هیات میانجی‌گر آفریقایی برای ملاقات با پوتین به روسیه رفت؛ زلنسکی: مذاکره‌ با مسکو انجماد نبرد است

هیات آفریقایی در کی‌یف
هیات آفریقایی در کی‌یف Copyright Efrem Lukatsky/Copyright 2023 The AP
Copyright Efrem Lukatsky/Copyright 2023 The AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هیات متشکل از سران چند کشور آفریقایی با هدف میانجی‌گری در برقراری مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین روز شنبه برای ملاقات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه وارد سنت‌پترزبورگ شدند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین پیش‌تر، درخواست میانجی‌گری آن‌ها را رد کرده بود.

آگهی

 به گزارش دفتر ریاست جمهوری آفریقای جنوبی، سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری این کشور که رهبری این هیات را بر عهده دارد روز شنبه پیش از همه اعضا با هدف یافتن راهی برای صلح میان مسکو و کی‌یف به پایتخت پیشین امپراطوری تزار رسید. 

این سفر یک روزه پس دیدار آقای رامافوسا با ولودیمیر زلنسکی انجام می‌شود. به گزارش دفتر ریاست جمهوری اوکراین، آقای رامافوسا در سفر روز گذشته خود به کی‌یف با رئیس جمهوری اوکراین «گفتگویی سازنده» داشته و ارزیابی کرده است که برای حصول نتیجه باید «تنش‌زدایی از هر دو طرف» انجام شود.

به گزارش کرملین دیگر اعضای این هیات میانجی‌گری آفریقایی کمی دیرتر وارد سنت‌پترزبورگ شدند. به جز سیریل رامافوسا، ماکی سال، رئیس جمهوری سنگال، هاکاینده هیچیلما، رئیس جمهوری زامبیا و غزالی عثمانی، رئیس جمهوری کومور که ریاست اتحادیه آفریقا را بر عهدا دارد به همراه نمایندگانی از کونگو، اوگاندا و مصر در این هیات حضور دارند.

رئیس جمهوری اوکراین درخواست میانجی‌گری این هیات را رد کرد و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سران آفریقایی گفت: «من بارها به صراحت گفته‌ام که اجازه انجام مذاکره اکنون که اشغال‌گران در سرزمین ما هستند به معنای انجماد جنگ در نقطه کنونی است. به معنای انجماد رنج و درد مردم است.»

ولادیمیر پوتین روز جمعه و پیش از رسیدن هیات آفریقایی به روسیه با اعلام این که ضد حمله اوکراین «هیچ شانسی» برای پیروزی ندارد و کشورهای غربی مجبورند با او کنار بیایند گفت: «خواهیم دید چه زمانی و بر سر چه چیزی می‌توانیم با آن‌ها صحبت کنیم.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که رئیس جمهوری آفریقای جنوبی قرار است پیش از دیدار هیات با رئیس جمهوری روسیه، دیداری جداگانه با آقای پوتین داشته باشد. 

اگرچه آفریقا از افزایش بهای مواد غذایی و اثرات این جنگ بر تجارت جهانی به شدت رنج می‌برد اما آفریقای جنوبی از محکوم کردن روسیه به دلیل تحاجم نظامی به اوکراین سرباز میزند و به دلیل نزدیکی با مسکو پیوسته مورد انتقاد قرار می‌گیرد.  

از دیگر سو، روسیه با ادعای ایستادگی دربرابر امپریالیسم، سران کشورهای غربی را به مسدود کردن همه راه‌ها برای صادرات غلات و کود‌های این کشور به آفریقا به دلیل وضع تحریم‌ها متهم می‌کند و سعی دارد کشورهای آفریقایی را در اردوگاه خود قرار دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آخرین تحولات جنگ اوکراین؛ وزارت دفاع بریتانیا: هر دو طرف متحمل تلفات پرشماری شده‌اند

اهداف اعلامی روسیه در اوکراین از زبان پوتین؛ «استقرار سلاح‌ هسته‌ای در بلاروس هشداری برای غرب است»

پاسخ پوتین به پرسش‌های جنگ اوکراین؛ چه چیزی راهبرد روسیه را تعیین می‌کند؟