز نوشته شده‌اند. در این قطعات یک تم ابتدا توسط یک ساز معرفی شده و بعد بارها در گام‌ها و درجات مختلف توسط سازهای دیگر بازنوازی می‌شود.  

جناب وزیر یک‌دقیقه هم نباید وقت داشته باشد

یکی از صفحه‌های این رمان که بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده، توجه بسیاری را به خود جلب کرده و مورد تمسخر شماری قرار گرفته است. آقای لومر در این صفحه رابطه جنسی اسکار را با زنی به نام جولیا با عباراتی شهوانی و هیجان‌انگیز به صراحت بیان می‌کند. 

فرانسوا روفن، نماینده چپ‌گرای پارلمان فرانسه می‌گوید: «زمانی که ملت فرانسه عمیقا نگران مواجهه با چنین تورمی است، آقای وزیر نباید حتی یک دقیقه، یک ساعت و یا یک هفته از زمانش را به نوشتن کتابی اختصاص دهد.» 

البته بدشانسی آقای لومر در زمان انتشار این کتاب هم مزید بر علت شد. زیرا که تنها ساعاتی پس از نشر آن، موسسه رتبه‌بندی اعتباری فیچ، رتبه اعتباری فرانسه را از AA به AA- کاهش داد. 

اولیویه دوسو، وزیر کار فرانسه با ذکر این که رمان را نخوانده در دفاع از حق همکارش برای نوشتن چنین کتابی می‌گوید: «این موضوع نشانگر وجود احساسات در پشت نقاب وزیر است.» 

وی همچنین گفت که آن صحنه رابطه جنسی از کتاب او را به خنده واداشته است.

برقراری تعادل در زندگی شخصی و حرفه‌ای

برونو لومر ۵ کتاب از مجموع ۱۳ اثر خود را تنها در چهار سال اخیر نوشته است. وی با بیان این که مشکلی در ترکیب حرفه ادبی خود با حرفه سیاسی‌اش ندارد، می‌گوید: «اگر بدون داشتن زمانی برای خلاقیت ادبی و رمانتیک تنها مجبور به کار سیاسی بودم، سیاست برای من کافی نبود.» 

پیش از آقای لومر نیز برخی از سیاستمداران بزرگ فرانسوی به سراغ ادبیات رفته بودند. یکی از متاخرین آن‌ها والری ژیسکاردستن بود که در اواخر عمر به نوشتن رمان‌های جنسی روی آورد. آقای ژیسکاردستن از سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۱ رئیس جمهوری فرانسه بود. 

از رمان‌های وی می‌توان به «شاهزاده و رئیس جمهور» اشاره کرد. این رمان که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد، روایت داستانی عاشقانه میان رئیس جمهوری فرانسه و شاهزاده‌ای بریتانیایی است. بسیاری این شاهزاده را «پرسنسس دایانا» مشهور بریتانیا می‌دانند. 

آقای ژیسکاردستن البته در میان ایرانیان در ارتباط با انقلاب ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) مشهور است. بسیاری از مخالفین این رویداد از وی به دلیل پناه دادن به روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی در نوفل لو شاتو فرانسه انتقاد می‌کنند.  

ادوارد فیلیپ، نخست وزیر پیشین آقای ماکرون هم که برخی از او به عنوان جانشین احتمالی رئیس جمهوری یاد می‌کنند، در نوشتن دو رمان ترسناک سهیم بود.

آقای لومر در واکنش به اختصاص زمان برای نوشتن این رمان در صفحه توئیتر خود نوشت: «برخی از دنبال کنندگانم درباره چگونگی یافتن زمان برای نوشتن چنین کتابی با وجود وظیفه صدارتم کنجکاوی می‌کنند. من عاشق شغل خود هستم و خود را وقف خدمت به فرانسه کرده‌ام اما همزمان یاد گرفته‌ام که تعادل شخصیم را برقرار سازم.»

وی افزود: «برای من دو چیز پرهیزناپذیر است. وقت گذراندن با نزدیکان و پرورش علایقم. برخی به موزه، سینما، کنسرت و یا فوتبال می‌روند و برخی دیگر هم باغچه آرایی یا کوهنوردی را برای اوقات فراغتشان بر می‌گزینند. انتخاب من نوشتن است. شما همیشه به چیزی نیاز دارید که به خاطرش زودتر از خواب بلند شوید و آخر هفته‌ها یا تعطیلاتتان را به آن اختصاص دهید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رمان منتشرنشده از گابریل گارسیا مارکز سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد

سلمان رشدی نویسنده «آیات شیطانی» زنده ماند اما یک دست و یک چشمش از کار افتاد

جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۲ به آنی ارنو نویسنده فرانسوی تعلق گرفت