فاجعه مرگبار برای مهاجران در آبهای یونان؛ ده نفر در پاکستان بازداشت شدند

قایق مهاجران که در سواحل یونان غرق شد
قایق مهاجران که در سواحل یونان غرق شد Copyright AP/PHOTO AVAILABLE TODAY, BEST QUALITY AVAILABLE
Copyright AP/PHOTO AVAILABLE TODAY, BEST QUALITY AVAILABLE
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  AFP, AP, The Guardian
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مقامات پاکستان پس از مرگ ده‌ها نفر در حادثه غرق شدن قایقی مملو از مهاجران در سواحل یونان دریای مدیترانه، روز یکشنبه از بازداشت ده نفر به ظن دست‌داشتن در قاچاق انسان خبر دادند. مقامات پاکستان همچنین با گذشت پنج روز از این حادثه و کاهش امیدها برای یافتن بازماندگان، یک روز عزای عمومی اعلام کردند.

آگهی

بنا بر اعلام دفتر نخست‌وزیری پاکستان، شهباز شریف، نخست وزیر این کشور دستور برخورد قاطع با «افرادی که در جنایت فجیع قاچاق انسان دست دارند» را صادر کرده و قول داده است که مجرمان «به اشد مجازات» محکوم شوند.

هرساله هزاران جوان پاکستانی در جستجوی زندگی بهتر از گذرگاه‌های خطرناکی به قصد ورود غیرقانونی به سوی اروپا رهسپار می‌شوند.

شماری از اتباع پاکستان نیز از مهاجران سوار بر قایق مذبور بودند. همچنین بر اساس اعلام وزارت خارجه پاکستان، دوازده نفر از بازماندگان این حادثه نیز تبعه این کشور هستند. این وزارتخانه آماری از تعداد کل پاکستانی‌هایی که مسافر این قایق بودند، نداده است.

گاردین روز یکشنبه در گزارشی بر اساس شهادت فاش شده بازماندگان این حادثه که در حضور گارد ساحلی یونان بیان شده‌ است از تبعیض ملیتی اعمال شده توسط خدمه قایق در میان مسافران خبر داد و نوشت: «در حالی که افراد با ملیت‌های گوناگون می‌توانستند روی عرشه قایق بمانند، پاکستانی‌ها مجبور شدند تا به زیر عرشه بروند که همین باعث شده است شانس کمتری برای زنده ماندن در این حادثه داشته باشند. »

یک مقام اداره مهاجرت پاکستان که خواست نامش فاش نشود گفت احتمالاً تعداد مسافران پاکستانی این قایق بیش از ۲۰۰ نفر بوده است. رسانه‌های محلی این کشور نیز تعداد جان‌باختگان پاکستانی این حادثه را ۲۹۸ اعلام کرده‌اند.

شهباز شریف ضمن ابراز تأسف از وقوع این حادثه، روز دوشنبه را در پاکستان عزای عمومی اعلام کرد.

سازمان‌های بین‌المللی فعال در امور مهاجران و همچینین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، تعداد مسافران این قایق را ۴۰۰ تا ۷۵۰ نفر تخمین زده‌اند.

نه نفر از افراد بازداشتی به ظن قاچاق انسان در منطقه کشمیر بودند. رسانه‌های پاکستانی می‌گویند ۱۳۵ نفر از جان‌باختگان حادثه غرق شدن قایق از اهالی سمت پاکستانی کشمیر بوده‌اند.

یک نفر دیگری که به‌ اتهام مذبور بازداشت شد، اهل شهر گجرات ایالت پنجاب پاکستان است. این شهر مدت‌ها است که به محل مراجعه کسانی که قصد ترک پاکستان را دارند بدل شده است.

شمار بازماندگان این حادثه که روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن رخ داد تا کنون به ۱۰۴ نفر رسیده و اجساد ۷۸ نفر از مسافران قایق مهاجران نیز پیدا شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همبستگی تاریخی بین اعضای اتحادیه اروپا درباره مهاجرت؛ موضوعات مورد توافق کدامند؟

دادگاهی در پاکستان حکم زندان عمران خان به دلیل فروش هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند