عفو بین‌الملل: اسرائیل و جهاد اسلامی فلسطین به ارتکاب احتمالی جنایت جنگی متهم هستند

کودکان در خرابه‌های ناشی از حملات اسرائیل به منازل در نوار غزه و دیواره نگاره‌ای از یک کودک و یک موشک اسرائیلی به تاریخ نهم ژوئن ۲۰۲۳
کودکان در خرابه‌های ناشی از حملات اسرائیل به منازل در نوار غزه و دیواره نگاره‌ای از یک کودک و یک موشک اسرائیلی به تاریخ نهم ژوئن ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه اعلام کرد که حملات ماه گذشته اسرائیل به غزه می‌تواند به منزله «جنایت جنگی» محسوب می‌شود. این گزارش می‌افزاید که گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی نیز باید به همین اتهام به دلیل شلیک موشک‌ مورد تحقیق قرار گیرند.

آگهی

سازمان حقوق بشری «عفو بین‌الملل» به این نتیجه رسیده است که حملات هوایی نامتناسبی نیروهای اسرائیلی  در درگیری پنج روزه ماه گذشته، منجر به کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی شده است. عفو بین‌الملل از دیوان کیفری بین‌المللی می‌خواهد در این مورد تحقیق کند.

سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین گفت که این گروه از گزارش عفو بین‌الملل استقبال می‌کند، ولی هنوز هیچ واکنشی از سوی نیروهای اسرائیلی بیرون نیامده است.

این گزاش این را هم می‌افزاید که شلیک غیرهدفمند موشک‌های جهاد اسلامی فلسطین نیز احتمالا باعث کشته شدن غیرنظامیان اسرائیلی و فلسطینی شده است.

شمار تلفات درگیری پنج روزه چقدر بوده است؟

این سازمان غیردولتی ۹ حمله هوایی اسرائیل را که در طی آن‌ جان غیرنظامیان گرفته شده، مورد بررسی قرار داده است. عفو بین‌الملل آورده است که «اسرائیل حملات هوایی بسیار نامتناسبی را انجام داد که منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان فلسطینی از جمله کودکان شده است.»

عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است که پرتاب بمب‌های هدایت‌شونده دقیق بر روی مناطق پرجمعیت آن هم در زمانیکه خانواده‌ها در خواب بسر می‌بردند نشان می‌دهد که «آنهایی که این حملات را برنامه‌ریزی کرده و مجوز آن را داده‌اند، آسیب‌های نامتناسب [این حملات] به غیرنظامیان را پیش‌بینی کرده و احتمالا آن را نادیده گرفته‌اند».

در مجموع سی و چهار فلسطینی و یک زن اسرائیلی در این درگیری‌ که در نهم ماه مه ۲۰۲۳ آغاز شد و پنج روز بعد با میانجیگری مصر پایان یافت، کشته شدند.

این درگیری زمانی آغاز شد که جنگنده‌های اسرائیلی به طور شبانه حملاتی را ترتیب دادند که به موجب آن سه فرمانده ارشد شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین در خانه‌هایشان و همچنین ۱۰ غیرنظامی از جمله بستگان و همسایگان این افراد کشته شدند.

عفو بین‌الملل در ادامه آورده است که «انجام عمدی حملات نامتناسب ... یک جنایت جنگی است.» این سازمان نوشت: «در جریان حمله به نوار غزه اشغالی در اوایل ماه مه، اسرائیل خانه‌های فلسطینی‌ها را به صورت غیرقانونی و اغلب بدون الزام نظامی در قالب مجازات دسته جمعی غیرنظامیان ویران کرد.»

بی‌عدالتی مزمن

طارق سلمی، سخنگوی جهاد اسلامی در واکنش به این گزارش به خبرگزاری فرانسه گفت که از «گزارش عفو بین‌الملل» که به زعم او «اثبات می‌کند» که اسرائیل «منبع تجاوز» است،‌ استقبال می‌کند.

وی افزود: «دشمن از سلاح هایی که در اختیار دارد برای کشتن غیرنظامیان فلسطینی استفاده می کند و ما وظیفه خود را برای دفاع در برابر جنایات اسرائیل انجام می دهیم.»

به گفته ارتش اسرائیل، بیش از ۱۲۳۰ موشک از غزه به سمت اسرائیل بین دهم تا ۱۳ مه شلیک شده است.

عفو بین‌الملل معتقد است که «معافیت اسرائیل از مجازات جنایات جنگی‌ مکرر که علیه فلسطینی‌ها مرتکب می‌شود و محاصره ظالمانه، مستمر و غیرقانونی که شانزده سال بر نوار غزه تحمیل کرده است، سبب نقض‌ بیشتر قوانین شده بطوریکه بی‌عدالتی را به امری مزمن بدل کرده است».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو بین‌الملل «تداوم فرسایش» حقوق بشر در فرانسه در سال ۲۰۲۳ را محکوم کرد

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