حضور اسطوره‌های فوتبال در لیگ عربستان؛ استراتژی سعودی‌ها برای فتح قلب جهانیان

Ronaldo
Ronaldo Copyright STR/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
Copyright STR/Copyright 2023 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کریم بنزما پس از رونالدو با سالی ۱۰۰ میلیون یورو به باشگاه الاتحاد پیوست. به نظر می‌رسد عربستان با جذب اسطوره‌های فوتبال می‌خواهد چهره‌ای جدید از خود ترسیم کند.

آگهی

کریم بنزما یکی از تازه ترین ستاره های مستطیل سبز است که در قراردادی طلایی به باشگاه الاتحاد پیوسته تا «دولت نفتی» عربستان بیش از همیشه سیاست‌های قدرت نرم و تبلیغاتی از طریق فوتبال را تقویت کند.

بنزما پس از نیم فصل حضور کریستیانو رونالدو، اسطوره فوتبال جهان در النصر به لیگ فوتبال حرفه‌ای پیوسته که هم تیمی سابقش در آن ستاره است. بنزما با تبلیغات بی سابقه پیراهن زرد و سیاه الاتحاد وارد لیگ عربستان شد.

بنزمایی که در ۶۴۸ بازی برای رئال مادرید عنوان دومین گلزن تاریخ لالیگا با ۳۵۴ گل را از آن خود کرد.

کهکشانی ها می خواستند برای یک فصل دیگر کریم بنزمای ۳۵ ساله اما آماده را در مادرید نگاه دارند اما مبلغ قرارداد باشگاه عربستانی آنچنان وسوسه انگیز بود که کمتر کسی توان مقاومت در برابر آن را داشت.

بنزما پس از امضای قرارداد با الاتحاد به رسانه های اسپانیایی گفت: «خواست او این بود که با رئال مادرید بازنشسته شود اما زندگی تصمیم دیگری برای او گرفت.»

دستمزد سالانه این بازیکن ۳۵ ساله، ۱۰۰ میلیون یورو است. مبلغی که تنها در لیگ بسکتبال حرفه ای ایالات متحده به ستاره های ان بی ای پرداخت می شود.

کریم بنزما، زاده شهر لیون فرانسه در ۱۴ سال حضور در کنار کهکشانی ها ۵ بار فاتح لیگ قهرمانان شد و ۲۵ بار جام حذفی و لالیگا را بالای سر برد.

امروز اما، دو هم بازی سابق، رونالدو و بنزما، در لیگ حرفه ای عربستان سعودی در مقابل هم قرارمی گیرند. یکی مهاجم النصر است و دیگری مهاجم الاتحاد.

کریم بنزما که فرانسوی اما الجزایری تبار است پیش از حضور در باشگاه خود در شهر جده، پیامی هم به زبان عربی با مضمون «بزودی در جده می بینمتان» ضبط کرده که بر روی وبسایت باشگاه الاتحاد قرار گرفته است.

AP Photo
BenzemaAP Photo

به جز حضور ستاره های فوتبال جهان در باشگاه های سعودی به نظر می رسد حاکمان بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان قصد دارند از طریق فوتبال نقش قدرتمندی در جامعه جهانی داشته باشند. این کشور به تازگی درخواست میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۳۰ هم را داده است.

به جز بنزما و رونالدو حالا زمزمه‌هایی از انتقال ستارگانی چون سرخیو راموس، هوگو لوریس، لوکا مودریچ و انگولو کانته فرانسوی هم به لیگ حرفه ای عربستان شنیده می شود.

ستاره هایی که هر کدام میلیون ها حامی در دنیای مجازی دارند و حضور هرکدام از آنها بهترین تبلیغ برای عربستان سعودی و عادی سازی حکومت غیر دموکراتیک این کشور در جامعه جهانی است.

قطر سالها پیش با خرید باشگاه پاریسن ژرمن و برگزاری آخرین جام جهانی این شیوه از عادی سازی و حضور پرقدرت در جامعه جهانی را در پیش گرفت.

ژان باتیست گوگن، تحلیلگر رابطه ژئوپلیتیک و ورزش به روزنامه «فیگارو» چاپ فرانسه می گوید: « از زمان قدرت گرفتن محمد بن سلمان از سال ۲۰۱۷ عربستان، شتاب و پیشرفت بی سابقه ای در عرصه جهانی داشته است. حضور کریستیانو رونالدو پرفالوورترین فوتبالیست جهان در عربستان نخستین نمونه از این نبوغ بود. سعودیها دیدند که رونالدو با حضورش در لیگ عربستان می تواند تا چه اندازه برای این کشور پیامد مثبت تبلیغاتی داشته باشد. مهم این است که همه این بازیکنان هرچند در سالهای آخر فوتبال هستند اما در اوج آمادگی باشند.»

عربستان به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی جهان عرب، قصد دارد از طریق فوتبال و لیگ حرفه ای کشورش را به قدرت بلامنازع منطقه تبدیل کند. کریستیانو رونالدو در یکی از تازه ترین مصاحبه هایش گفت که «لیگ حرفه ای فوتبال عربستان تا پنج سال آینده در بین پنج لیگ برتر فوتبال جهان قرارمی گیرد.»

