شورش شبه‌نظامیان واگنر؛ اولین اظهارات لاوروف و اولین پیام صوتی پریگوژین: هدف سرنگونی قدرت نبود

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که به رغم حوادث اخیر، عملیات شبه‌نظامیان واگنر در مالی و جمهوری آفریقای مرکزی ادامه خواهد یافت.

آگهی

آقای لاوروف همچنین در اظهارات روز دوشنبه خود یادآور شد که شورش اخیر گروه واگنر در روسیه تاثیری بر روابط مسکو با متحدانش نخواهد گذاشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درگفتگو با شبکه راشا تودی تصریح کرد که مامورت اعضای گروه واگنر در مالی و جمهوری آفریقای مرکزی آموزش بوده و این ماموریت ادامه خواهد یافت.

به گفته وزیر خارجه روسیه، دو کشور یاد شده آفریقایی پس از فاصله گرفتن از اروپا و فرانسه به روسیه و گروه واگنر روی آورده و به دنبال تقویت بنیه نظامی از طریق آموزش‌های این گروه هستند تا بتوانند از این راه امنیت رهبران خود را تضمین کنند.

این در حالیست که از دید کشورهای غربی، واگنر علاوه بر ایفای نقش به عنوان نیروی کمکی برای ارتش روسیه در جنگ اوکراین، ابزار نفوذ مسکو برای پیشبرد منافع روسیه در دیگر نقاط جهان در رقابت با اروپایی‌ها نیز محسوب می‌شود.

این گروه پیمانکاری نظامی خصوصی همچنین از سوی غرب متهم به سوء استفاده از قدرت، به کار‌گیری بی‌رحمانه خشونت و بهره‌برداری غیرقانونی از منابع طبیعی در محل‌هایی است که در آن مستقر شده است.

پریگوژین: غیرنظامیان در جریان شورش از واگنر حمایت کردند

یوگنی پریگوژین دو روز پس از شورش نافرجام شبه‌نظامیان تحت ریاستش در روسیه اعلام کرد کرد هدف از این نافرمانی سرنگونی قدرت در کشورش نبوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پریگوژین همچنین مدعی شد که غیرنظامیانی که در جریان شورش با آنها ملاقات کرده از واگنر حمایت می کردند.

فرمانده و موسس گروه پیمانکاری نظامی واگنر تاکید کرد که هدف از فراخوان برای برپایی راهپیمایی عدالت و شورش نیروهایش نجات این گروه شبه‌نظامی بوده که تهدید به جذب در ارتش شده‌اند.

وی که نیروهایش نقش موثری در تصرف شهر باهموت در شرق اوکراین داشتند می‌گوید هدف از شورش اخیر، سرنگونی قدرت در روسیه نبوده بلکه این اقدام برای جلوگیری از نابودی گروه واگنر صورت گرفته است.»

شورش واگنر بر روابط با متحدان بی‌تاثیر است

سرگئی لاوروف در ادامه یادآور شد که شورش مسلحانه اخیر نیروهای واگنر به رهبری یوگنی پریگوژین خللی در روابط روسیه با متحدانش ایجاد نخواهد کرد.

وی مدعی شد که شمار زیادی از شرکا و متحدان خارجی کشورش طی دو روز گذشته برای ابراز حمایت از رئیس جمهوری و دولت روسیه با ولادیمیر پوتین تماس گرفته‌اند.

آقای لاوروف سپس با اشاره به از میان رفتن روابط کشورش با جمعی از کشورهای غربی تاکید کرد که واکنش دیگر کشورها نسبت به شورش اخیر در روسیه «صادقانه» برایش اهمیتی ندارد.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که شبه‌نظامیان واگنر پس از میانجی‌گری بلاروس به فرمان رهبر خود یوگنی پریگوژین از روستوف خارج شده و به پادگانهای خود بازگشته‌اند.

گروه واگنر: به «فعالیت معمول» خود ادامه می‌دهیم

به رغم آنکه گزارش‌های تایید نشده‌ای از حضور آقای پریگوژین در بلاروس منتشر شده اما هنوز اطلاع دقیقی از این چهره سابق نزدیک به ولادیمیر پوتین در دست نیست.

برخی تحلیل‌گران با توجه به اقدامی که اخیرا تحت رهبری فرمانده واگنر علیه ارکان قدرت در روسیه بویژه وزارت دفاع و ستاد کل ارتش صورت گرفت وی را یک «مرده متحرک» می‌دانند.

از سوی دیگر مقر گروه شبه نظامی واگنر در روسیه که در سن پترزبورگ (شمال غربی) واقع شده روز دوشنبه، دو روز پس از شورش نافرجام این گروه به رهبری یوگنی پریگوژین با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که به فعالیت خود «به شکل معمول» ادامه می دهد.

ستاد کل فرماندهی گروه واگنر در این بیانیه آورده است که به رغم اتفاقات اخیر، «فعالیت معمولِ» این گروه «طبق قوانین فدراسیون روسیه» ادامه خواهد یافت.

این در حالیست که مشخص نیست در آینده‌ای نزدیک کدامیک از وضعیت‌های «برچیده شدن، ادغام در ارتش یا ادامه شرایط موجود» در انتظار گروه واگنر خواهد بود.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

واشنگتن پست: آژانس‌های جاسوسی آمریکا از احتمال شورش رئیس واگنر مطلع بودند

بازداشت معاون وزیر دفاع روسیه، «اقدامی برای تضعیف سرگئی شویگو»؛ به فرمان پوتین یا نخبگان؟

روسیه: اوکراین سامانه موشکی جدید آمریکایی بگیرد، «منطقه حائل» را گسترش می‌دهیم