نتایج یک نظرسنجی: جوانان عرب، اسرائيل و ایران را بزرگترین دشمنان خود می‌دانند

عکس آرشیوی از تظاهرات ضد جمهوری اسلامی در عراق
عکس آرشیوی از تظاهرات ضد جمهوری اسلامی در عراق Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتایج یک نظرسنجی‌ نشان می‌دهد که حدود دو سوم جوانان عرب معتقدند روابط ایران با اسرائيل و غرب به درگیری نظامی منتهی خواهد شد.

آگهی

این نظرسنجی توسط موسسه «جوانان عرب» که یک شرکت تحقیقاتی پیشرو است که پژوهش‌هایی را در میان کشورهای عربی برگزار می‌کند، انجام شده است. این موسسه در پانزدهمین نظرسنجی سالانه خود از جوانان عرب به نتایج قابل توجهی دست یافته است. 

بر اساس این نظرسنجی که در آن ۳ هزار و ۶۰۰ شهروند عرب ۱۸ تا ۲۴ ساله در ۵۳ شهر از مجموع ۱۸ کشور عربی شرکت داشتند، نظرات افراد در مصاحبه‌های حضوری گرفته شده است. برگزارکنندگان این پژوهش می‌گویند نظرسنجی خود را در تاریخ ۲۷ مارس تا ۱۲ آوریل ۲۰۲۳ انجام داده‌اند. در ادامه نگاهی به بخش‌هایی از مهم‌ترین یافته‌های این نظرسنجی می‌اندایم. 

مناقشه فلسطین و اسرائيل

جوانان عرب نسبت به حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائيل بدببین هستند و اکثر آنها می‌گویند درگیری ۷۵ ساله بین فلسطینی‌ها و اسرائيل طی ۵ سال آینده حل نخواهد شد. علاوه بر آن ۳۹ درصد آنها معتقدند که با افزایش اولویت‌های ملی، درگیری‌ها در سرزمین‌های فلسطینی دیگر مانند قبل توجهات لازم را از سوی کشورهای عربی دریافت نمی‌کند. 

روابط نزدیک‌تر با اسرائيل

وقتی از جوانان عرب پرسیده شد که آیا از تصمیم دولت خود برای عادی سازی روابط دیپلماتیک با اسرائيل حمایت می‌کنند نتایج متفاوتی حاصل شد. به عنوان مثال در امارات ۷۵ درصد شرکت کنندگان از توافق دولت خود با اسرائيل حمایت کردند. در بحرین این عدد حدود یک سوم بود. 

اما در سودان، چهارمین کشور عربی است که با اسرائيل رابطه دیپلماتیک برقرار کرده است ۹۴ درصد کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفتند که با تصمیم دولت خود مخالف هستند. 

ترکیه بهترین متحد اعراب در میان کشورهای غیرعرب

در بخش دیگری از این نظرسنجی از جوانان عرب پرسیده شد که کدام کشور غیرعربی را به عنوان متحد خود می‌شناسند. 

بر اساس نتایج حاصله ۸۲ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی، ترکیه را متحد قوی و یا تا حدودی متحد کشور خود معرفی کردند. پس از آن چین با ۸۰، بریتانیا با ۷۹، آلمان با ۷۸ و در نهایت فرانسه با ۷۴ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند. 

همچنین در این نظرسنجی، ایالات متحده با ۷۲ درصد در جایگاه پایین‌تری قرار گرفت. در حالیکه روسیه سال گذشته در میان سه متحد اول کشورهای عربی به شمار رفته بود، در نظرسنجی امسال با ۶۳ درصد در رده نهم قرار گرفته و حتی از پاکستان با ۶۹ درصد هم جایگاه پایین‌تری را به خود اختصاص داده است. 

ایران هم با ۳۶ درصد در رده دهم قرار دارد و بعد از آن اسرائيل با ۱۳ درصد یازدهم است. 

با این حال اکثر این جوانان عرب، معتقدند که ایالات متحده همچنان بیشترین نفوذ را در جهان عرب دارد. هرچند تقریبا دو سوم آنها می‌گویند که طرفدار خروج ایالات متحده از منطقه هستند. 

اسرائيل و ایران، بزرگ‌ترین دشمنان ملت عرب

در میان بخش دشمنان کشورهای عربی روندی عکس متحدین قابل مشاهده است. به این معنا که ۸۶ درصد جوانان عرب، اسرائيل را دشمن یا تا حدودی دشمن کشورهای عربی دانسته‌اند. پس از آن ایران با ۵۷ درصد در رده دوم قرار دارد و روسیه و آمریکا با ۳۲ و ۲۷ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

کشورهای نمونه برای زندگی

برای دوازدهمین سال متوالی شرکت کنندگان بیشتری گفته‌اند که دوست دارند در امارات عربی متحده زندگی کنند و آن‌را کشوری می‌دانند که ترجیح می‌دهند دولتشان از آنجا الگوبرداری کند. 

تقریبا ۲۵ درصد جوانان عرب امارات را به عنوان کشوری که دوست دارند در آنجا زندگی کنند، معرفی کرده‌اند. این علاقه برای آمریکا و کانادا ۱۹ و قطر ۱۵ درصد بوده است. همچنین عربستان سعودی و بریتانیا هم با ۱۱ درصد در رده پنجم مشترک قرار دارند. 

جنگ ایران و اسرائيل

بر اساس این نظرسنجی ۶۰ درصد جوانان عرب معقدند که تنش‌های میان ایران و اسرائيل به یک درگیری نظامی منجر خواهد شد در حالیکه تنها ۳۳ درصد گفته‌اند که به باور آنها این مناقشات از طریق دیپلماتیک حل و فصل خواهد شد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این عدد البته در بخش‌های مختلف کشورهای عربی متفاوت بوده است. به عنوان مثال در سرزمین‌های شامات حدود ۷۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند که انتظار دارند روابط ایران و اسرائيل به درگیری نظامی منجر شود اما این عدد در میان جوانان عربی منطقه خلیج فارس ۵۵ درصد بوده است. همچنین در میان جوانان کشورهای شمال آفریقا این میزان تنها ۵۴ درصد بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا نوجوانان «نسل زد» تمایل کمتری به دیدن تصاویر رابطه جنسی در تلویزیون و فیلم‌ها دارند؟

اسرائيل محدودیت‌های ورود را برای دوتابعیتی‌های آمریکایی-ایرانی کاهش داد

‏‎سریع‌القلم به یورونیوز: ایران تحت شرایطی سیاست‌ خود را ۱۸۰ درجه تغییر می‌دهد؛ مثل توافق با عربستان