بحران مهاجران غیرقانونی؛ ۱۳۰۰ پناهجو در یک روز با قایق وارد لامپدوزا شدند

پناهجویان در آب‌های مدیترانه
پناهجویان در آب‌های مدیترانه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی ورود موج جدیدی از قایق‌های پناهجویان از روز شنبه ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد)، حدود ۱۳۰۰ مهاجر در یک مرکز پذیرش پناهجویان در جزیره لامپدوزا ایتالیا ازدحام کرده‌اند.

آگهی

ازدحام کنونی مهاجران غیرقانونی در شرایطی است که مرکز ویژه پناهجویان جزیره لامپدوزا تنها ظرفیت ۴۰۰ نفر را دارد. این جزیره نزدیکترین منطقه ایتالیا به سواحل شمال آفریقا به شمار می‌رود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد تنها در یکشنبه شب دستکم ۱۲ قایق با مجموع ۶۹۱ سرنشین، که از مبدأ بنادر زواره در لیبی و صفاقس در تونس عازم بوده‌اند در بین راه رسیدن به این جزیره توقیف شده‌اند.

همزمان یک کشتی غیر‌دولتی اسپانیایی نیز که برای کمک به ۱۱۷ پناهجوی نجات‌یافته در مدیترانه مرکزی رفته بود، عازم بندر لیورنو در شمال توسکانی است.

دولت ایتالیا برای انتقال مهاجران به نقاط دیگر برنامه‌ای را بلافاصله به اجرا گذاشته است. طی این برنامه حدود ۲۰۰ نفر به بندر پورتو امپدوکله در سیسیل منتقل شده و کشتی دیچیوتی گارد ساحلی نیز ۶۰۰ نفر دیگر را جابجا خواهد کرد.

بحران حاصل از ازدحام مهاجران غیرقانونی در ایتالیا در حالی است که هیاتی از کمیته آزادی‌های مدنی پارلمان اروپا روز سه‌شنبه به این کشور می‌آید تا درباره وضعیت نجات و پذیرش پناهجویان در لامپدوزا اطلاعات بیشتری کسب کند.

هفته گذشته یک کشتی حامل بیش از ۷۰۰ پناهجو که گفته می‌شود عازم ایتالیا بود، در آب‌های جنوب غرب یونان واژگون شد. در اثر این حادثه دستکم ۷۸ مهاجر غرق و صدها تن دیگر ناپدید شده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دو ماه پیش دولت راستگرای ایتالیا برای مقابله با موج جدید ورود مهاجران غیرقانونی در این کشور برای یک دوره شش‌ ماهه «وضعیت فوق‌العاده» اعلام کرده بود.

بر اساس آمار وزارت کشور ایتالیا، از آغاز سال جاری میلادی حدود ۵۵ هزار مهاجر توانسته‌اند خود را به ایتالیا برسانند. این رقم تقریباً چهار برابر میزان مشابه آن در سال گذشته میلادی است.

مطابق گفته مقامات ایتالیایی، بیشترین تعداد مهاجرانی که تاکنون وارد این کشور شده‌اند را شهروندان ساحل عاج و پس از آن مهاجرانی از گینه، پاکستان، مصر، تونس و بنگلادش تشکیل می‌دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اتحادیه اروپا و تونس بر سر کمک اقتصادی در ازای مقابله با پناهجویان به توافق رسیدند

ایلان ماسک خواستار فرزند‌آوری بیشتر شهروندان در کشورهای توسعه‌یافته شد

وزیر خارجه ایتالیا: طرح رُم و لندن برای گسیل مهاجران به آلبانی و روآندا قابل مقایسه نیست