دومین نشست جامعه سیاسی اروپا؛ «مولداوی تنها نیست»

نخستین اجلاس جامعه سیاسی اروپا در پراگ
نخستین اجلاس جامعه سیاسی اروپا در پراگ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران ۴۷ کشور اروپایی قرار است در چارچوب دومین نشست «جامعه سیاسی اروپا» در روز اول ژوئن در مولداوی گرد هم آیند. اگرچه ممکن است این نشست مجالی برای مباحثه‌ای عمیق پیرامون استراتژی امنیتی نباشد اما قطعا حاوی پیامی قدرتمند برای روسیه است: «مولداوی تنها نیست»

آگهی

مولداوی کشوری کوچک با دموکراسی شکننده است که اکنون تحت‌الشعاع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در همسایگی‌اش قرار دارد و به صورت روز‌افزون خود را در معرض خطر جاه‌طلبی‌های مسکو می‌بیند. 

از سوی دیگر عوامل تحت حمایت روسیه در این کشور دائما برای جلوگیری از اقدامات مولداوی در جهت ادغام با اروپا تلاش می‌کنند.  

جامعه سیاسی اروپا که نخستین بار در سال ۲۰۲۲ میلادی به ابتکار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در پراگ، پایتخت جمهوری چک تشکیل شد، مجمعی متشکل از رهبران کشورهای اروپایی در داخل و خارج اتحادیه اروپا و فرصتی برای مباحثه درباره تهدید‌های مشترک استراتژیک آنان است. 

کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا مثل اوکراین و مولداوی به عضویت در این مجمع به عنوان گامی به سوی عضویت در اتحادیه اروپا می‌نگرند.

مولداوی بین دو منطقه تحت حاکمیت دولت مرکزی غرب‌گرا و سرزمین جدا شده ترانس‌نیستریا که تحت اشغال نیروهای حافظ صلح روسیه است تقسیم شده است. 

این کشور به نسبت همسایه‌های غربی و شمالی خود یعنی رومانی و اوکراین در تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا عقب مانده است. با این حال پس از تهاجم نظامی همه‌جانبه روسیه به اوکراین، توجه کشورهای اتحادیه اروپا به این منطقه بیشتر جلب شد.

انتظار می‌رود در این دوره از نشست‌های جامعه سیاسی اروپا بیش از ۲۰۰۰ نماینده شرکت از سراسر اروپا شرکت کنند. این نشست‌ها قرار است در قلعه میمی در ۳۵ کیلومتری کیشینائو، پایتخت مولداوی و با همین فاصله نسبت به تیراسپول، پایتخت منطقه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا برگزار شوند.

علاوه بر رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، رهبران ۲۰ کشور اروپایی دیگر با منافع استراتژیک گوناگون از جمله بریتانیا، سوئیس، ایسلند، صربستان، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه نیز به این اجلاس دعوت شده‌اند. 

مولداوی تنها نیست

این نشست همچنین برای مولداوی فرصتی فراهم می‌کند که در کشاکش مانورهای روسیه در منطقه، اشتیاق خود به ادغام در اروپا را در معرض تماشای دوستان غربی خود بگذارد.  

مایا ساندو، رئیس جمهوری مولداوی پیشتر گفته‌ بود که مولداوی می‌خواهد در اسرع وقت به اتحادیه اروپا بپیوندد و مذاکرات رسمی الحاق را ظرف چند ماه آغاز کند.

 او افزود: «البته که هیچ‌چیز با آن‌چه در اوکراین درحال وقوع است قابل مقایسه نیست. اما ما متوجه مخاطرات هستیم و باور داریم تنها راه نجات دموکراسی‌مان پیوستن به اتحادیه اروپا است. می‌دانیم که روسیه برای سال‌ها قرار است سرمنشع بی‌ثباتی در منطقه باشد و ما باید خود را حفظ کنیم.»

رهبران اروپایی در آستانه این نشست در حمایت از مولداوی ویدیوهایی با هشتگ مولداوی تنها نیست در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ژوئن ۲۰۲۲، کمتر از چهار ماه پس از آغاز تهاجم همه جانبه روسیه، به اوکراین و مولداوی وضعیت نامزد رسمی اتحادیه اروپا را اعطا کردند. آنها در ماه های آینده باید تصمیم بگیرند که چه زمانی مذاکرات خود را برای فراهم کردن شرایط عضویت در این اتحادیه آغاز کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سومین نشست جامعه سیاسی اروپا؛ بورل: غیبت علی‌اف و اردوغان شرم‌آور است

مولداوی ۵۵ نفر از دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت روسیه را اخراج می‌کند

پیوستن مولداوی و اوکراین به اتحادیه اروپا؛ صدراعظم آلمان وارد رومانی شد