آمریکا، بریتانیا و فرانسه به سازمان ملل: درباره نقض قطعنامه شورای امنیت از سوی ایران تحقیق کنید

رهگیری یک پهپاد بر فراز آسمان اوکراین
رهگیری یک پهپاد بر فراز آسمان اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز جمعه از سازمان ملل خواستند که فورا درباره استفاده روسیه از صدها پهپاد ارائه شده از سوی ایران در جنگ اوکراین که تحریم‌های سازمان ملل را نقض می‌کند، تحقیق کند.

آگهی

 مشخص نیست که آیا سازمان ملل در مواجهه با مخالفت شدید روسیه این اقدام را انجام خواهد داد یا خیر.

روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی را با وجود شواهد گسترده مبنی بر استفاده از آن‌ها برای حمله به شهرهای اوکراین تکذیب می‌کند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل گفت که آمریکا در این ماه اطلاعات بیشتری را منتشر کرده که ارائه صدها پهپاد ایرانی و همچنین تجهیزاتی را که می‌توان آن‌ها را در تولید پهپادها استفاده کرد نشان می‌دهد.

سفیر ایالات متحده پس از ایراد بیانیه‌ای که خواستار تحقیق در این باره شده بود، خطاب به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «این موضوع به مانند مرگ یا زندگی برای مردم اوکراین است.»

این کشورها، روسیه را به نقض قطعنامه شورای امنیت در ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و شش قدرت بزرگ از طریق تهیه صدها پهپاد شاهد و همچنین همکاری با ایران برای تولید این پهپادها در داخل روسیه متهم کردند.

در این بیانیه آمده است: «قطعنامه ۲۰۱۵ [قطعنامه ۲۲۳۱] همه کشورها را از انتقال این گونه تسلیحات از ایران بدون تایید قبلی شورای امنیت منع می‌کند.»

آمریکا و متحدانش گفتند: «روسیه در هفته‌های اخیر از این پهپادها برای حمله به کی‌یف، تخریب زیر ساخت‌های اوکراین و کشتن و وحشت غیرنظامیان اوکراینی استفاده کرده است. سازمان ملل متحد باید به درخواست‌ها روز افزون جامعه بین‌المللی برای بررسی این تخلفات پاسخ دهد.»

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل گفت: «دبیرخانه سازمان ملل که از سوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان اداره می‌شود هنوز در حال تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی در مورد انتقال پهپاد از سوی ایران به شیوه‌ای مغایر با قطعنامه ۲۰۱۵ است.»

او گفت که گزارش کارشناسان کمیته نظارت بر اجرای قطعنامه قرار است در ماه ژوئیه مورد بحث ۱۵ عضو شورای امنیت قرار گیرد. روسیه یکی از پنج عضو دائم با حق وتو است.

توماس گرینفیلد به خبرنگاران گفت که این قطعنامه به دبیرکل ماموریتی برای آغاز تحقیقات می‌دهد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل به شورای امنیت گفته است که اوکراین به مسکو یا تهران هیچ سند معتبر مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی را ارائه نکرده است.

نبنزیا گفت: «امیدوارم که دبیرکل از خرد کافی برخوردار باشد که از سوی شرکای غربی سابق ما گمراه نشود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رویکرد دوگانه تهران در برابر استفاده ناقص نام خلیج فارس توسط کشورهای اروپایی و منطقه‌ای

سلاح آلمانی که اوکراین برای مقابله با پهپادهای انتحاری ساخت ایران استفاده می‌کند

اوکراین می‌گوید به دنبال توسعه پهپادهای رزمی برای مقابله با پهپادهای انتحاری «ایران» است