آفریقای جنوبی اتهامات مطرح شده از سوی سفیر آمریکا را درباره ارسال سلاح به روسیه رد کرد

رؤسای جمهور روسیه و آفریقای جنوبی
رؤسای جمهور روسیه و آفریقای جنوبی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات آفریقای جنوبی به اتهامات مطرح شده از سوی سفیر ایالات متحده در این کشور، مبنی بر اینکه یک کشتی روسی اواخر سال گذشته میلادی محموله‌هایی از سلاح را از یک پایگاه دریایی در نزدیکی کیپ‌تاون به روسیه منتقل کرده، پاسخ دادند.

آگهی

پس از ابراز نگرانی دیپلمات‌های غربی از برگزاری مانورهای دریایی مشترک آفریقای جنوبی با روسیه و چین در سال جاری میلادی، اکنون ادعایی که از سوی روبن بریگیتی، سفیر ایالات متحده در آفریقای جنوبی مطرح شده، توجه‌ها را معطوف این کشور کرده است.

آقای بریگیتی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اطمینان دارد یک کشتی روسی در ماه دسامبر و با وجود تحریم‌های ایالات متحده، محموله‌هایی از تسلیحات را از پایگاه «سیمونز» حمل کرده است؛ اقدامی که با «موضع بی‌طرفی» پرتوریا در جنگ روسیه علیه اوکراین مطابقت ندارد.

داده‌های کشتیرانی سایت Refinitiv نیز نشان داد که کشتی «لیدی آر» (Lady R) پس از ترک آفریقای جنوبی، به سمت شمال و موزامبیک حرکت کرده و از ۷ تا ۱۱ ژانویه را در بندر «بیرا» واقع در کشور موزامبیک گذرانده است.

این کشتی سپس راهش را به سمت بندر سودان در دریای سرخ ادامه داده و درنهایت در ۱۶ فوریه به بندر «نووروسیسک» روسیه در دریای سیاه رسیده است.

یافته‌های خبرگزاری آسوشیتدپرس دربارۀ سوابق کشتی «لیدی آر» نیز حاکی از آن است که این کشتی با شرکتی مرتبط بوده است که پیش از این از سوی ایالات متحده به دلیل حمل سلاح برای دولت روسیه تحریم شده است.

واکنش آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی یکی از مهم‌ترین متحدان روسیه در قاره آفریقاست؛ با این وجود مقامات این کشور می‌گویند که در قبال جنگ اوکراین «بی‌طرف» هستند و تا کنون نیز از رای دادن به قطعنامه‌های سازمان ملل در موضوع این جنگ خودداری کرده‌اند.

تنها یک روز پس از طرح این ادعا، کرملین از گفتگوی تلفنی ولادیمیر پوتین با سیریل رامافوزا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی درباره جنگ اوکراین خبر داد.

دفتر سیریل رامافوزا نیز اعلام کرد که قرار است تحقیقاتی دربارۀ این اتهامات توسط یک قاضی بازنشسته انجام شود.

با این وجود روز جمعه، وزیر ارتباطات آفریقای جنوبی که ریاست کمیته ملی کنترل تسلیحات متعارف را برعهده دارد، اعلام کرد که دولتش در ماه دسامبر صدور هیچگونه محموله تسلیحاتی به روسیه را تایید نکرده است.

موندلی گونگوبله در جریان یک گفتگوی رادیویی گفت: «ما ارسال هیچ تسلیحاتی را به روسیه تأیید نکردیم... چنین چیزی از سوی ما نه تحریم و نه تأیید شده است.»

او در این باره که آیا «محمولۀ تایید نشده‌ای» نیز آفریقای جنوبی را ترک کرده است، سخنی نگفت.

در همین حال روبن بریگیتی نیز به وزارت خارجه آفریقای جنوبی احضار شد تا بر اساس بیانیه‌ای که از سوی این وزارتخانه منتشر شده، «نارضایتی کامل دولت از رفتار و اظهاراتش اعلام شود».

بیانیه وزارت خارجه آفریقای جنوبی همچنین اعلام می‌کند که آقای بریگیتی «اعتراف کرده که از خطوط قرمز عبور کرده و از دولت و مردم آفریقای جنوبی بدون قید و شرط عذرخواهی کرده است.»

وزارت خارجه آمریکا تا کنون هیچ واکنشی به این بیانیه نداشته است.

واشنگتن هشدار داده است که کشورهایی که در جریان جنگ اوکراین از روسیه حمایت می‌کنند، ممکن است از دسترسی به بازارهای ایالات متحده محروم شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بریتانیا موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» را با یک شرط و تعهد در اختیار اوکراین قرار داد

حمایت آفریقای جنوبی از فلسطینی‌ها چگونه با پرونده نسل‌کشی در این کشور عجین شده است؟

«مردم» در یکی از خشن‌ترین شهرک‌های آفریقای جنوبی هفت جوان را زنده‌زنده سوزاندند