وزیر خارجه عمان توافق میان ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان را «نزدیک» خواند

بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان
بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه عمان Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان از نزدیک بودن حصول توافق میان نمایندگان ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانی و احتمال حل و فصل موضوعات هسته‌ای میان دو کشور خبر داد.

آگهی

وزیر خارجه عمان در گفتگو با المانیتور همچنین تاکید کرده است که ایران و آمریکا به صورت «جدی» در پی احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و برنامه جامع اقدام مشترک، برجام هستند.

بدر بن حمد البوسعیدی در ادامه به تمایل جدی ایران برای دستیابی به توافق با ایالات متحده اشاره کرده و یادآور شده است که تا زمانی که طرف آمریکایی «با حسن نیت به این تمایل واکنش نشان دهد می‌توان به نتیجه این تعامل امیدوار بود.»

وی در همین راستا توافق بر سر تبادل زندانی میان دو طرف را «نزدیک» توصیف کرده و گفته است که در این زمینه تنها بحث و گفتگو بر سر موضوعات فنی باقی مانده است.

آقایی البوسعیدی در ادامه یادآور شده است که ایران و آمریکا در حال نهایی کردن مذاکرات بر سر پول‌های مسدود شده ایران در دیگر کشورها هستند و برای آن نیاز به سازماندهی یک چارچوب عملیاتی و جدول زمانی دارند.

وزیر امور خارجه عمان از تایید دخالت مستقیم کشورش در نهایی شدن توافق میان تهران و واشنگتن خودداری کرد و تنها به این نکته بسنده کرد که مسقط به عنوان میانجی با حسن نیت تلاش برای حصول توافق را به دو طرف پیشنهاد کرده است.

عمان پیش‌تر نیز نقشی محوری در شکل گیری گفتگوهای محرمانه میان تهران و واشنگتن پیش از شکل‌گیری توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی ایفا کرده بود.

مذاکرات بر سر احیای برجام که پس از خروج یکجانبه دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از توافق هسته‌ای وین عملا با بن بست کامل مواجه شده بود تابستان گذشته میان طرف‌ها اروپایی و به شکل غیرمستقیم با آمریکا از سر گرفته شد.

این مذاکرات که تیم جدیدی از ایران به نمایندگی از دولت تحت ریاست ابراهیم رئیسی در آن حضور داشتند در آستانه نتیجه دادن بود اما طرح موضوعاتی از سوی تهران که طرف‌های غربی آنها را خارج از چارچوب گفتگوهای هسته‌ای قلمداد کردند مسیر منتهی به توافق را بار دیگر از ریل خارج کرد.

دولت جو بایدن، در حالی بر اساس شواهد موجود بار دیگر روند بازگشت به توافق با ایران را از سر گرفته که به اعتقاد تحلیل‌گران حل این موضوع بدون توافق بر سر تبادل زندانیان امکان پذیر نخواهد بود.

یک سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه ضمن تاکید بر موضوع تبادل زندانی با ایران برای کشورش و اهمیت باز بودن کانال‌های گفتگو گفت که واشنگتن همچنان دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهد.

این در حالیست که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر گزارش‌های منتشر شده مبنی بر جریان داشتن مذاکرات غیرمستقیم با ایران در خصوص توافق هسته‌ای را نادرست عنوان کرده بود.

با این حال ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به تازگی مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا را به ویژه بر سر تبادل زندانی مورد تایید قرار داد و گفت که تهران منتظر «نتیجه‌دهی گفتگوها و مذاکرات دیپلماتیک از طریق واسطه‌ها» است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین سخنان خود که در جمع مدیران سازمان انرژی اتمی ایراد شد حصول توافق هسته‌ای با غرب را به شرط حفظ زیرساخت‌ها هسته‌ای موجود بی‌ایراد توصیف کرده بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق تهران و واشنگتن؛ ۵ آمریکایی آزاد شده از قطر راهی ایالات متحده شدند

رویکرد دوگانه تهران در برابر استفاده ناقص نام خلیج فارس توسط کشورهای اروپایی و منطقه‌ای

چرا روحانی از حمله به عین‌الاسد بی‌خبر بود؟ پاسخ کیهان: محرمانه بود، فقط ۱۰ نفر خبر داشتند