در آستانۀ روز جهانی پناهجویان شرکت‌های بزرگ وعده استخدام و آموزش هزاران پناهنده را در اروپا دادند

Germany Economy
Germany Economy Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حدود چهل شرکت بزرگ بین‌المللی از جمله غول‌هایی مانند آمازون روز دوشنبه متعهد شدند که هزاران پناهنده را در سراسر اروپا استخدام کنند.

آگهی

این خبر از سوی حمدی اولوکایا، کارآفرین و بازرگان کرد آمریکایی و بنیانگذار کارزار مشارکت در تامین چادر برای پناهندگان اعلام شد.

او که در حاشیۀ نشست تجاری پاریس به مناسبت «روز جهانی پناهجویان» با خبرگزاری فرانسه گفتگو می‌کرد، اعلام داشت که وعدۀ این ۴۱ شرکت بزرگ، در چهارچوب برنامه‌ای سه ساله برای استخدام و آموزش پناهجویان عملی می‌شود و نه تنها تاثیری مستقیم بر زندگی حدود ۲۵۰ هزار پناهنده می‌گذارد بلکه سالانه بیش از دو میلیارد یورو درآمد نیز ایجاد می‌کند.

سه‌شنبه ۲۰ ژوئن مصادف با «روز جهانی پناهجویان» است و ائتلاف تجاری جهانی شکل گرفته در این نشست متعهد شد که به ادغام اقتصادی افرادی که به دلیل جنگ و آزار و شکنجه سیاسی از کشورهایشان فرار کرده اند، کمک کنند.

بر اساس جزئیات اعلام شده از این برنامه، در این مدت ۱۳۶۸۰ پناهنده استخدام خواهند شد. آمازون قصد خود را برای استخدام حداقل ۵۰۰۰ پناهنده، هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون و ماریوت ۱۵۰۰ پناهنده و شرکت چندملیتی «تله‌پرفورمنس» فرانسه نیز برای جذب ۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

آژانس‌های بین‌المللی استخدام برای «کار موقت» همچون ادکو، من‌پاورگروپ و رندستاد نیز متعهد شدند که ۱۵۲ هزار پناهنده را به کارهای مختلف بگمارند. برخی شرکت‌ها نیز قول داده‌اند که «بیش از ۸۶ هزار پناهنده» را آموزش دهند. 

این برنامه در حالی اجرا می‌شود که اتحادیه اروپا به دلیل مهاجرت گستردۀ ناشی از جنگ اوکراین، با بزرگترین بحران پناهجویان خود از زمان جنگ جهانی دوم روبروست.

انتظار می‌رود با عملی شدن این وعده‌ها، علاوه بر کمک به حل و فصل معضل پناهجویان سرگردان و ادغام اقتصادی آنها، برای مشکل کمبود نیروی کار شرکت‌های فعال در اروپا نیز راه حلی پیدا شود.

تلاش برای آموزش پناهجویان در حالی انجام می‌شود که هم اکنون «ندانستن زبان» کشور مقصد یکی از مهمترین مشکلات پناهندگان برای جذب شدن در بازار کار است. 

تحقیقات همچنین نشان داده که ۸۰ درصد از شرکت‌هایی که پناهندگان را استخدام نمی‌کنند، «عدم آگاهی و نداشتن مهارت کافی» را یکی دیگر از مهمترین دلایل عدم تمایل به جذب آنها اعلام کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پناهندگان می‌توانند به بازار کار آلمان کمک کنند، اما اوکراین به کارگران ماهرش نیاز دارد

پارلمان اروپا در دوره‌ای که گذشت؛ از طلاق بریتانیا تا رسوایی قطرگیت و سکس پارتی

ماکرون در هشدار به رهبران قاره سبز:بقای اروپا بسته به انتخاب‌های ماست؛ نباید دست‌نشانده آمریکا باشیم