نظرسنجی جدید در آستانه روز جهانی پناهندگان: سه چهارم مردم موافق پناهندگی هم‌نوعان خود هستند

پلیس اسپانیا مهاجرانی که قصد ورود به خاک این کشور را داشتند محاصره کرده است
پلیس اسپانیا مهاجرانی که قصد ورود به خاک این کشور را داشتند محاصره کرده است Copyright Javier Bernardo/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
Copyright Javier Bernardo/Copyright 2022 The AP. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا بر نظر سنجی جدید ایپسوس که در آستانه روز جهانی پناهندگان منتشر شد، سه چهارم مردم ۲۹ کشور مورد بررسی، اساسا موافق حق مردم برای پناهندگی در کشورهای دیگر به منظور فرار از جنگ یا درگیری‌های دیگر هستند. این تحقیق همچنین نشان داد که از هر پنج نفر یکی مخالف حق پناهندگی برای دیگران است.

آگهی

بر اساس این نظر سنجی که به صورت آنلاین و در میان ۲۱ هزار ۸۱۶ نفر از مردم بالغ ۲۹ کشور جهان از ۲۱ آوریل تا ۵ مه سال ۲۰۲۳ انجام شد، بیشتر مردم در همه کشورهای تحت بررسی موافق اصل پشتیبانی از پناهندگان هستند. در این میان ۸۷ درصد مردم نیوزیلند، ۸۵ درصد اسپانیایی‌ها و برتانیایی‌ها و ۸۴ درصد مردم کانادا و سوئد موافق این اقدامات هستند. از سوی دیگر کره جنوبی و سنگاپور با ۵۵ درصد و ترکیه با ۶۱ درصد پایین‌ترین اقبال را به حمایت از پناهندگان نشان دادند. 

در سال ۲۰۲۲ و به دلیل آغاز بحران اوکراین نگرش به پناهندگی در میان مردم مثبت‌تر شد. پیش از آن و به دلیل بحران کرونا این نگرش تاحدی در برخی مولفه‌ها منفی شده بود. به نظر می‌رسد که مردم نگران انتقال و شیوع این ویروس توسط بیگانگان بودند. با آغاز سال ۲۰۲۳ برخی از مولفه‌ها مجددا رشد نزولی داشت اما باز هم نگرش به پناهندگی عمدتا حتی مثبت‌تر از دوران پیشا کرونا است. 

بنابر این نظرسنجی یک‌ سوم افراد شرکت کننده گفته‌اند که در ۱۲ ماه گذشته به صورت شخصی اقداماتی را در حمایت از پناهندگان انجام داده‌اند. از جمله این حمایت‌ها ۱۶ درصد به اهدای پول یا وسایل، ۱۱ درصد به انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی و ۷ درصد به تماس با مقامات دولتی، امضای طومارهای حمایتی و داوطلب شدن برای حمایت از پناهجویان اختصاص دارد. مردم اندونزی، لهستان، تایلند به ترتیب با ۶۲، ۵۸ و ۵۲ درصد از دیگران عملگراتر بوده‌اند.  

اگرچه حدود هشتاد درصد مردم در حال حاضر از حضور پناهندگان در کشورشان حمایت می‌کنند اما موضوع پذیرش تعداد بیشتر پناهندگان محل مناقشه است. با این حال نگاه شهروندان بریتانیا به پناهندگان در مقایسه متوسط دیگر کشورها مثبت‌تر است.  

این نظر سنجی همچنین نشان می‌دهد که همانند سال‌های گذشته یکی از نگرانی‌های عمده مردم صحت ادعای پناهندگان است. نگرانی دیگر آن‌ها از امکان ادغام پناهندگان در جامعه میزبان حکایت دارد. به این معنا که اگرچه سه ‌پنجم مردم معتقدند اعطای مجوز کار به پناهجویان به ادغام آن‌ها در جامعه مقصد یاری می‌رساند، دیگران این کار را سبب جذب پناهندگان دروغین می‌دانند. 

نتیجه این اختلاف نظر‌ها در شکاف بیشتر در سیاست‌های اتخاذ شده در قبال پناهجویان قابل مشاهده است. در مجموع مردم به جای فرستادن پناهجویان به کشور ثالث با سیاست محدودکردن آن‌ها موافق‌اند. البته این موافقت تا زمانی است که سیاست‌های مزبور موفقیت‌آمیز باشند.

طبق گزارش کمیساریای عالی پناهندگان تعداد افرادی که به زور آواره شدند در پایان سال ۲۰۲۲ در جهان به ۱۰۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسید. این رقم ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از سال ۲۰۲۱ بیشتر است. بر اساس تخمین این نهاد رقم فوق رو به افزایش و در مه سال جاری به ۱۱۰ میلیون نفر رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار جانباختگان پاکستانی حادثه غرق شدن قایق مهاجران در یونان به ۳۰۰ نفر رسید

پارلمان بریتانیا لایحه انتقال پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

ریشی سوناک: انتقال پناهجویان از بریتانیا به رواندا تا چند هفته دیگر آغاز می‌شود