رسانه‌های کره جنوبی: سئول و واشنگتن درصدد آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران هستند

Asia Iran
Asia Iran Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رسانه‌های کره جنوبی اعلام کردند که واشنگتن و سئول در حال مذاکره دربارۀ راه‌هایی هستند که آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود شده ایران در این کشور آسیایی را ممکن می‌کند.

آگهی

این خبر از سوی رسانه‌های کره جنوبی به نقل از منابع دیپلماتیک و دولتی این کشور اعلام شد؛ آنها همچنین گفتند که این مذاکرات در چهارچوب تلاش‌ها برای بهبود روابط سئول با تهران انجام می‌شود.

به گفتۀ این منابع، آزادسازی این منابع احتمالا تحت شرایطی سختگیرانه انجام خواهد شد تا ایران از این دارایی تنها برای مقاصد عمومی از جمله پرداخت‌هایش به سازمان ملل و ... استفاده کند.

در صورت موفقیت آمیز بودن مذاکرات نیز هیچ پولی بطور مستقیم به ایران منتقل نخواهد شد بلکه به گفته مقامات آگاه، پول‌های مسدود شده به یکی از شعب بانک‌های ایران در یکی از کشورهای همسایه در خاورمیانه منتقل می‌شود تا بتوان بر نحوه استفاده از آن نظارت کرد.

برخی رسانه‌های محلی در خاورمیانه نیز می‌گویند آمریکا برای آزادسازی سرمایه‌های ایران در کره جنوبی شروطی را تعیین کرده است؛ از جمله اینکه تهران یک گروگان آمریکایی را که به اتهام جاسوسی در ایران زندانی است آزاد کند و سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد محدود کند.

روابط سئول و تهران

روابط دوجانبه کره جنوبی و ایران از سال ۲۰۱۸ میلادی یعنی زمانی که با تصمیم دونالد ترامپ ایالات متحده از برجام خارج شد و تحریم‌های جدیدی علیه تهران وضع کرد تیره شده است؛ چراکه این سیاست‌ها منجر به مسدود شدن پول‌های ایران در دو بانک تجاری کره‌ای شده است.

کره جنوبی پیش از این یکی از بزرگترین خریداران نفت خام ایران در آسیا بود و ۷ میلیارد دلار دارایی ایران که باید در قبال صادرات نفت این کشور به کره جنوبی پرداخت می‌شد، بزرگترین رقم پول مسدود شده ایران در یک کشور خارجی محسوب می‌شود.

تهران بارها خواستار آزادی وجوه مسدود شده خود در بانک‌های کره‌ای شده و گفته است که سئول این پول‌ها را «گروگان» نگه داشته است.

با تیره شدن روابط ایران و کره، تهران نیز محصولات کره‌ای از جمله محصولات شرکت سامسونگ الکترونیکس را تحریم کرد و حتی برای مدت کوتاهی یک نفتکش کره‌ای را توقیف کرد.

روابط دو کشور در اوایل سال جاری میلادی نیز بدتر شد؛ چراکه یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی در جریان سفرش به امارات عربی متحده، ایران را «دشمن» امارات خواند و تهدید امارات از سوی ایران را با تهدید کره جنوبی از سوی کره شمالی مقایسه کرد.

این سخنان واکنش شدید ایران را در پی داشت و اکنون تحلیلگران می‌گویند که اگر دارایی ۷ میلیارد دلاری ایران آزاد شود، روابط سئول با تهران به طور قابل توجهی بهبود خواهد یافت.

سونگ ایل کوانگ، استاد دانشگاه کره جنوبی می‌گوید: «سئول از دشمن شدن با ایران چیزی به دست نمی‌آورد و در مقابل از دسترسی به بازار بزرگ ایران سود خواهد کرد.»

مقابله با نفوذ چین

این مذاکرات در حالی انجام می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال تقویت موقعیت واشنگتن در خاورمیانه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال آینده است.

بایدن همچنین امیدوار است که مانع افزایش نفوذ چین در خاورمیانه شود؛ چراکه تلاش‌های چین در میانجی‌گری برای عادی‌سازی روابط ایران و عربستان همچنین تقویت همکاری‌های اقتصادی پکن با عربستان سعودی، چالشی برای آمریکاست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زیردریایی اتمی آمریکا در کره جنوبی؛ «هرگونه حمله اتمی کره شمالی منجر به نابودی‌اش می‌‌شود»

توافق ایران و کره جنوبی برای آغاز مذاکرات کارشناسی و بحث درباره مسائل فنی دارایی‌های مسدود شده

کره جنوبی به افزایش زاد و ولد با قطارهای سریع السیر جدید امید بست