رونالدو در این مصاحبه همچنین گفت که « از محیط آرام این کشور و فضای دوستانه استقبال می کند.»

فوتبال یکی از مهم ترین استراتژیهای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، برای قرار دادن کشورش در کنار مهم ترین قدرت های جهانی است.

به جز فوتبال، از زمان به قدرت رسیدن ولیعهد ۳۷ ساله بسیاری از محدودیت ها برای زنان را برداشته است تا خود را به استانداردهای جهانی نزدیک کند، هرچند در این زمینه راه طولانی در پیش دارد. حذف حجاب اجباری زنان و حق مسافرت بدون اجازه همسر و درخواست گواهینامه یکی از مهم ترین اقدامات محمد بن سلمان در شش سال اخیر است.

آگهی

عربستان سعودی اعتراف می کند که قطر در زمینه بسط سیاست های خود از طریق استراتژی ورزشی راه درستی را در پیش گرفته است و این کشور می خواهد چنین سیاست هایی را دنبال کند.

ونسان شادل، بنیانگذار مرکز نظارت ورزش و تجارت در فرانسه می گوید: «عربستان ۳۵ میلیون نفری یک دهه پیش تنها روی استراتژی نفتی هدایت می شد اما استراتژی های متفاوت قطر و امارات که ۲.۶ و ۹ میلیون نفر جمعیت دارند سعودیها را بیدار کرد. عربستان که ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع از ایران بزرگتر است نمی توانست قبول کند که کشورهای کوچکی چون امارات و قطر در اغلب زمینه ها از این کشور پیشی بگیرند. انگار که فرانسه از لوکزامبورگ و لیختن اشتاین شکست بخورد.»

در راستای گسترش سیاست های فوتبالی، عربستان در سال ۲۰۲۱ موفق شد باشگاه محبوب لیگ برتر انگلستان، نیوکاسل را بخرد. باشگاهی که تا پیش از مالکیت عربستان در خطر سقوط به لیگ پایین تر بود و با سرمایه گذاری این کشور در سال جاری میلادی در لیگ برتر چهارم شد و به لیگ قهرمانان اروپا صعود کرد. نیوکاسلی های سفید و سیاه پوش، حتی پذیرفته اند که لباس دوم باشگاهشان همچون تیم ملی و پرچم عربستان، سفید و سبز باشد.

قطری‌ها پیش از سعودی‌ها خرید باشگاه‌های مهم اروپایی را شروع کردند. باشگاه پاریسن ژرمن سال‌هاست که تحت مالکیت قطر و یکی از اعضای خانواده سلطنتی این کشور، ناصر الخلیفی قراردارد. به جز پاری سن ژرمن، قطریها جمعه با طرح پیشنهاد ۵.۸ میلیارد یورویی خواستار خرید ۱۰۰ درصدی باشگاه منچستریونایتد شدند و به گفته کارشناسان لیگ برتر این اتفاق به زودی می افتد.

محمد بن سلمان که یکی از جوانترین حاکمان سعودی از بدو تشکیل این کشور است، سرمایه گذاری زیادی روی جوانان این کشور کرده است.

آگهی

آمارها نشان می دهند که ۷۰ درصد جمعیت ۳۸ میلیونی عربستان را جوانان زیر ۳۵ سال تشکیل می دهند.

بن سلمان حالا تمرکز خود را روی اسطوره آرژانتینی فوتبال گذاشته است. آنها می‌خواهند با پیشنهاد ۴۰۰ میلیون یورو در سال مسی را نیز به لیگ حرفه ای فوتبال عربستان بکشانند.

قابل توجه است که حقوق رونالدو در باشگاه النصر ۲۰۰ میلیون یورو در سال است.

ژان باتیست گوگن در این رابطه می گوید: «شاید شوکه‌کننده باشد، اما پیشنهاد این دستمزدها به رونالدو یا بنزما برای سعودی‌ها آنچنان عجیب نیست. چرا که هر کدام از این بازیکنان می توانند بیش از ۱۰۰ میلیون یورو تبلیغات جانبی و صدها هزار میلیون دلار تبلیغات معنوی داشته باشند. تبلیغاتی که برخلاف این بازیکنان که حداکثر پنج سال دیگر توان حضور در لیگ حرفه ای را خواهند داشت برای این کشور ماندگار خواهد بود.»

یاسر المیسهال، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سعودی ژانویه گذشته گفت: «ورزش اساسی‌ترین نقش را در تحولات عربستان دارد و فوتبال در این زمینه پیشگام است.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گواردیولا: لیگ عربستان بازار نقل و انتقال فوتبال را کاملا تغییر داد

تیم ملی فوتبال نوجوانان ایران به جام‌جهانی صعود کرد

«صدور حکم مجرمیت کریم بنزما موجب حذف او از فهرست تیم ملی فرانسه نمی‌شود»