فعالان آب و هوایی روی نقاشی کلود مونه در موزه استکهلم رنگ پاشیدند

تخریب نقاشی کلود مونه در موزه ملی استکهلم
تخریب نقاشی کلود مونه در موزه ملی استکهلم Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پلیس سوئد گفته است شماری از فعالان محیط زیستی روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) با حضور در موزه ملی استکهلم روی یک تابلوی نقاشی اثر کلود مونه هنرمند فرانسوی رنگ پاشیده‌اند.

آگهی

بنابر اعلام پلیس، دو زن حدود ۲۵ و ۳۰ ساله خود را به جلوی تابلوی نقاشی نصب شده در موزه رساندند و دستان آغشته به رنگ قرمز خود را به آن چسباندند.

این دو نفر، که یکی پرستار و دیگری دانشجوی پرستاری بودند، به هنگام عمل خود فریاد می‌زدند «وضعیت (اقلیم) حاد است» و «سلامتی ما در معرض خطر است». پلیس گفته است هر دو فرد دستگیر شده‌اند.

سازمان محیط زیستی «احیای تالاب‌ها» مسئولیت حمله به این اثر هنری را بر عهده گرفته است.

مطابق گزارش خبرگزاری فرانسه رنگ قرمز روی شیشه محافظ نقاشی ریخته، با این حال موزه ملی استکلهم گفته است هنوز مشخص نیست آیا خود نقاشی نیز آسیب دیده یا نه. به گفته این نهاد، متصدیان موزه در حال بررسی این موضوع هستند.

اثر هنری «باغ هنرمند در ژیورنی» توسط کلود مونه امپرسیونیست فرانسوی در سال ۱۹۰۰ نقاشی شد.

هلن والگرن، سخنگوی سازمان احیای تالاب‌ها، در مصاحبه‌ای گفت فاجعه اقلیمی «یک بحران سلامت» است و «میلیون‌ها نفر در حال حاضر در اثر فاجعه اقلیمی جان خود را از دست داده‌اند.»

وی اضافه کرد: «باغ‌های باشکوهی مانند باغ‌های نقاشی مونه به زودی به خاطره‌ای دور تبدیل خواهند شد.»

این عضو سازمان محیط زیستی احیای تالاب‌ها با متهم کردن دولت سوئد به احترام نگذاشتن به تعهدات آب و هوایی بین المللی خود، گفت: «ما باید انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را ۳۱ درصد کاهش دهیم، اما انتشار گازهای گلخانه‌ای ما همچنان در حال افزایش است.»

پر هدستروم، سرپرست موزه ملی استکهلم، در واکنش به اقدام فعالان محیط زیستی گفت این نهاد فرهنگی «به طور طبیعی با اقداماتی که خطر آسیب رساندن به آثار هنری را دارند مخالف است.»

وی اضافه کرد: «میراث فرهنگی ارزش نمادین زیادی دارد و حمله یا تخریب آن، صرف نظر از هدفی که تعقیب می‌کند، غیرقابل قبول است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در سال‌های اخیر حملات متعددی به آثار هنری در موزه‌های مختلف توسط «کنشگران محیط زیست» صورت گرفته است. در ماه مه سال گذشته یک مهاجم به تابلوی مونالیزا اثر لئونارد داوینچی در موزه لوور پاریس کیک پرتاب کرد، هرچند محفظه ضد گلوله این نقاشی مانع آسیب به این اثر هنری شد.

کنشگران می‌گویند هدف آن‌ها از این کار، جلب توجه مردم به خطرات زیست محیطی ناشی از تغییرات اقلیمی و استفاده از سوخت‌های فسیلی است.

در مقابل اما متخصصان دنیای هنر با زیانبار خواندن حملات اخیر کنشگران هوادار محیط زیست به نقاشی‌های مشهور، اقدام آن‌ها را کنش‌هایی «خطرناک» و «خرابکارنه» عنوان کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«ایندیانا جونز دنیای هنر»؛ کارآگاه هلندی تابلوی چند میلیون دلاری به سرقت رفته ون گوگ را پیدا کرد

جوانان فعال اقلیمی مجسمه پادشاه بریتانیا و تابلوی کلود مونه را با کیک و پوره سیب‌زمینی هدف گرفتند

نگهبان نمایشگاه برای تابلوی نقاشی ۱ میلیون دلاری با خودکار چشم کشید