دیدار بلینکن با شی جین‌پینگ در پکن؛‌ صریح و سازنده یا اختلافات اساسی همچنان پابرجاست؟

شی جین‌پینگ و آنتونی بلینکن
شی جین‌پینگ و آنتونی بلینکن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  Reuters, CNN
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در پایان سفر دو روزه خود به پکن روز دوشنبه با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین دیدار کرد. به نظر می‌رسد هدف سفر آقای بلینکن حصول اطمینان از این بوده است تا اختلافات گسترده بین این دو ابرقدرت به درگیری منجر نشود.

آگهی

این نخستین دیدار وزیر خارجه آمریکا از پکن در پنج‌سال گذشته است. گفتگوی آقای بلینکن و مقامات چین به عنوان محکی برای امکان کاهش تنش‌ها میان این دو ابرقدرت بین‌المللی ارزیابی می‌شود.  

هیات همراه وزیر خارجه آمریکا و هیات چینی به رهبری آقای شی در دومین روز سفر آقای بلینکن به پکن رو در رو گفتگو کردند. این سفر می‌تواند تسهیل کننده دیدار آتی روسای جمهور دو کشور در سال جاری باشد.

آقای شی در آغاز این جلسه که از تلویزیون دولتی چین پخش می‌شد گفت: «گفتگوی میان دوطرف صریح و عمیق است.»

وی خطاب به آنتونی بلینکن افزود: «آقای وزیر، امیدوارم بتوانید ضمن این دیدار سهم بیشتری در تثبیت روابط بین چین و آمریکا داشته باشید. تعاملات دولت‌ها بایکدیگر باید همیشه بر پایه احترام وصداقت متقابل باشد.» 

شی جین‌پینگ همچنین روند مذاکرات میان واشنگتن و پکن را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «گفتگوهای میان دو طرف پیشرفت داشت و در برخی موضوعات خاص به توافق رسیدند. این بسیار خوب است.»

آنتونی بلینکن پیش از این، روز دوشنبه در امارت دیایوتای پکن با وانگ یی، دیپلمات ارشد چین دیدار کرد. برخلاف سخنان آقای شی مبنی بر پیشرفت در مذاکرات، به نظر می‌رسد گفتگوی میان وزیر خارجه آمریکا و آقای وانگ که بیش از سه ساعت به طول انجامید، نتیجه خاصی در بر نداشت و دو طرف همچنان بر سر مسائل بسیاری به ویژه جزیره تایوان اختلاف نظرهای اساسی دارند. با این حال وزارت خارجه آمریکا این گفتگو‌ها را «سازنده» عنوان کرد.

Leah Millis/AP
وانگ یی و آنتونی بلینکنLeah Millis/AP

آقای وانگ سطح روابط میان آمریکا و چین را «بسیار پایین» دانست و بانی این کاهش روابط را «درک اشتباه آمریکا از چین» عنوان کرد. 

بنا بر بیانیه وزارت خارجه چین، آقای وانگ در این دیدار گفت:‌«ما باید با نگرشی مسئولانه‌ای به مردم، تاریخ و جهان، مارپیچ نزولی روابط میان آمریکا و چین را برعکس کنیم.»

او همچنین از ایالات متحده خواست تا «به گمانه‌زنی در رابطه با تهدید پکن پایان دهد، اقدامات خود را با هدف «جلوگیری» از پیشرفت علمی و فناوری چین کنار بگذارد و از دخالت در امور داخلی این کشور دست بردارد.»

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، آقای بلینکن در این دیدار بر «لزوم کاهش خطر سوءبرداشت و اشتباه محاسباتی» تاکید کرد.

هر دو طرف همچنین بر تسهیل سفر گردشگران خود به دو کشور تاکید و بر سر افزایش پروازهای مسافربری موافقت کردند. 

در نخستین واکنش‌ها نسبت به دیدار آنتونی بلینکن و شی جین‌پینگ، فرانک والتر اشتان‌مایر، رئیس جمهوری آلمان که روز دوشنبه میزبان لی‌ کیانگ، نخست وزیر چین بود، خواستار «تقویت کانال‌های ارتباطی» میان واشنگتن و پکن شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مذاکرات هسته‌ای و آزادی زندانیان آمریکایی؛ بلینکن به سوالات در مورد توافق احتمالی پاسخ داد

بلینکن وعده کمک ۱۵۰ میلیون دلاری برای بازسازی مناطق آزادشده عراق و سوریه از دست داعش را داد

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم