مسکو نقش احتمالی سازمان‌های جاسوسی غرب را در شورش واگنر بررسی می‌کند؛ سفیر آمریکا: دستی نداشتیم

سلفی یک شهروند روس در روستوف با پریگوژین، فرمانده نیروهای واگنر
سلفی یک شهروند روس در روستوف با پریگوژین، فرمانده نیروهای واگنر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خبرگزاری تاس روز دوشنبه به نقل از سرگئی لاوروف اعلام کرد که سرویس‌های اطلاعاتی روسیه در حال بررسی نقش احتمالی سازمان‌های جاسوسی غربی در شورش نافرجام شبه‌نظامیان مزدور گروه واگنر هستند.

آگهی

رویترز نیز در گزارشی به مصاحبه سرگئی لاوروف با شبکه راشا تودی اشاره کرده و به نقل از وزیر امور خارجه روسیه آورده است که لین تریسی، سفیر ایالات متحده دست داشتن کشورش در شورش اخیر نیروهای واگنر را به کلی تکذیب کرده است.

بر اساس این گزارش و به گفته آقای لاوروف، سفیر آمریکا در تماس‌هایی با دیپلمات‌های روسیه این «سیگنال» را داده است که آمریکا در شورش اخیر دخالت نداشته است.

به گفته خانم تریسی، واشنگتن همچنین امیدوار است که زرادخانه هسته‌ای روسیه با توجه به تحولات اخیر همچنان ایمن نگه داشته شود.

به گزارش رویترز، سرگئی لاوروف در ادامه باز هم به نقل از لین تریسی، سفیر آمریکا شورش اخیر را «یک موضوع داخلی در روسیه» ارزیابی کرده است.

این در حالیست که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به این اظهارات هرگونه تماس میان سفیر کشورش و دیپلمات‌های روس را منکر شده است.

برخی رهبران غربی، شورش نیروهای واگنر را نشانه افزایش بی‌ثباتی در روسیه در پی تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور برای اعزام نیروهای مسلح خود به اوکراین در اوایل سال گذشته میلادی می‌دانند.

آقای لاوروف در پاسخ به این سوال که آیا شواهدی وجود دارد که نشان دهد سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین و سرویس‌های اطلاعاتی غربی در این شورش دست نداشته‌اند؟ گفت: «من در بخشی کار می‌کنم که ماموریتش جمع‌آوری شواهد مدارک درباره اقدامات غیرقانونی نیست اما ما چنین ساختارهایی داریم و به شما اطمینان می‌دهم که آنها از پیش این بررسی را آغاز کرده‌اند.»

به گزارش تاس، وزیر امور خارجه روسیه همچنین در این گفتگوی تلویزیونی ادعاهای کی‌یف مبنی بر برنامه ریزی مسکو برای حمله به نیروگاه هسته ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین را «بیهوده» خواند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جاسوسی از کارمندان سفارتخانه‌ها در کی‌یف؛ هکرها با آگهی خودروی ارزان دیپلمات‌ها را فریفتند

پوتین: شورش به هر تقدیر سرکوب می‌شد؛ غرب می‌خواست روس‌ها همدیگر را بکشند

روسیه: اوکراین سامانه موشکی جدید آمریکایی بگیرد، «منطقه حائل» را گسترش می‌دهیم